Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Projektowanie nowych produktów żywnościowych (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie nowych produktów żywnościowych (blok)
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Mariusz Szymczak <Mariusz.Szymczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL7 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Projektowanie nowych produktów żywnościowych powinien znać: podstawy z ogólnej technologii zywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
C-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji z zakresu modyfikacji istniejących oraz opracowania nowych produktów mleczarskich, z uwzględnieniem trendów żywieniowych, a także oczekiwań i wygody konsumentów.
C-3Przekazanie wiedzy na temat zasad produkcji żywności a szczególnie żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego oraz roli bioaktywnych składników żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulami obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych.1
T-L-2Produkcja żywności o obniżonej kaloryczności i zmienionym składzie tłuszczowym4
T-L-3Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o obniżonej zawartości soli kuchennej i zawartości azotynów3
T-L-4Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o dodanej wartości odżywczej7
T-L-5Projektowanie mleka fermentowanego nowej generacji7
T-L-6Charakterystyka i prawidłowe stosowanie substancji konserwujących.2
T-L-7Charakterystyka i prawidłowe stosowanie substancji żelujących.2
T-L-8Właściwości technologiczne preparatów białkowych.3
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące1
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Etapy opracowywania nowych produktów spożywczych4
T-W-3Projektowanie produktów mięsnych i drobiowych o poprawionej wartości odżywczej.10
T-W-4Zasady projektowania nowych produktów żywnościowych w odniesieniu do produktów mleczarskich. Opracowanie nowych oraz modyfikowanie już istniejących produktów mleczarskich w kierunku poprawy cech sensorycznych i właściwości żywieniowych7
T-W-5Substancje konserwujące w przetwórstwie żywności.2
T-W-6Substancje żelujące w przetwórstwie żywności.2
T-W-7Preparaty białkowe w przetwórstwie żywności.3
T-W-8Podsumowanie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury34
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń20
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)4
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu44
A-W-5Egzamin2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D21zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej.
TZZ_1A_W16C-1T-W-3, T-W-2M-1S-2
TZZ_1A_D21zcid_W02
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
TZZ_1A_W14
TZZ_1A_D21zcid_W03
Ma wiedzę na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D21zcid_U01
Potrafi wyprodukować przetwory mięsne o zmienionej wartości odżywczej
TZZ_1A_U16C-1T-L-1, T-L-9, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2S-1
TZZ_1A_D21zcid_U02
Student potrafi zaprojektować produkty mleczarskie o pożądanych właściwościach. Potrafi podejmować działania dotyczące rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
TZZ_1A_U16C-2T-L-5M-2S-1
TZZ_1A_D21zcid_U03
Potrafi zaplanować proces produkcyjny nowych przetworów spożywczych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25C-3T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D21zcid_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
TZZ_1A_K04C-1T-L-1, T-L-9, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D21zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z opracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych z pracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z opracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D21zcid_U01
Potrafi wyprodukować przetwory mięsne o zmienionej wartości odżywczej
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
TZZ_1A_D21zcid_U02
Student potrafi zaprojektować produkty mleczarskie o pożądanych właściwościach. Potrafi podejmować działania dotyczące rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach. Nie potrafi podejmować działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny
TZZ_1A_D21zcid_U03
Potrafi zaplanować proces produkcyjny nowych przetworów spożywczych.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D21zcid_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
  3. Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
  4. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  5. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  6. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  7. Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993
  8. Sikorski Z., Chemia żywności, WNT Warszawa
  9. Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, PWNT Warszawa, 1997
  10. Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, 1995
  11. Świderski F. i in., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT Warszawa, 1999
  12. Praca zbiorowa, red. S. Ziajka, Mleczarstwo, ART, Olsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły
  2. Fleischwirtschaft
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulami obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych.1
T-L-2Produkcja żywności o obniżonej kaloryczności i zmienionym składzie tłuszczowym4
T-L-3Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o obniżonej zawartości soli kuchennej i zawartości azotynów3
T-L-4Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o dodanej wartości odżywczej7
T-L-5Projektowanie mleka fermentowanego nowej generacji7
T-L-6Charakterystyka i prawidłowe stosowanie substancji konserwujących.2
T-L-7Charakterystyka i prawidłowe stosowanie substancji żelujących.2
T-L-8Właściwości technologiczne preparatów białkowych.3
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Etapy opracowywania nowych produktów spożywczych4
T-W-3Projektowanie produktów mięsnych i drobiowych o poprawionej wartości odżywczej.10
T-W-4Zasady projektowania nowych produktów żywnościowych w odniesieniu do produktów mleczarskich. Opracowanie nowych oraz modyfikowanie już istniejących produktów mleczarskich w kierunku poprawy cech sensorycznych i właściwości żywieniowych7
T-W-5Substancje konserwujące w przetwórstwie żywności.2
T-W-6Substancje żelujące w przetwórstwie żywności.2
T-W-7Preparaty białkowe w przetwórstwie żywności.3
T-W-8Podsumowanie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury34
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń20
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)4
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu44
A-W-5Egzamin2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D21zcid_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
Treści programoweT-W-3Projektowanie produktów mięsnych i drobiowych o poprawionej wartości odżywczej.
T-W-2Etapy opracowywania nowych produktów spożywczych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z opracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych z pracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z opracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D21zcid_W02Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W14Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D21zcid_W03Ma wiedzę na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D21zcid_U01Potrafi wyprodukować przetwory mięsne o zmienionej wartości odżywczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulami obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych.
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące
T-L-3Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o obniżonej zawartości soli kuchennej i zawartości azotynów
T-L-2Produkcja żywności o obniżonej kaloryczności i zmienionym składzie tłuszczowym
T-L-4Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o dodanej wartości odżywczej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D21zcid_U02Student potrafi zaprojektować produkty mleczarskie o pożądanych właściwościach. Potrafi podejmować działania dotyczące rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji z zakresu modyfikacji istniejących oraz opracowania nowych produktów mleczarskich, z uwzględnieniem trendów żywieniowych, a także oczekiwań i wygody konsumentów.
Treści programoweT-L-5Projektowanie mleka fermentowanego nowej generacji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach. Nie potrafi podejmować działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D21zcid_U03Potrafi zaplanować proces produkcyjny nowych przetworów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U20Potrafi krytycznie ocenić i porównać wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U22Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
TZZ_1A_U23Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod analitycznych do oceny i analizy poprawności procesów technologicznych.
TZZ_1A_U24Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U25Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy na temat zasad produkcji żywności a szczególnie żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego oraz roli bioaktywnych składników żywności.
Treści programoweT-L-6Charakterystyka i prawidłowe stosowanie substancji konserwujących.
T-L-7Charakterystyka i prawidłowe stosowanie substancji żelujących.
T-L-8Właściwości technologiczne preparatów białkowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D21zcid_K01Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulami obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych.
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące
T-L-3Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o obniżonej zawartości soli kuchennej i zawartości azotynów
T-L-2Produkcja żywności o obniżonej kaloryczności i zmienionym składzie tłuszczowym
T-L-4Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o dodanej wartości odżywczej
T-L-5Projektowanie mleka fermentowanego nowej generacji
T-L-6Charakterystyka i prawidłowe stosowanie substancji konserwujących.
T-L-7Charakterystyka i prawidłowe stosowanie substancji żelujących.
T-L-8Właściwości technologiczne preparatów białkowych.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-4Zasady projektowania nowych produktów żywnościowych w odniesieniu do produktów mleczarskich. Opracowanie nowych oraz modyfikowanie już istniejących produktów mleczarskich w kierunku poprawy cech sensorycznych i właściwości żywieniowych
T-W-3Projektowanie produktów mięsnych i drobiowych o poprawionej wartości odżywczej.
T-W-2Etapy opracowywania nowych produktów spożywczych
T-W-8Podsumowanie
T-W-6Substancje żelujące w przetwórstwie żywności.
T-W-7Preparaty białkowe w przetwórstwie żywności.
T-W-5Substancje konserwujące w przetwórstwie żywności.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.