Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_1A_BL-A6.3_W01 | Opisuje rolę i znaczenie ptaków w kulturze starożytnej. Rozpoznaje i objaśnia symbolikę wybranych mitów starożytnych Greków Rzymian i Egipcjan. Tłumaczy "symbolikę ptasią" wykorzystaną w literaturze i sztuce oraz w heraldyce, numizmatyce. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_1A_W22 | ma wiedzę o aspekcie przyrodniczym w naukach humanistycznych |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_W01 | rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P1A_W05 | ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem ptaków w kulturze, sztuce i religii w aspekcie umiejetności interpretowania ich symbolicznego znaczenia |
---|
Treści programowe | T-W-5 | Ptaki w literaturze i poezji (literatura dziecięca: bajki, baśnie, legendy
literatura dla młodzieży i dorosłych). Ptaki w legendach, porzekadłach i
opowiastkach ludowych. |
---|
T-W-6 | Ptaki w sztuce (malowidła jaskiniowe, sztuka animalna w wybranych regionach
świata od średniowiecza do czasów współczesnych). |
T-W-7 | Symboliczna rola jaj. Jajo w kulturze, religii, literaturze i sztuce. Jajo, jako
dekoracja. |
T-W-4 | Symboliczna rola ptaków. Ptaki w heraldyce, symbole flagowe, ptaki w
filatelistyce i numizmatyce. Ptaki na polskiej monecie. |
T-W-3 | Motywy ptasie w różnych religiach świata i interpretacja ich znaczeń. Ptaki
święte i przeklęte. Biblijne znaczenie ptaków. |
T-W-1 | Relacje ptaków z ludźmi, znaczenie gospodarcze ptaków na przestrzeni dziejów
ludzkości. Wykorzystanie produktów pochodzących od ptaków w starożytnym
Egipcie, Grecji i Rzymie. |
T-W-2 | Ptaki w mitologii egipskiej, rzymskiej, greckiej, chińskiej. |
Metody nauczania | M-1 | metody podające: wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, prezentacja wybranych mitów
metody problemowe: wykład konwersatoryjny |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: na koniec zajęć sprawdzenie w formie 45 minutowego kolokwium efektów kształcenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie posiada podstawowych wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze, sztuce i sposobach ich wykorzystania w Starożytnym świecie, nie zna i nie potrafi objasnić symboliki żadnego z omawianych na zajęciach mitów greckich i rzymskich, nie potrafi podać przykładów wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce |
3,0 | posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, zna ale nie potrafi objasnić symboliki nawet jednego z omawianych na zajęciach mitów, zna ale nie potrafi podać przykładów wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce |
3,5 | posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, zna i potrafi objasnić symbolikę przynajmniej jednego z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce |
4,0 | posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, potrafi scharakteryzować relacje ptaków z ludźmi, i wskazac na ich znaczenie gospodarcze na przestrzeni dziejów ludzkości. Zna sposoby wykorzystania produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie.zna i potrafi objasnić symboliki przynajmniej dwóch z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce |
4,5 | posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, potrafi scharakteryzować relacje ptaków z ludźmi, i wskazac na ich znaczenie gospodarcze ptaków na przestrzeni dziejów ludzkości. Wskazuje sposoby wykorzystania produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie. Zna i potrafi objasnić symboliki co najmniej trzech z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce |
5,0 | posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, potrafi scharakteryzować relacje ptaków z ludźmi, i dokładnie opisać ich znaczenie gospodarcze na przestrzeni dziejów ludzkości. Wskazuje i opisuje sposoby wykorzystania produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie. Zna i potrafi objasnić symbolikę wszystkich z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce |