Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Reologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Reologia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. |
W-2 | Znajomość trygonometrii na poziomie szkoły średniej. Ze szczególnym uwzględnieniem funkcji trygonometrycznych, pól powierzchni figur płaskich. |
W-3 | Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego |
W-4 | Znajomość podstaw rachunku wektorowego |
W-5 | Umiejętność obliczania pól powierzchni pod krzywą metodą trapezów lub prostokątów. Całkowanie numeryczne |
W-6 | Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych |
C-4 | Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rachunek wektorowy, wielobok sił, równanie momentów, rzutowanie sił | 2 |
T-L-2 | Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych | 1 |
T-L-3 | Wyznaczanie krzywej płynięcia i parametrów reologicznych płynów metodą płytka - płytka | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie krzywej płynięcia i parametrów reologicznych płynów metodą wspólosiowych cylindrów | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie krzywej płynięcia płynów nienewtonowskich metodą płytka - stożek | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie granicy płynięcia płynów nienewtonowskich | 2 |
T-L-7 | Dynamiczna metoda pomiarów wlaściwości reologicznych artykułów żywnościowych metodą sinusoidalnie zmiennych odkształceń jednoosiowych | 2 |
T-L-8 | Sporządzanie profilu tekstury żywności metodą TPA | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia reologii | 2 |
T-W-2 | Prawo lepkości Newtona. | 2 |
T-W-3 | Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy | 1 |
T-W-4 | Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego | 2 |
T-W-5 | Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych | 2 |
T-W-6 | Przepływy cieczy nienewtonowskich | 2 |
T-W-7 | Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych | 2 |
T-W-8 | Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności | 1 |
T-W-9 | Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne |
M-2 | Wykorzystanie zasad mechaniki ciała sztywnego do analizy układu sił i momentów działających na próbkę poddawaną testom reologicznym |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych |
M-4 | Sporządzanie kompletnej analizy profilu tekstury artykułów żywnościowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Opanowanie materiału niezbędnego do odbycia ćwiczenia laboratoryjnego (wg sylabusa) |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki będącej przedmiotem wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C12_W01 Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-4, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
TZZ_1A_C12_W02 Student potrafi samodzielnie przeprowadzić testy instrumentalne pomiaru podstawowych parametrów reologicznych. | TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W08 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-3 | M-1 | S-4 |
TZZ_1A_C12_W03 Student potrafi samodzielnie wykonać Analizę Tekstury Żywności. Wyliczyć wartości parametrów TPA: twardości, sprężystości, spoistości, gumowatości, zżuwalności, adhezyjności, elastyczności. | TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-4 |
TZZ_1A_C12_W04 Student posiada wiedzę jak wyprowadzić równania stanu reologicznego, oraz analitycznego przewidywania zachowań reologicznych materiałów lepko-sprężystych. Potrafi wyznaczyć zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artukułów żywnościowych | TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-9 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C12_U01 Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U10, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U29 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-4, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
TZZ_1A_C12_U02 Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U10, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U29 | — | — | C-3, C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-4, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
TZZ_1A_C12_U03 Student posiada umiejętność samodzielnego sporządzenia kompleksowej analizy tekstury materiałów lepko-sprężystych | TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U01 | — | — | C-2, C-4 | T-L-8 | M-4, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C12_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-4, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C12_W01 Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
TZZ_1A_C12_W02 Student potrafi samodzielnie przeprowadzić testy instrumentalne pomiaru podstawowych parametrów reologicznych. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonać testów pomiaru podstawowych parametrów reologicznych |
3,0 | student samodzielnie przeprowadza testy instrumentalne pomiaru podstawowych parametrów reologicznych | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu doboru metody i instrumentu do pomiaru podstawowych parametrów reologicznych | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu doboru metody oraz instrumentu do pomiaru podstawowych parametrów reologicznych | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu doboru metody oraz instrumentu do pomiaru podstawowych parametrów reologicznych | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu doboru metody, instrumentu oraz parametrów testu pomiaru podstawowych parametrów reologicznych | |
TZZ_1A_C12_W03 Student potrafi samodzielnie wykonać Analizę Tekstury Żywności. Wyliczyć wartości parametrów TPA: twardości, sprężystości, spoistości, gumowatości, zżuwalności, adhezyjności, elastyczności. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat metody sporządzenia analizy profilu tekstury. |
3,0 | student samodzielnie wykonuje Analizę Tekstury Żywności | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę jak przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA | |
TZZ_1A_C12_W04 Student posiada wiedzę jak wyprowadzić równania stanu reologicznego, oraz analitycznego przewidywania zachowań reologicznych materiałów lepko-sprężystych. Potrafi wyznaczyć zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artukułów żywnościowych | 2,0 | Studen nie potrafi samodzielnie wyprowadzić równania stanu reologicznego, a w konsekwencji obliczyć czy materiał posiada zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji |
3,0 | Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego czteroelementowych analogów mechanicznych materiałów lepko-sprężystych | |
3,5 | Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego oraz w stopniu dostatecznym przewiduje zachowania reologiczne materiałów lepko-sprężystych, wyznacza zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artykułów żywnościowych | |
4,0 | Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego oraz w stopniu dobrym przewiduje zachowania reologiczne materiałów lepko-sprężystych, wyznacza zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artykułów żywnościowych | |
4,5 | Student potrafi analizować wieloelementowe analogi mechaniczne materiałów lepko-sprężystych oraz w stopniu bardzo dobrym przewidywać ich zachowania reologiczne | |
5,0 | Student znakomicie analizuje wieloelementowe analogi mechaniczne materiałów lepko-sprężystych oraz w stopniu bardzo dobrym analizuje ich zachowania reologiczne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C12_U01 Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. |
3,0 | Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
TZZ_1A_C12_U02 Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | 2,0 | Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. |
3,0 | Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | |
TZZ_1A_C12_U03 Student posiada umiejętność samodzielnego sporządzenia kompleksowej analizy tekstury materiałów lepko-sprężystych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie sporządzić kompleksową analizę tekstury materiałów lepko-sprężystych | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę jak przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C12_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
Literatura podstawowa
- Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
- Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
- Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
- Wilkinson W.L., Ciecze nienewtonowskie., W.N.T., Warszawa, 1960
- Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
- Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983