Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Interakcje składników diety z lekami u pacjentów poradni dietetycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interakcje składników diety z lekami u pacjentów poradni dietetycznej
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasad prawidłowego żywienia człowieka, podstaw chemii, biochemii, fizjologii człowieka, dietetyki i patofizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta.14
T-L-2Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków2
T-W-2Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.2
T-W-3Mechanizmy usuwania leków z ustroju.2
T-W-4Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).2
T-W-5Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.2
T-W-6Leki a witaminy. Alergia na leki.2
T-W-7Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.2
T-W-8Soki cytrusowe a metabolizm leków.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z nauczycielem5
A-L-3Czytanie wskazanej literatury11
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z nauczycielem5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet w zależności od rodzaju przyjmowanych leków i choroby pacjenta.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Zna i rozumie tematykę podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13C-1T-L-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_U01
Student potrafi przewidywać interakcje pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U14C-1T-L-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego z uwzględnieniem przyjmowanych leków, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01C-1T-L-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Zna i rozumie tematykę podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_U01
Student potrafi przewidywać interakcje pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego z uwzględnieniem przyjmowanych leków, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Grober U., Leki i mikroskładniki odżywcze., Wyd. MedPharm Polska, Wrocław, 2011
  2. Jarosz M., Suplementy diety a zdrowie, Wyd. Lek. PZWL, W-wa, 2008
  3. Jarosz M., Dzieniszewski J., Uważaj, co jesz, gdy zażywasz leki. Interakcje między żywnością, suplementami diety a lekami, Wyd. Lek. PZWL, W-wa, 2010
  4. Rudzki E., Alergia na leki, Wyd. Czelej, Lublin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Forum Zaburzeń Metabolicznych, https://journals.viamedica.pl/forum_zaburzen_metabolicznych/about
  2. czasopismo, Journal of Lifestyle Medicine, http://www.jlifestylemed.org/main.html

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta.14
T-L-2Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków2
T-W-2Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.2
T-W-3Mechanizmy usuwania leków z ustroju.2
T-W-4Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).2
T-W-5Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.2
T-W-6Leki a witaminy. Alergia na leki.2
T-W-7Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.2
T-W-8Soki cytrusowe a metabolizm leków.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z nauczycielem5
A-L-3Czytanie wskazanej literatury11
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z nauczycielem5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4zcid_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Zna i rozumie tematykę podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz oceny stanu odżywienia. Zna i rozumie zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych oraz zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna w zaawansowanym stopniu suplementy diety i preparaty dietetyczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych.
Treści programoweT-L-1Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta.
T-W-6Leki a witaminy. Alergia na leki.
T-W-8Soki cytrusowe a metabolizm leków.
T-W-3Mechanizmy usuwania leków z ustroju.
T-W-1Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków
T-W-5Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.
T-W-2Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.
T-W-4Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).
T-W-7Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet w zależności od rodzaju przyjmowanych leków i choroby pacjenta.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4zcid_U01Student potrafi przewidywać interakcje pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U14Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych.
Treści programoweT-L-1Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta.
T-W-6Leki a witaminy. Alergia na leki.
T-W-8Soki cytrusowe a metabolizm leków.
T-W-3Mechanizmy usuwania leków z ustroju.
T-W-1Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków
T-W-5Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.
T-W-2Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.
T-W-4Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).
T-W-7Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet w zależności od rodzaju przyjmowanych leków i choroby pacjenta.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4zcid_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego z uwzględnieniem przyjmowanych leków, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie przewidywania interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych.
Treści programoweT-L-1Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta.
T-W-6Leki a witaminy. Alergia na leki.
T-W-8Soki cytrusowe a metabolizm leków.
T-W-3Mechanizmy usuwania leków z ustroju.
T-W-1Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków
T-W-5Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.
T-W-2Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.
T-W-4Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).
T-W-7Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet w zależności od rodzaju przyjmowanych leków i choroby pacjenta.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.