Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo żywności a globalizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo żywności a globalizacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu podstaw prawa żywnościowego i podstaw ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z globalizacją ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa łańcucha żywnościowego
C-2Ukształtowanie umiejętności krytycznego podejścia do kompleksowego wpływu globalizacji na bezpieczeństwo żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady BHP, przebiegu przedmiotu, wprowadzenie itp.2
T-L-2Światowe koncerny żywnościowe – za i przeciw2
T-L-3Wpływ globalizacji na lokalne ekosystemy2
T-L-4Porównanie strategii przedsiębiorstw wobec globalizacji2
T-L-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych2
T-L-6Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 12
T-L-7Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 22
T-L-8Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Historia globalizacji z uwzględnieniem obrotu żywnością2
T-W-2Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji6
T-W-3Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie1
T-W-4Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością2
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie zagadnień problemowych7
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-2_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w kontekście globalizacji i bezpieczeństwa żywności w obrocie.
TZZ_1A_W18C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TZZ_1A_PO1-2_W02
Zna w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekaiem.
TZZ_1A_W21

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-2_U01
Potrafi wyszukiwac, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych do oceny wpływu globalizacji na konkretne segmenty rynku żywności.
TZZ_1A_U01C-1T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-2_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-2_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w kontekście globalizacji i bezpieczeństwa żywności w obrocie.
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-2_U01
Potrafi wyszukiwac, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych do oceny wpływu globalizacji na konkretne segmenty rynku żywności.
2,0
3,0Potrafi wyszukiwac, analizować, interpretować i wykorzystywać w dostatecznym stopniu informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych do oceny wpływu globalizacji na konkretne segmenty rynku żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-2_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
2,0
3,0Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w dostateczny sposób.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalczyk, Stanisław, Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa, 2009
  2. Miklaszewski, Stanisław, Molendowski, Edward, Gospodarka światowa w warunkach globalizacji i regionalizacji rynków, Wyd. Difin, Warszawa, 2009
  3. Sobiecki R., Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa, Wyd SGH, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Journal of Food Safety, Wiley Periodicals, LLC.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady BHP, przebiegu przedmiotu, wprowadzenie itp.2
T-L-2Światowe koncerny żywnościowe – za i przeciw2
T-L-3Wpływ globalizacji na lokalne ekosystemy2
T-L-4Porównanie strategii przedsiębiorstw wobec globalizacji2
T-L-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych2
T-L-6Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 12
T-L-7Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 22
T-L-8Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia globalizacji z uwzględnieniem obrotu żywnością2
T-W-2Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji6
T-W-3Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie1
T-W-4Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością2
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie zagadnień problemowych7
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-2_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w kontekście globalizacji i bezpieczeństwa żywności w obrocie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z globalizacją ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa łańcucha żywnościowego
Treści programoweT-W-1Historia globalizacji z uwzględnieniem obrotu żywnością
T-W-4Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością
T-W-3Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności
T-W-2Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji
T-L-2Światowe koncerny żywnościowe – za i przeciw
T-L-3Wpływ globalizacji na lokalne ekosystemy
T-L-4Porównanie strategii przedsiębiorstw wobec globalizacji
T-L-6Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 1
T-L-7Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 2
T-L-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-2_W02Zna w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekaiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W21Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-2_U01Potrafi wyszukiwac, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych do oceny wpływu globalizacji na konkretne segmenty rynku żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z globalizacją ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa łańcucha żywnościowego
Treści programoweT-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności
T-L-2Światowe koncerny żywnościowe – za i przeciw
T-L-3Wpływ globalizacji na lokalne ekosystemy
T-L-4Porównanie strategii przedsiębiorstw wobec globalizacji
T-L-6Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 1
T-L-7Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 2
T-L-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyszukiwac, analizować, interpretować i wykorzystywać w dostatecznym stopniu informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych do oceny wpływu globalizacji na konkretne segmenty rynku żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-2_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z globalizacją ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa łańcucha żywnościowego
Treści programoweT-W-1Historia globalizacji z uwzględnieniem obrotu żywnością
T-W-4Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością
T-W-3Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności
T-W-2Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji
T-L-2Światowe koncerny żywnościowe – za i przeciw
T-L-3Wpływ globalizacji na lokalne ekosystemy
T-L-4Porównanie strategii przedsiębiorstw wobec globalizacji
T-L-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w dostateczny sposób.
3,5
4,0
4,5
5,0