Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Dietetyka 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dietetyka 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: anatomia człowieka, żywienie człowieka, patofizjologia, dietetyka 1, fizjologia żywienia, produkty zwierzęce i roślinne o właściwościach prozdrowotnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie: obsługi programu komputerowego DietetykPro, jak prawidłowo zebrać wywiad żywieniowy. | 1 |
T-L-2 | Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z dną moczanową lub osteoporozą. | 2 |
T-L-3 | Układanie planów żywieniowych wsparających leczenie niepłodności. Układanie diet dla pacjentów z zaburzeniami seksualnymi. | 2 |
T-L-4 | Układanie jadłospisów dla osób w okresie menopauzy i andropauzy. | 1 |
T-L-5 | Układanie diet w migrenie. | 1 |
T-L-6 | Układanie jadłospisów dla pacjentów z padaczką lekooporną. | 2 |
T-L-7 | Układanie jadłospisów pacjentom z chorobą neurodegradacyjną mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera. | 2 |
T-L-8 | Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z boreliozą. | 1 |
T-L-9 | Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z autyzmem. | 2 |
T-L-10 | Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z AMD. | 2 |
T-L-11 | Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami skóry: łuszczyca, trądzik młodzieńczy | 2 |
T-L-12 | Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami płuc: pochp, gruźlica, mukowiscydoza. | 3 |
T-L-13 | Przygotowanie planu dietetycznego dla pacjenta z wybranymi chorobami nerek w zależności od ich wydolności, włącznie z leczeniem nerkozastępczym. | 3 |
T-L-14 | Układanie diety w wybranej chorobie nowotworowej, w zależności od zastosowanej terapii. | 3 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Postępowanie dietetyczne w chorobach układu kostno-stawowego (osteoporoza, RZS, dna moczanowa). | 2 |
T-W-2 | Dietetyczne wsparcie leczenia niepłodności i zaburzeniach seksualnych. | 2 |
T-W-3 | Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy. | 1 |
T-W-4 | Migrena - choroba dietozależna? | 1 |
T-W-5 | Interwencje żywieniowe w zaburzeniach psychicznych - schizofrenia, depresja, nerwice. | 1 |
T-W-6 | Dietoterapia chorób neurodegradacyjnych mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka | 1 |
T-W-7 | Wspomaganie dietetyczne chorób odkleszczowych - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu. | 1 |
T-W-8 | Dietoterapia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD. | 1 |
T-W-9 | Dietoterapia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra. | 1 |
T-W-10 | Dietoterapia wybranych chorób skóry - trądzik młodzieńczy i różowaty, AZS, łuszczyca. | 1 |
T-W-11 | Dietoterapia wybranych chorób płuc – pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza. | 1 |
T-W-12 | Postępowanie dietetyczne w chorobach nerek i nadnerczy. | 3 |
T-W-13 | Podstawy postępowania w chorobie nowotworowej. Zespół wyniszczenia nowotworowego. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 28 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób chorych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK13_W01 Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. | D_1A_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK13_U01 Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | D_1A_U07 | — | C-1, C-2 | T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-14, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK13_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | D_1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-14, T-L-8, T-L-9, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK13_W01 Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował w stopniu ponadpodstawowym wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada rozległą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK13_U01 Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK13_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010
- Ostrowska L., Dietetyka. Kompedium., PZWL, Warszawa, 2020
- Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, W-wa, 2014
- Bawa S., Gajewska D. Kozłowska L., Lange E., Myszkowska-Ryciak J., Włodarek D., Dietoterapia 1, Wyd. SGGW, W-wa, 2009
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Współczesna dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/
- czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/