Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Opakowania do żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Opakowania do żywności | ||
Specjalność | Dietetyka w gastronomii i cateringu | ||
Jednostka prowadząca | Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii, chemii żywności, fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących do określonych grup żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne, omówienie zasad BHP. Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Ocena wad. | 2 |
T-L-2 | Opakowania papierowe. Charakterystyka: Ocena nasiąkliwości. | 2 |
T-L-3 | Przegląd tworzyw sztucznych stosowanych do produkcji opakowań do żywności. | 2 |
T-L-4 | Techniki pakowania | 2 |
T-L-5 | kolokwium | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i funkcja współczesnych opakowań do żywności, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności | 2 |
T-W-2 | Opakowania z tworzyw sztucznych (I) - przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze, opakowania jednostkowe i transportowe | 2 |
T-W-3 | Opakowania szklane, drewniane, metalowe, i papierowe | 1 |
T-W-4 | Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania, stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania | 1 |
T-W-5 | Opakowania aktywne i inteligentne, systemy pakowania | 2 |
T-W-6 | zaliczenie pisemne | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przgotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowywanie się do zaliczenia pisemnego | 15 |
A-W-3 | opanowanie wiedzy prezentowanej na wykładach | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie kart pracy/sprawozdań z przeprowadzonyc doświadczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietS2-4_W01 Zaliczenie pisemne | D_1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietS2-4_U01 Kolokwium pisemne, zaliczenie kart pracy/sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń | D_1A_U04 | — | C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietS2-4_K01 Potrafi pracować w zespole | D_1A_K04 | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietS2-4_W01 Zaliczenie pisemne | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie pisemne - uzyskanie liczby punktów odpowiadających 60% prawidłowych odpowiedzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietS2-4_U01 Kolokwium pisemne, zaliczenie kart pracy/sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie kolokwium - uzyskanie liczby punktów odpowiadającej 60% prawidłowych odpowiedzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietS2-4_K01 Potrafi pracować w zespole | 2,0 | |
3,0 | porafi pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nierzwicki W., Opakowania, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1997
- Czerniewski B., Michniewicz J., Opakowania do Żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
- Jaya Shankar Tumuluru, Food Processing and Packaging Technologies - Recent Advances, IntechOpen, 2023, 10.5772/intechopen.100912