Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie metod molekularnych w dietetyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie metod molekularnych w dietetyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać: podstawy biologii, biochemii, nutrigenomiki jak również wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki do identyfikacji oraz charakterystyki dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów. Cel przedmiotu obejmuje również przekazanie studentom wiedzy praktycznej dotyczącej tworzenia molekularnych testów diagnostycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych | 1 |
T-L-2 | Ekstrakcja kwasów nukleinowych oraz ich ocena jakościowa i ilościowa | 3 |
T-L-3 | Genotypowanie oraz ocena aktywności genów z wykorzytaniem metody real-time PCR | 2 |
T-L-4 | Analiza markerów biochemicznych | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Biochemiczne i molekularne techniki laboratoryjne | 6 |
T-W-3 | Tworzenie testów diagnostycznych | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 12 |
A-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 11 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb4 2_W01 Student zna możliwości diagnostyczne narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce. | D_1A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb4 2_U01 Student potrafi wykorzystać narzędzia biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce. | D_1A_U04 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb4 2_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny. | D_1A_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb4 2_W01 Student zna możliwości diagnostyczne narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce. |
3,0 | Student opanował wybrane zagadnienia w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce. | |
3,5 | Student opanował większość aspektów wiedzy w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania i rozwijania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania i rozwijania narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce, jak również opanował wiedzę w zakresie tworzenia testów diagnostycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb4 2_U01 Student potrafi wykorzystać narzędzia biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki w dietetyce. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych analiz z wykorzystaniem narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić wykonać proste analizy z wykorzystaniem narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać podstawowe analizy z wykorzystaniem narzędzi biologii molekularnej, biochemii oraz bioinformatyki. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny . |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb4 2_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny. | |
3,5 | Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Jerzy Bal, Genetyka medyczna i molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023, V
- Hugh Fletcher, Ivor Hickey, Krótkie wykłady Genetyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021, IV
- Alexander McLenann, Andy Bates, Mike White, Phil Turner, Krótkie wykłady. Biologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021