Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii wód
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości dotyczace ekologii oraz elementów fizycznych i chemicznych śrdowiska wodnegoi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Typy wód i ich charakterystyka2
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.2
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.2
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.3
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.2
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.2
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.2
15
wykłady
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.2
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.2
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.3
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.2
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.2
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.2
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie konspektu4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Studiowanie podanej literatury4
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska wodnego z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-4Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie ekosystemów wodnych. Student zna i potrafi opisać oraz scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych.
TZZ_1A_W10C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_U01
Student zna i rozumie oraz analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U12C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-4M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
TZZ_1A_K04C-2, C-1T-W-7, T-L-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie ekosystemów wodnych. Student zna i potrafi opisać oraz scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych.
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemów wodnych
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość ekosystemów wodnych
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne oraz opisać jakie zmiany mogą w nich zachodzić pod wpływem antropopresji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_U01
Student zna i rozumie oraz analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
2,0student nie analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a środowiskiem abiotycznym i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
3,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
4,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
4,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
5,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a wszystkimi czynnnikami środowiskia abiotycznego omawianymi na zajęciach i potrafi je zinterpretować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych

Literatura podstawowa

  1. Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002, 1, Wydawnictwo naukowe
  2. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  3. Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  4. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  2. Journal of Ecological Engineering, ISSN-2299-8993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Typy wód i ich charakterystyka2
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.2
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.2
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.3
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.2
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.2
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.2
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.2
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.3
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.2
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.2
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.2
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie konspektu4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Studiowanie podanej literatury4
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4tzpw_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie ekosystemów wodnych. Student zna i potrafi opisać oraz scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
Treści programoweT-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
T-L-1Typy wód i ich charakterystyka
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemów wodnych
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość ekosystemów wodnych
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne oraz opisać jakie zmiany mogą w nich zachodzić pod wpływem antropopresji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4tzpw_U01Student zna i rozumie oraz analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U12Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
Treści programoweT-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a środowiskiem abiotycznym i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
3,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
4,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
4,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
5,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a wszystkimi czynnnikami środowiskia abiotycznego omawianymi na zajęciach i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4tzpw_K01Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
Treści programoweT-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych