Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Chemia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biologii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływających na składniki żywności podczas ich przetwarzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja pracy w laboratorium. Omówienie zasad BHP | 1 |
T-L-2 | Bufory. Porównanie właściwości roztworów buforowych | 2 |
T-L-3 | Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych | 2 |
T-L-4 | Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych | 2 |
T-L-5 | Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy | 2 |
T-L-6 | Enzymy w żywności - określanie właściwości peroksydazy | 2 |
T-L-7 | Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie i właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych | 3 |
T-L-8 | kolokwium I | 2 |
T-L-9 | Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - podstawowe definicje, budowa i główne składniki żywności- ich znaczenie i najważniejsze przemiany chemiczne w żywności | 2 |
T-W-2 | Woda i związki mineralne - własności fizyczne i chemiczne oraz funkcje wody, metody jej oznaczania w żywności, makro i mikroelementy występujące w żywności | 2 |
T-W-3 | Naturalne barwniki surowców żywnościowych | 2 |
T-W-4 | Sacharydy w dietetyce - podział, klasyfikacja, izomeria, właściwości fizykochemiczne, | 2 |
T-W-5 | Lipidy, podział nomenklatura najważniejszych kwasów tłuszczowych, budowa, a właściwości fizykochemiczne, metody ilościowego i jakościowego oznaczania lipidów | 2 |
T-W-6 | Białka - nomenklatura, struktura, budowa chemiczna, właściwości, najważniejsze aminokwasy w dietetyce i ich właściwości funkcjonalne, chemiczne przemiany białek, metody ich oznaczania, ilościowe i jakościowe | 2 |
T-W-7 | Koloidy i emulsje - oddziaływania między różnymi składnikami żywności | 2 |
T-W-8 | Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności - wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne, Podstawowe reakcje chemiczne w żywności (np. reakcja Mailarda) | 2 |
T-W-9 | Nieodżywcze substancje prozdrowotne pochodzenia roślinnego | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 12 |
A-L-3 | Pzygotowanie się do kolokwiów | 8 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 2 kolokwia pisemne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczone karty pracy/karty pracy z przeprowadzonych doświadczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_Dieto1_W01 Zaliczony egzamin pisemny | D_1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_Dieto1_U01 Zaliczone kolokwia pisemne | D_1A_U05 | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_Dieto1_K01 Student potrafi pracować w zespole | D_1A_K01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_Dieto1_W01 Zaliczony egzamin pisemny | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie liczby punktów z egzaminu pisemnego równoważnej 60% poprawnych odpowiedzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_Dieto1_U01 Zaliczone kolokwia pisemne | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie zaliczenia z 2 kolokwiów, odpowiadającego 60% poprawnych odpowiedzi, zaliczenie kart pracy/sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_Dieto1_K01 Student potrafi pracować w zespole | 2,0 | |
3,0 | student potrafi pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zdzisław Sikorski, CHEMIA ŻYWNOŚCI TOM 1 /2, PWN, Warszawa, 2017, I
- Damodaran Srinivasan, Parkin Kirk L., Fennema's Food Chemistry, Apple Academic Press Inc., 2011, V