Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Rośliny w kulturze i sztuce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny w kulturze i sztuce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, historii literatury, filozofii oraz kulturoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem roślin w kulturze, sztuce, literaturze, religii oraz życiu codziennym człowieka od czasów starożytnych do współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Etnobotanika jako nauka o roślinach i ich roli w kulturze. | 1 |
T-W-2 | Kulturowy aspekt uprawy lub zastosowania roślin (historia upraw i migracji wybranych gatunków roślin w skali świata). | 1 |
T-W-3 | Rośliny symboliczne. | 1 |
T-W-4 | Rośliny jako przedmiot kultu i element praktyk magicznych. | 1 |
T-W-5 | Rośliny w literaturze oraz w powiedzeniach i przysłowiach. | 1 |
T-W-6 | Rośliny w malarstwie świeckim i sakralnym od starożytności do czasów współczesności. | 1 |
T-W-7 | Motywy roślinne w muzyce klasycznej i rozrywkowej. | 1 |
T-W-8 | Motywy roślinne i kwiatowe na przedmiotach codziennego użytku. | 1 |
T-W-9 | Historia dekoracji roślinnych i orientalnej sztuki układania kwiatów. | 1 |
T-W-10 | Mowa kwiatów. Kwiatowy savoir - vivre. | 1 |
T-W-11 | Rośliny w filatelistyce i numizmatyce, symbole flagowe z elementami roślinnymi. | 1 |
T-W-12 | Rośliny a ekonomia – aromamarketing. | 1 |
T-W-13 | Marka Miasta Szczecin – Floating Garden 2050. | 1 |
T-W-14 | Zieleń Szczecina (rzeczywista i artystyczna) – zajęcia terenowe. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny), |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem). |
M-4 | Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.2_W01 Student zna i omawia znaczenie roślin w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozpoznaje i opisuje wybrane obiekty sztuki z motywami roślinnymi (rzeźby, obrazy, detale architektoniczne). | BL_1A_W22, BL_1A_W23 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.2_U01 Student analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin o charakterze religijnym, symbolicznym, magicznym lub estetycznym w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność. | BL_1A_U15 | P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.2_K01 Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | BL_1A_K05, BL_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.2_W01 Student zna i omawia znaczenie roślin w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozpoznaje i opisuje wybrane obiekty sztuki z motywami roślinnymi (rzeźby, obrazy, detale architektoniczne). | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących znaczenia rośliny w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków. |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką. | |
4,5 | Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką. | |
5,0 | Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.2_U01 Student analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin o charakterze religijnym, symbolicznym, magicznym lub estetycznym w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym. | |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym. | |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.2_K01 Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. | |
4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- Hobhouse H., Ziarna zmian. Sześć roślin, które zmieniły oblicze świata, Wydawnictwo Muza, Warszawa, 2010
- Nowakowska A., Świat roślin w polskiej frazeologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2005
- Marecki J., Rotter L. (red.), Symbol - znak - przesłanie. Symbolika roślin, Wydawnictwo UNUM, Kraków, 2010
Literatura dodatkowa
- Ogrodowska B., Polskie tradycje i obyczaje rodzinne, Wydawnictwo Muza, Warszawa, 2007
- Szczepankiewicz B., Atlas roślin biblijnych. Pochodzenie, miejsce w Biblii i symbolika, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2004
- Zadrożyńska A., Światy i zaświaty. O tradycji świętowań w Polsce, Wydawnictwo Twój Styl, Warszawa, 2000
- Zadrożyńska A., Świętowania polskie, Wydawnictwo Twój Styl, Warszawa, 2002