Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Psychologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu socjologii, biologii oraz medycyny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Psychologia jako nauka (rys historyczny psychologii jako nauki, cele i zadania psychologii, najważniejsze szkoły i trendy psychologiczne).1
T-W-2Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza1
T-W-3Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów).1
T-W-4Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki).1
T-W-5Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament).1
T-W-6Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga.1
T-W-7Emocje i motywacja.1
T-W-8Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem.2
T-W-9Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka.2
T-W-10Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności.2
T-W-11Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe.2
T-W-12Psychdietetyka. Odżywianie a kondycja psycho-fizyczna człowieka. Zaburzenia odżywiania m. in. anorekcja, bulimia.2
T-W-13Zaliczenie przedmiotu.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie eseju)18
A-W-4Udział w konsultacjach2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO5_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka.
D_1A_W02, D_1A_W03, D_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO5_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy.
D_1A_U02, D_1A_U03, D_1A_U09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO5_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób.
D_1A_K01, D_1A_K02, D_1A_K03, D_1A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO5_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu psychologii.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min.70% wymaganych treści przedmiotowych.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami, znajomość zagadnień na poziomie min. 80% wymaganych treści przedmiotowych.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje także duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą, znajomość zagadnień na poziomie min. 85% wymaganych treści przedmiotowych.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów (wiedza jest usystematyzowana) oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami, znajomość zagadnień na poziomie min. 90% wymaganych treści przedmiotowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO5_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie pojęciami z zakresu psychologii, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO5_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale sporadycznie podejmuje je z własnej woli. Akceptuje poglądy innych osób, ale bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Kozielecki J., Psychologiczne koncepcje człowieka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2000
  2. Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, GWP, Gdańsk, 2007
  3. Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2., GWP, Gdańsk, 2009
  4. Kozielecki J., Nowe idee w psychologii: psychologia XXI wieku, GWP, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Sternberg R. J., Wprowadzenie do psychologii, WSiP, Warszawa, 1999
  2. Zimbardo P. , Johnson R. L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Psychologia ogólna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  3. Kalat J. W., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologia jako nauka (rys historyczny psychologii jako nauki, cele i zadania psychologii, najważniejsze szkoły i trendy psychologiczne).1
T-W-2Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza1
T-W-3Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów).1
T-W-4Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki).1
T-W-5Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament).1
T-W-6Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga.1
T-W-7Emocje i motywacja.1
T-W-8Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem.2
T-W-9Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka.2
T-W-10Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności.2
T-W-11Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe.2
T-W-12Psychdietetyka. Odżywianie a kondycja psycho-fizyczna człowieka. Zaburzenia odżywiania m. in. anorekcja, bulimia.2
T-W-13Zaliczenie przedmiotu.1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie eseju)18
A-W-4Udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO5_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym budowę oraz mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka oraz przemiany w nim zachodzące w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych
D_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych i zaleceń żywieniowych
D_1A_W10Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.
Treści programoweT-W-1Psychologia jako nauka (rys historyczny psychologii jako nauki, cele i zadania psychologii, najważniejsze szkoły i trendy psychologiczne).
T-W-2Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza
T-W-3Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów).
T-W-4Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki).
T-W-5Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament).
T-W-6Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga.
T-W-7Emocje i motywacja.
T-W-8Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem.
T-W-9Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka.
T-W-10Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności.
T-W-11Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe.
T-W-12Psychdietetyka. Odżywianie a kondycja psycho-fizyczna człowieka. Zaburzenia odżywiania m. in. anorekcja, bulimia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu psychologii.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min.70% wymaganych treści przedmiotowych.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami, znajomość zagadnień na poziomie min. 80% wymaganych treści przedmiotowych.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje także duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą, znajomość zagadnień na poziomie min. 85% wymaganych treści przedmiotowych.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów (wiedza jest usystematyzowana) oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami, znajomość zagadnień na poziomie min. 90% wymaganych treści przedmiotowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO5_U01Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U02Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów związanych z żywieniem i dietetyką
D_1A_U03Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
D_1A_U09Potrafi wytłumaczyć, zinterpretować i wykorzystać uwarunkowania zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne w zmianie zachowań żywieniowych i planowaniu żywienia
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.
Treści programoweT-W-1Psychologia jako nauka (rys historyczny psychologii jako nauki, cele i zadania psychologii, najważniejsze szkoły i trendy psychologiczne).
T-W-2Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza
T-W-3Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów).
T-W-4Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki).
T-W-5Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament).
T-W-6Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga.
T-W-7Emocje i motywacja.
T-W-8Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem.
T-W-9Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka.
T-W-10Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności.
T-W-11Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe.
T-W-12Psychdietetyka. Odżywianie a kondycja psycho-fizyczna człowieka. Zaburzenia odżywiania m. in. anorekcja, bulimia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie pojęciami z zakresu psychologii, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO5_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
D_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
D_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
D_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.
Treści programoweT-W-1Psychologia jako nauka (rys historyczny psychologii jako nauki, cele i zadania psychologii, najważniejsze szkoły i trendy psychologiczne).
T-W-2Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza
T-W-3Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów).
T-W-4Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki).
T-W-5Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament).
T-W-6Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga.
T-W-7Emocje i motywacja.
T-W-8Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem.
T-W-9Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka.
T-W-10Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności.
T-W-11Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe.
T-W-12Psychdietetyka. Odżywianie a kondycja psycho-fizyczna człowieka. Zaburzenia odżywiania m. in. anorekcja, bulimia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale sporadycznie podejmuje je z własnej woli. Akceptuje poglądy innych osób, ale bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.