Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Embriologia eksperymentalna ssaków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Embriologia eksperymentalna ssaków | ||
Specjalność | Biologia ogólna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresiu biologii rozwoju. |
W-2 | Wiedza z zakresu biologii komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania. |
C-2 | Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach biomedycznych i rolniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Transegeneza i klonowanie zarodkowe. | 2 |
T-A-2 | Zaburzenia rozwojowe, przyczyny wczesnej śmiertelności zarodków i diagnostyka prenatalna. | 2 |
T-A-3 | Regulacja płci na poziomie gamet i zarodków. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt. | 2 |
T-W-2 | Zarodkowe komórki macierzyste. | 2 |
T-W-3 | Hemopeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej. | 3 |
T-W-4 | Rola płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Indukcja porodu. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 18 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażaowania w dyskusję. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.1_W01 Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii doświadczalnej. Zna funkcjonowanie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu oraz mechanizmy inicjujące poród. | BL_1A_W08, BL_1A_W19, BL_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
BL_1A_BL-S-O11.1_W02 Student opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste, w tym zarodkowe komórki macierzyste i komórki krwi pępowinowej. Zna metody regulacji płci, techniki transgenezy i klonowania zarodkowego. | BL_1A_W08, BL_1A_W19, BL_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.1_U01 Student powinien umieć określić praktyczne znaczenie regulacji hormonalnej w indukcji porodu u wybranych gatunków ssaków. | BL_1A_U05, BL_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-W-4 | M-1 | S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O11.1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, transgenezą, klonowaniem, regulacją płci i diagnostyką prenatalną. | BL_1A_U05, BL_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.1_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii. | BL_1A_K02, BL_1A_K05, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08 | C-2 | T-A-2, T-W-3, T-W-1 | M-2 | — |
BL_1A_BL-S-O11.1_K02 Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie. | BL_1A_K01, BL_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08 | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-W-2 | M-2 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.1_W01 Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii doświadczalnej. Zna funkcjonowanie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu oraz mechanizmy inicjujące poród. | 2,0 | Student nie zna podstawowej wiedzy z zakresu embriologii doświadczalnej. Nie zna mechanizmów regulacji hormonolnej ciąży i porodu. |
3,0 | Student poprawnie definiuje większosć pojęć z zakresu embriologii doświadczalnej i posiada w niewielkim stopniu wiedzę odnośnie regulacji hormonalnej ciąży i porodu. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje wszyskie pojęcia z zakresu embriologii doświadczalnej i posiada ogólną wiedzę na temat regulacji hormonalnej ciąży i porodu. | |
4,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu embriologii doświadczalnej, dobrze zna mechanizmy regulacji ciąży i porodu, ale nie zna różnic gatunkowych w tych mechanizmach. | |
4,5 | Student sprawnie operuje pojęciami z zakresu embriologii doświadczalnej i potrafi określić obszar jej praktycznego zastosowania. Bardzo dobrze zna mechanizmy regulacji ciąży i porodu, ale nie zna różnic gatunkowych. | |
5,0 | Student sprawnie operuje pojęciami z zakresu embriologii doświadczalnej i potrafi określić obszar jej praktycznego wykorzystania. Bardzo dobrze zna mechanizm regulacji ciąży i porodu z uwzględnieniem różnic gatunkowych. | |
BL_1A_BL-S-O11.1_W02 Student opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste, w tym zarodkowe komórki macierzyste i komórki krwi pępowinowej. Zna metody regulacji płci, techniki transgenezy i klonowania zarodkowego. | 2,0 | Student nie zna żadnych metod stosowanych w embriologii doświadczalnej. |
3,0 | Student wymienia większość przedstawionych metod stosowanych w embriologii doświadczalnej, ale słabo je opisuje. | |
3,5 | Student wymienia wszystkie przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej i ogólnie opisuje większość z nich. | |
4,0 | Student wymienia wszystkie przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej i poprawnie dokonuje poprawnego ich opisu. | |
4,5 | Student wymienia wszystkie przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej i bardzo dobrze dokonuje ich opisu. Nie zna jednak różnic gatunkowych. | |
5,0 | Student sprawnie wymienia i bardzo dobrze opisuje przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej. Potrafi wskazać różnice gatunkowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.1_U01 Student powinien umieć określić praktyczne znaczenie regulacji hormonalnej w indukcji porodu u wybranych gatunków ssaków. | 2,0 | Student nie potrafi określić obszaru praktycznego zastosowania znajmości mechanizmu regulacji ciąży i porodu. |
3,0 | Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania mechanizmu znajomości regulacji ciąży i porodu. | |
3,5 | Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomości mechanizmu regulacji ciąży i porodu na przykładzie jednego gatunku ssaków. | |
4,0 | Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomości mechanizmu regulacji ciąży i porodu potrafi dobrać właściwą metodę w zależności od gatunku. | |
4,5 | Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomosci mechanizmu regulacji ciąży i porodu z uwzględnieniem różnic gatunkowych. | |
5,0 | Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomości mechanizmu ciąży i porodu z uzwględnieniem różnic gatunkowych. Potrafi opisać co najmniej jedną z technik indukcji porodu. | |
BL_1A_BL-S-O11.1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, transgenezą, klonowaniem, regulacją płci i diagnostyką prenatalną. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić znaczenia osiągnięć współczesnej embriologii. |
3,0 | Student potrafi ocenić znaczenie osiągnięć współczesnej embriologii, ale nie podejmuje własnej interpretacji tych osiągnięć. | |
3,5 | Student potrafi interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii. | |
4,0 | Student interpretuje osiągnięcia współczesnej embriologii. Potrafi podjąć dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem niektórych metod stosowanych w embriologii doświadczalnej. | |
4,5 | Student interpretuje osiągnięcia współczesnej embriologii. Potrafi podjąć dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem większości metod stosowanych embriologii doświadczalnej. | |
5,0 | Student interpretuje osiągnięcia współczesnej embriologii. Potrafi logicznie argumentować własne stanowisko w zakresie stosowanych metod w embriologii doświadczalnej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.1_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić znaczenia wiedzy dotyczacej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii. |
3,0 | Student bardzo ogólnie ocenia znaczenie wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii na podstawie i nie ma własnego poglądu w tym temacie. | |
3,5 | Student poprawnie ocenia znaczenie wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii i podejmuje próby przedstawienia własnego poglądu w tym temacie. | |
4,0 | Student potrafi ocenić znaczenie wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii, ma świadomość tej wiedzy i próbuje przedstawić własny pogląd w tym temacie. | |
4,5 | Student swobodnie ocenia znaczenie wiedzy w oparciu o szeroki warsztat merytoryczny, ma świadomość tej wiedzy i potrafi przedstawić własny pogląd w tym temacie. | |
5,0 | Student w oparciu o szerodki warsztat merytoryczny swobodnie ocenia znaczenie wiedzy dotyczącej embriologii doświadczalnej, ma świadmość i poczucie odpowiedzialności za praktyczne wykorzystywanie wiedzy w tym zakresie. Posiada własny precyzyjny pogląd w tym temacie. | |
BL_1A_BL-S-O11.1_K02 Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie. | 2,0 | Student nie dostrzega problemu i nie podejmuje dyskusji w grupie. |
3,0 | Student dostrzega problem, ale nie podejmuje dyskusji w grupie. | |
3,5 | Student dostrzega problem i próbuje podjąć dyskusję w grupie. | |
4,0 | Student dostrzega i ogólnie analizuje problem podejmując dyskusję w grupie. | |
4,5 | Student dostrzega i wnikliwie analizuje problem podejmując dyskusję w grupie. | |
5,0 | Student dostrzega i wnikliwie analizuje problem podejmując dyskusję w grupie. W oparciu o merytoryczne argumenty swobodnie radzi sobie z kontrargumentami. |
Literatura podstawowa
- Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2., PWN, Warszawa, 2006
- Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
- Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 2001
- Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Haas R., Kronenwett R., Hematopoetyczne komórki macierzyste, MedPharm, Wrocław, 2009, wydanie polskie pod red. Krzysztofa Kałwaka
- Wolszczan A., Klonowanie i komórki macierzyste, Agora, Warszawa, 2011
- Bartel H., Embriologia medyczna. Ilustrowany podręcznik, PZWL, Warszawa, 2008
- Scott Ch.T., Czas komórek macierzystych. Krótki wstęp do nadchodzącej medycznej rewolucji, Centrum Kształcenia Akademickiego, Gliwice, 2008, tłumaczenie polskie: Monika Betley
- Wielgoś M., Diagnostyka prenatalna z elementami perinatologii, Via Medica, Gdańsk, 2009
- Bishop J., Ssaki trangeniczne, PWN, Warszawa, 2001
- Krzanowska H., Tischner M., Klonowanie, Zank, Kraków, 1998