Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Mleko i jego przetwory jako żywność funkcjonalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mleko i jego przetwory jako żywność funkcjonalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, mikrobiologii i fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z biologiczną aktywnością poszczególnych składników mleka i oraz ich właściwościami funkcjonalnymi. Nabycie praktycznych umiejętności w ocenia wartości odżywczej mleka i jego przetworów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych, regulaminem i przepisami BHP oraz warunkami zaliczenia ćwiczeń. Instruktaż stanowiskowy. | 1 |
T-L-2 | Mleko różnych gatunków zwierząt - ocena wartości odżywczej. | 2 |
T-L-3 | Ocena wartości odżywczej mleka bezlaktozowego oraz mleka A2. | 2 |
T-L-4 | Ocena wartości odżywczej i cech jakościowych wybranych rodzajów mleka fermentowanego. | 2 |
T-L-5 | Twarogi oraz sery podpuszczkowe dojrzewające - analiza cech jakościowych oraz wartości odżywczej. | 1 |
T-L-6 | Ćwiczenie zaliczeniowe | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wartość żywieniowa i aktywność biologiczna białek mleka. Możliwość ich wykorzystania w produktach o właściwościach funkcjonalnych. | 2 |
T-W-2 | Biologicznie aktywne składniki tłuszczu mlekowego. | 2 |
T-W-3 | Funkcje biologiczne laktozy, witamin i składników mineralnych zawartych w mleku. | 1 |
T-W-4 | Mleko fermentowane oraz sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna. | 2 |
T-W-5 | Mleko i jego przetwory w profilaktyce chorób. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącą | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne (analityczne) realizowane systemem rotacyjnym z zespołach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania zadań podczas zajęć laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb9 1_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład chemiczny oraz wartość odżywczą i prozdrowotną mleka i jego przetworów. Potrafi objaśnić aktywność biologiczną składników mleka oraz ich zastosowanie w profilaktyce chorób. | D_1A_W08 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb9 1_U01 Student potrafi scharakteryzować skład chemiczny i wartość żywieniową mleka i jego przetworów oraz wytłumaczyć ich wplyw na zdrowie człowieka a także znaczenie w profilaktyce chorób. Potrafi wykorzystać zdobyte informacje pochodzące z różnych źródeł do zaplanowania diety opartej m.in. o cechy funkcjonalne przetworów mleczarskich. | D_1A_U10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb9 1_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się oraz odpowiedzialności za pełnione role zawodowe. Jest gotów dbać o etykę zawodową dietetyka. | D_1A_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb9 1_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład chemiczny oraz wartość odżywczą i prozdrowotną mleka i jego przetworów. Potrafi objaśnić aktywność biologiczną składników mleka oraz ich zastosowanie w profilaktyce chorób. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%. |
3,0 | Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych skłądników mleka. | |
3,5 | Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. | |
4,0 | Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. | |
4,5 | Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. | |
5,0 | Student osiągnął wiedzę w 95 - 100% dotyczącą wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb9 1_U01 Student potrafi scharakteryzować skład chemiczny i wartość żywieniową mleka i jego przetworów oraz wytłumaczyć ich wplyw na zdrowie człowieka a także znaczenie w profilaktyce chorób. Potrafi wykorzystać zdobyte informacje pochodzące z różnych źródeł do zaplanowania diety opartej m.in. o cechy funkcjonalne przetworów mleczarskich. | 2,0 | Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. Stopień nabytych umiejętności nie przekracza 60%. |
3,0 | Student osiągnął 60% umiejętności wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. | |
3,5 | Student osiągnął 70% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. | |
4,0 | Student osiągnął 80% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. | |
4,5 | Student osiągnął 90% umiejętności. Posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. | |
5,0 | Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i właściwości funkcjonalnych składników mleka. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb9 1_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się oraz odpowiedzialności za pełnione role zawodowe. Jest gotów dbać o etykę zawodową dietetyka. | 2,0 | Student nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcenia oraz odpowiedzialność za realizowane zadania. |
3,0 | Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania. | |
3,5 | Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania. | |
4,0 | Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania. | |
4,5 | Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania. | |
5,0 | Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 95-100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- Grażyna Cichosz, Hanna Czeczot, Żywieniowy fenomen mleka, UWM w Olsztynie, Olsztyn-Warszawa, 2013, 1, ISBN: 978-83-7637-201-3
- Jan Gawęcki, Jan Pikul, Produkty mleczne. Technologia i rola w żywieniu człowieka., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu., Poznań, 2018, ISBN: 978-83-7160-893-3
Literatura dodatkowa
- Przegląd mleczarski, czasopismo naukowe
- Journal of Dairy Science, czasopismo naukowe