Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Żywienie człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie człowieka
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biochemii, chemii żywności, mikrobiologii żywności, higieny i toksykologii żywności, ogólnej technologii żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia.2
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych różnymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.2
T-L-3Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych.2
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.2
T-L-5Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.2
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów.2
T-L-7Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.2
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.2
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.2
T-L-11Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych.2
T-L-12Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.2
T-L-13Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.2
T-L-14Metody oceny stanu odżywienia.2
T-L-15Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.2
T-W-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu człowieka (bilans).2
T-W-3Rola białka w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.2
T-W-4Rola węglowodanów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.2
T-W-5Rola tłuszczów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.2
T-W-6Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.2
T-W-7Rola witamin rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.2
T-W-8Rola makro i mikroelementów, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.i2
T-W-9Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.2
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.2
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-12Wady żywienia.2
T-W-13Stan odżywienia.2
T-W-14Żywność regionalna i tradycyjna.2
T-W-15Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem20
A-L-4Analiza wskazanej literatury20
90
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu22
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem16
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywiania, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu w formie testu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D4zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D4zcid_U01
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-9, T-L-15, T-L-4, T-L-11, T-L-12, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-6, T-L-9, T-L-13, T-L-1, T-L-2, T-L-14, T-L-5, T-L-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D4zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D4zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D4zcid_U01
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D4zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wyd. PWN, W-wa, 2010
  2. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. T 3, Wyd. PWN, W-wa, 2009
  3. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski., Wyd. IŻŻ, W-wa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2005
  2. Szponar L., Wolnicka K., Rychlik E., Album fotografii produktów i potraw, IŻŻ, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia.2
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych różnymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.2
T-L-3Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych.2
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.2
T-L-5Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.2
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów.2
T-L-7Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.2
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.2
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.2
T-L-11Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych.2
T-L-12Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.2
T-L-13Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.2
T-L-14Metody oceny stanu odżywienia.2
T-L-15Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.2
T-W-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu człowieka (bilans).2
T-W-3Rola białka w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.2
T-W-4Rola węglowodanów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.2
T-W-5Rola tłuszczów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.2
T-W-6Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.2
T-W-7Rola witamin rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.2
T-W-8Rola makro i mikroelementów, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.i2
T-W-9Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.2
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.2
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-12Wady żywienia.2
T-W-13Stan odżywienia.2
T-W-14Żywność regionalna i tradycyjna.2
T-W-15Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem20
A-L-4Analiza wskazanej literatury20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu22
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem16
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D4zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.
T-W-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu człowieka (bilans).
T-W-3Rola białka w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.
T-W-4Rola węglowodanów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.
T-W-5Rola tłuszczów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.
T-W-6Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.
T-W-7Rola witamin rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-8Rola makro i mikroelementów, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.i
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-12Wady żywienia.
T-W-13Stan odżywienia.
T-W-14Żywność regionalna i tradycyjna.
T-W-15Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.
T-W-9Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywiania, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D4zcid_U01Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.
T-W-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu człowieka (bilans).
T-W-3Rola białka w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.
T-W-4Rola węglowodanów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.
T-W-5Rola tłuszczów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.
T-W-6Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.
T-W-7Rola witamin rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-8Rola makro i mikroelementów, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.i
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-12Wady żywienia.
T-W-13Stan odżywienia.
T-W-14Żywność regionalna i tradycyjna.
T-W-15Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.
T-W-9Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.
T-L-15Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.
T-L-11Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
T-L-12Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.
T-L-7Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-3Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych.
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów.
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.
T-L-13Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia.
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych różnymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.
T-L-14Metody oceny stanu odżywienia.
T-L-5Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywiania, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D4zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.
T-W-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu człowieka (bilans).
T-W-3Rola białka w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.
T-W-4Rola węglowodanów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.
T-W-5Rola tłuszczów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.
T-W-6Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.
T-W-7Rola witamin rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-8Rola makro i mikroelementów, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.i
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-12Wady żywienia.
T-W-13Stan odżywienia.
T-W-14Żywność regionalna i tradycyjna.
T-W-15Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.
T-W-9Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywiania, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.