Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Histologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Histologia zwierząt
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 3,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna i właściwie rozumie budowę makroskopową takich struktur jak narządy, układy narządów i organizmu jako morfologicznej całości.
W-2Potrafi posługiwac się mikroskopem.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasadniczym celem zajęc jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu ultrastruktury tkanek i wskazanie różnic w ich budowie, zapoznanie z mianownictwem stosowanym przy opisie tkanek, przygotowanie do samodzielnego rozpoznania tkanek budujących narządy w poszczególnych układach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie technik histologicznych, pracy z mikrotomem i mikroskopem. Metodyka przygotowania preparatów. Metody barwienia.2
T-L-2Ogólna budowa tkanek: tkanka nabłonkowa (nabłonek przejściowy, sześcienny, płaski); tkanki podporowe (chrząstka szklista, chrząstka sprężysta).2
T-L-3Ćwiczenia praktyczne: wykonanie preparatów histologicznych z wykorzystaniem mikrotomu.2
T-L-4Ogólna budowa tkanek: tkanka mięśniowa (mięsień: szkieletowy, poprzecznie prążkowany, gładki); tkanka nerwowa (komórki piramidalne, astrocyty).2
T-L-5Układ krążenia I (układ naczyniowy): elementy morfotyczne krwi (porównanie: krew płaza, krew człowieka), budowa mięśnia sercowego, różnica w budowie histologicznej tętnicy i żyły.2
T-L-6Układ krążenia II (układ limfatyczny): budowa histologiczna narządów limfatycznych (grasica, węzeł chłonny).2
T-L-7Ćwiczenia praktyczne: wykonanie i analiza rozmazów krwi.2
T-L-8Układ oddechowy: histologiczna budowa narządów układu oddechowego (nabłonek dróg oddechowych, tchawica, płuca).2
T-L-9Układ trawienny I: budowa histologiczna narządów przewodu pokarmowego (jama ustna, przełyk, żołądek).2
T-L-10Układ trawienny II: budowa histologiczna narządów przewodu pokarmowego (jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka).2
T-L-11Układ nerwowy: charakterystyka i klasyfikacja komórek nerwowych.2
T-L-12Układ moczowy: budowa histologiczna nerki oraz dróg wyprowadzających mocz. Układ płciowy: męski (budowa histologiczna jąder, dróg wyprowadzających plemniki, gruczołów płciowych dodatkowych), żeński (budowa histologiczna jajnika, dróg rodnych).2
T-L-13Skóra, dodatkowe twory skórne: budowa histologiczna skóry i jej wytworów.2
T-L-14Układ płciowy: męski (budowa histologiczna jąder, dróg wyprowadzających plemniki, gruczołów płciowych dodatkowych), żeński (budowa histologiczna jajnika, dróg rodnych).2
T-L-15Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.2
30
wykłady
T-W-1Rys historyczny histologii, Metody badań histologicznych, Rodzaje tkanek zwierzęcych1
T-W-2Ogólna charakterystyka tkanek: nabłonkowej, łącznej, mięśniowej, nerwowej1
T-W-3Histologia układów narządów ruchu, układu krążenia: sercowo-naczyniowego i limfatycznego1
T-W-4Charakterystyka i mikroskopowa budowa nabłonka dróg oddechowych1
T-W-5Charakterystyka i mikroskopowa budowa elementów układu pokarmowego3
T-W-6Klasyfikacja i ogólna budowa mikroskopowa wybranych narządów o czynności wydzielniczej2
T-W-7Mikroskopowa budowa elementów układu moczo-płciowego samca i samicy2
T-W-8Mikroskopowa charakterystyka wybranych elementów układu nerwowego i odpornościowego2
T-W-9Budowa histologiczna powłoki wspólnej i wybranych narządów zmysłów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie do udziału praktycznego w ćwiczeniach45
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
90
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Czytanie wskazanej literatury przedmiotu jako uzupełnienie treści przedstawionych na wykładach15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i projektora.
M-3Objaśnienie wyników badań przedstawionych w pracach zaleconych do samodzielnego czytania przez studenta.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test obejmujęcy wiedzę z zakresu treści wykładów i cwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-C15_W01
Definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z histologią oraz wyjaśnia związki i zależności pomiędzy układami na poziomie ultrastuktury
BL_1A_W08P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-12, T-L-14, T-L-10, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C15_U01
Potrafi rozróżnic podstawowe tkanki zwierząt
BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-C15_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-C15_W01
Definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z histologią oraz wyjaśnia związki i zależności pomiędzy układami na poziomie ultrastuktury
2,0Nie definiuja pojęcia tkanka, nie wymienia podstawowych tkanek organizmu zwierząt oraz nie identyfikuje preparatów tkanek
3,0Zna i definiuje podstawowe tkanki organizmów zwierząt.
3,5Zna i definiuje podstawowe tkanki organizmów zwierząt oraz identyfikuje niektóre praparaty tkankowe.
4,0Rozpoznaje większość preparató tkankowych.
4,5Rozpoznaje, opisuje i charakteryzuje preparaty tkankowe.
5,0Zna i definije techniki histologiczne używane w klasycznej diagnostyce histopatologicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C15_U01
Potrafi rozróżnic podstawowe tkanki zwierząt
2,0Nie umie rozpoznawać preparatów poznanych i omawianych wcześniej tkanek i narzadów.
3,0Potrafi rozpoznawać preparaty mikroskopowe omawianych tkanek i narządów.
3,5Potrafi korzystać z urządzeń techniki histologicznej ( mikroskop, mikrotom).
4,0Potrafi samodzielnie wykonać preparat histologiczny.
4,5Potrafi samodzielnie zaplanować i wykonać barwienie preparatu histologicznego.
5,0Potrafi połączyć wiedzę z zakresu budowy anatomicznej narządów z ich strukturą mikroskopową.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-C15_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Kuryszko J., Zarzycki J., Histologia zwierząt, PWRiL, 2000
  2. Stevens A., Lowe J., Histologia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL; Wydawnictwo Medyczne Słotwiński Verlag, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Ostrowski K., Histologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 1995, Wydanie drugie

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie technik histologicznych, pracy z mikrotomem i mikroskopem. Metodyka przygotowania preparatów. Metody barwienia.2
T-L-2Ogólna budowa tkanek: tkanka nabłonkowa (nabłonek przejściowy, sześcienny, płaski); tkanki podporowe (chrząstka szklista, chrząstka sprężysta).2
T-L-3Ćwiczenia praktyczne: wykonanie preparatów histologicznych z wykorzystaniem mikrotomu.2
T-L-4Ogólna budowa tkanek: tkanka mięśniowa (mięsień: szkieletowy, poprzecznie prążkowany, gładki); tkanka nerwowa (komórki piramidalne, astrocyty).2
T-L-5Układ krążenia I (układ naczyniowy): elementy morfotyczne krwi (porównanie: krew płaza, krew człowieka), budowa mięśnia sercowego, różnica w budowie histologicznej tętnicy i żyły.2
T-L-6Układ krążenia II (układ limfatyczny): budowa histologiczna narządów limfatycznych (grasica, węzeł chłonny).2
T-L-7Ćwiczenia praktyczne: wykonanie i analiza rozmazów krwi.2
T-L-8Układ oddechowy: histologiczna budowa narządów układu oddechowego (nabłonek dróg oddechowych, tchawica, płuca).2
T-L-9Układ trawienny I: budowa histologiczna narządów przewodu pokarmowego (jama ustna, przełyk, żołądek).2
T-L-10Układ trawienny II: budowa histologiczna narządów przewodu pokarmowego (jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka).2
T-L-11Układ nerwowy: charakterystyka i klasyfikacja komórek nerwowych.2
T-L-12Układ moczowy: budowa histologiczna nerki oraz dróg wyprowadzających mocz. Układ płciowy: męski (budowa histologiczna jąder, dróg wyprowadzających plemniki, gruczołów płciowych dodatkowych), żeński (budowa histologiczna jajnika, dróg rodnych).2
T-L-13Skóra, dodatkowe twory skórne: budowa histologiczna skóry i jej wytworów.2
T-L-14Układ płciowy: męski (budowa histologiczna jąder, dróg wyprowadzających plemniki, gruczołów płciowych dodatkowych), żeński (budowa histologiczna jajnika, dróg rodnych).2
T-L-15Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny histologii, Metody badań histologicznych, Rodzaje tkanek zwierzęcych1
T-W-2Ogólna charakterystyka tkanek: nabłonkowej, łącznej, mięśniowej, nerwowej1
T-W-3Histologia układów narządów ruchu, układu krążenia: sercowo-naczyniowego i limfatycznego1
T-W-4Charakterystyka i mikroskopowa budowa nabłonka dróg oddechowych1
T-W-5Charakterystyka i mikroskopowa budowa elementów układu pokarmowego3
T-W-6Klasyfikacja i ogólna budowa mikroskopowa wybranych narządów o czynności wydzielniczej2
T-W-7Mikroskopowa budowa elementów układu moczo-płciowego samca i samicy2
T-W-8Mikroskopowa charakterystyka wybranych elementów układu nerwowego i odpornościowego2
T-W-9Budowa histologiczna powłoki wspólnej i wybranych narządów zmysłów2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie do udziału praktycznego w ćwiczeniach45
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Czytanie wskazanej literatury przedmiotu jako uzupełnienie treści przedstawionych na wykładach15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-C15_W01Definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z histologią oraz wyjaśnia związki i zależności pomiędzy układami na poziomie ultrastuktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W08zna strukturę oraz funkcję komórki, a także budowę oraz zróżnicowanie tkanek organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem zajęc jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu ultrastruktury tkanek i wskazanie różnic w ich budowie, zapoznanie z mianownictwem stosowanym przy opisie tkanek, przygotowanie do samodzielnego rozpoznania tkanek budujących narządy w poszczególnych układach.
Treści programoweT-W-2Ogólna charakterystyka tkanek: nabłonkowej, łącznej, mięśniowej, nerwowej
T-W-3Histologia układów narządów ruchu, układu krążenia: sercowo-naczyniowego i limfatycznego
T-W-6Klasyfikacja i ogólna budowa mikroskopowa wybranych narządów o czynności wydzielniczej
T-W-7Mikroskopowa budowa elementów układu moczo-płciowego samca i samicy
T-W-9Budowa histologiczna powłoki wspólnej i wybranych narządów zmysłów
T-L-4Ogólna budowa tkanek: tkanka mięśniowa (mięsień: szkieletowy, poprzecznie prążkowany, gładki); tkanka nerwowa (komórki piramidalne, astrocyty).
T-L-5Układ krążenia I (układ naczyniowy): elementy morfotyczne krwi (porównanie: krew płaza, krew człowieka), budowa mięśnia sercowego, różnica w budowie histologicznej tętnicy i żyły.
T-L-6Układ krążenia II (układ limfatyczny): budowa histologiczna narządów limfatycznych (grasica, węzeł chłonny).
T-L-8Układ oddechowy: histologiczna budowa narządów układu oddechowego (nabłonek dróg oddechowych, tchawica, płuca).
T-L-9Układ trawienny I: budowa histologiczna narządów przewodu pokarmowego (jama ustna, przełyk, żołądek).
T-L-12Układ moczowy: budowa histologiczna nerki oraz dróg wyprowadzających mocz. Układ płciowy: męski (budowa histologiczna jąder, dróg wyprowadzających plemniki, gruczołów płciowych dodatkowych), żeński (budowa histologiczna jajnika, dróg rodnych).
T-L-14Układ płciowy: męski (budowa histologiczna jąder, dróg wyprowadzających plemniki, gruczołów płciowych dodatkowych), żeński (budowa histologiczna jajnika, dróg rodnych).
T-L-10Układ trawienny II: budowa histologiczna narządów przewodu pokarmowego (jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka).
T-L-2Ogólna budowa tkanek: tkanka nabłonkowa (nabłonek przejściowy, sześcienny, płaski); tkanki podporowe (chrząstka szklista, chrząstka sprężysta).
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test obejmujęcy wiedzę z zakresu treści wykładów i cwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuja pojęcia tkanka, nie wymienia podstawowych tkanek organizmu zwierząt oraz nie identyfikuje preparatów tkanek
3,0Zna i definiuje podstawowe tkanki organizmów zwierząt.
3,5Zna i definiuje podstawowe tkanki organizmów zwierząt oraz identyfikuje niektóre praparaty tkankowe.
4,0Rozpoznaje większość preparató tkankowych.
4,5Rozpoznaje, opisuje i charakteryzuje preparaty tkankowe.
5,0Zna i definije techniki histologiczne używane w klasycznej diagnostyce histopatologicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C15_U01Potrafi rozróżnic podstawowe tkanki zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem zajęc jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu ultrastruktury tkanek i wskazanie różnic w ich budowie, zapoznanie z mianownictwem stosowanym przy opisie tkanek, przygotowanie do samodzielnego rozpoznania tkanek budujących narządy w poszczególnych układach.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test obejmujęcy wiedzę z zakresu treści wykładów i cwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie rozpoznawać preparatów poznanych i omawianych wcześniej tkanek i narzadów.
3,0Potrafi rozpoznawać preparaty mikroskopowe omawianych tkanek i narządów.
3,5Potrafi korzystać z urządzeń techniki histologicznej ( mikroskop, mikrotom).
4,0Potrafi samodzielnie wykonać preparat histologiczny.
4,5Potrafi samodzielnie zaplanować i wykonać barwienie preparatu histologicznego.
5,0Potrafi połączyć wiedzę z zakresu budowy anatomicznej narządów z ich strukturą mikroskopową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-C15_K01potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności