Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Metodologia w badaniach żywieniowych i analizie bezpieczeństwa żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia w badaniach żywieniowych i analizie bezpieczeństwa żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu statystyki, żywienia w zdrowiu i chorobie, fizjologii i patofizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodologią badań żywieniowych, rodzajami metod badawczych, planowaniem badań i doborem metod badań na liniach komórkowych, modelach zwierzęcych i u ludzi, walidacją metod badań naukowych i miernikami w badaniach sposobu żywienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Planowanie badań: przegląd literatury – rodzaje publikacji naukowych, temat badawczy, hipotezy badawcze, układ doświadczalny / zakres badań ankietowych. Opracowanie elementów składowych projektowanego badania | 2 |
T-L-2 | Wykorzystanie kwestionariuszy do badań sposobu żywienia, stylów jedzenia, zaburzeń odżywiania. Walidacja i adaptacja kwestionariusza. Interpretacja danych uzyskanych w kwestionariuszach | 2 |
T-L-3 | Przygotowanie projektu badania interwencyjnego w dietetyce | 2 |
T-L-4 | Przygotowanie wniosku do Lokalnej Komisji Etyczna do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach, komisji bioetycznej, uczelnianej komisji ds. etyki badań naukowych z udziałem ludzi | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie cząstkowe | 1 |
T-L-6 | Opracowanie projektu dotyczącego opracowania badań niezbędnych do dopuszczenia wybranej substancji szkodliwej do użytku | 4 |
T-L-7 | Opracowanie projektu oszacowania ryzyka zdrowotnego konsumneta związanego z wybraną dietą i obecnością w niej pozostałości substancji szkodliwych | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Etyka prowadzenia badań naukowych z zakresu żywienia | 1 |
T-W-2 | Badania żywieniowe z udziałem zwierząt | 2 |
T-W-3 | Rodzaje badań żywieniowych z udziałem ludzi | 2 |
T-W-4 | Kwestionariusze do badań żywieniowych (ocena spożycia żywności i sposobu żywienia - FQ, QEB, FIVEQ, inne), stylów jedzenia, zaburzeń odżywiania | 2 |
T-W-5 | Wskaźniki jakości diety, kryteria i skale oceny wskaźników | 1 |
T-W-6 | Zaliczenie cząstkowe | 1 |
T-W-7 | Metodologia badań dotyczących ustalania wskaźników oceny ryzyka związanego ze spożyciem żywności mogącej zawierać pozostałości substancji szkodliwych lub toksycznych | 2 |
T-W-8 | Metodologia badań toksykologicznych dotyczących dopuszczenie substancji do użytku (pestycydy, dodatki do żywności) | 2 |
T-W-9 | Testy toksyczności - rodzaje, zastosowanie, metodyka | 2 |
T-W-10 | Metody badań toksykologicznych dotyczących obecności substancji toksycznych w organizmie człowieka (krew, mocz, włosy, tkanka tłuszczowa) | 1 |
T-W-11 | Metodologia postępowania w przypadku zatruć toksykologicznych | 1 |
T-W-12 | Zaliczenie | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-L-3 | Konsultacje | 3 |
A-L-4 | Analiza literatury | 20 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Analiza literatury | 27 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczeń | 25 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
M-4 | Ćwiczenia obliczeniowe |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK15_W01 Zna i rozumie kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w żywieniu człowieka. Zna i rozumie główne założenia badań naukowych w dietetyce. | D_1A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK15_U01 Potrafi zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki. Potrafi ocenić wartość naukową badania. | D_1A_U02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK15_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość konieczności stałego dokształcania się. | D_1A_K01, D_1A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK15_W01 Zna i rozumie kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w żywieniu człowieka. Zna i rozumie główne założenia badań naukowych w dietetyce. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje się dostateczną wiedzą z zakresu planowania i zasad wykonywania badań w zakresie żywienia i dietetyki. Test zaliczony na 51-60% punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK15_U01 Potrafi zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki. Potrafi ocenić wartość naukową badania. | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie projetu - zaplanowanie podstawowego badania z zakresu nauk żywieniowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK15_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość konieczności stałego dokształcania się. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje się postawową wiedzą z zakresu planowania i realizacji badań żywieniowych, jest gotów do jej popularyzacji i poszerzania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gajda R., Broniecka A., Metodologia badań żywieniowych, Akademia Wychowania Fizycznego, Wrocław, 2018
- Gronowska-Senger A., Przewodnik metodyczny badań sposobu żywienia, Komitet Nauki o Żywieniu Człowieka PAN, Warszawa, 2013
- Hajduk ., Ogólna metodologia nauk, Lublin, 2007
Literatura dodatkowa
- Oppenheim A., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań, 2004
- Advances in Nutrition, American Society for Nutrition, 2023