Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Podstawy racjonalnego żywienia i dietetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy racjonalnego żywienia i dietetyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość biochemii i fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach ich z życia
C-2poznanie zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.2
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.2
T-W-3Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Alternatywne sposoby żywienia. Jadłowstręt psychiczny. Bulimia.2
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.2
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka diet. Wskazania dietetyczne w wybranych chorobach.1
T-W-6Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach metabolicznych, układu krążenia i układu moczowego. Postępowanie dietetyczne w chorobach układu pokarmowego.2
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. Zmiany w przemianach pośrednich podczas całkowitego głodzenia. Następstwa specyficznego głodzenia. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.2
T-W-8Anemie związane z niedoborami żywieniowymi. Alergia i nietolerancja pokarmowa.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do kolokwium8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocenę podsumowujacą stanowi średnia arytmetyczna z dwóch ocen (pozytywnych) uzyskanych z testów.
S-3Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O2.2_W01
zna i omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia
BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1
BL_1A_BL-S-O2.2_W02
zna i omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W05C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O2.2_K01
wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia
BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O2.2_W01
zna i omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia
2,0Student nie zna zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie opisuje większość omawianych na zajęciach zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą; umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BL_1A_BL-S-O2.2_W02
zna i omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
2,0Student nie zna zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie opisuje większość omawianych na zajęciach zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O2.2_K01
wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia
2,0Student wykazuje bierną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. Nie rozumie zdrowotnego aspektu prawidłowego odżywiania się.
3,0Student wykazuje się mierną aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. Słabo rozumie zdrowotny aspekt prawidłowego odżywiania się.
3,5Student wykazuje się słabą aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia.
4,0Student wykazuje się średnią aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia.
4,5Student wykazuje się dużą aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia.
5,0Student wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. W pełni rozumie zdrowotny aspekt prawidłowego odżywiania się.

Literatura podstawowa

  1. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
  2. Bujko J., Podstawy dietetyki, SGGW, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Biernat J., Żywienie, żywność a zdrowie, Astrum, Wrocław, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.2
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.2
T-W-3Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Alternatywne sposoby żywienia. Jadłowstręt psychiczny. Bulimia.2
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.2
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka diet. Wskazania dietetyczne w wybranych chorobach.1
T-W-6Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach metabolicznych, układu krążenia i układu moczowego. Postępowanie dietetyczne w chorobach układu pokarmowego.2
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. Zmiany w przemianach pośrednich podczas całkowitego głodzenia. Następstwa specyficznego głodzenia. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.2
T-W-8Anemie związane z niedoborami żywieniowymi. Alergia i nietolerancja pokarmowa.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do kolokwium8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O2.2_W01zna i omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1poznanie zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach ich z życia
Treści programoweT-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie opisuje większość omawianych na zajęciach zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą; umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O2.2_W02zna i omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
Treści programoweT-W-3Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Alternatywne sposoby żywienia. Jadłowstręt psychiczny. Bulimia.
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka diet. Wskazania dietetyczne w wybranych chorobach.
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. Zmiany w przemianach pośrednich podczas całkowitego głodzenia. Następstwa specyficznego głodzenia. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.
T-W-8Anemie związane z niedoborami żywieniowymi. Alergia i nietolerancja pokarmowa.
T-W-6Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach metabolicznych, układu krążenia i układu moczowego. Postępowanie dietetyczne w chorobach układu pokarmowego.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie opisuje większość omawianych na zajęciach zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O2.2_K01wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1poznanie zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach ich z życia
C-2poznanie zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
Treści programoweT-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.
T-W-3Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Alternatywne sposoby żywienia. Jadłowstręt psychiczny. Bulimia.
T-W-4Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego.
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka diet. Wskazania dietetyczne w wybranych chorobach.
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. Zmiany w przemianach pośrednich podczas całkowitego głodzenia. Następstwa specyficznego głodzenia. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.
T-W-8Anemie związane z niedoborami żywieniowymi. Alergia i nietolerancja pokarmowa.
T-W-6Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach metabolicznych, układu krążenia i układu moczowego. Postępowanie dietetyczne w chorobach układu pokarmowego.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje bierną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. Nie rozumie zdrowotnego aspektu prawidłowego odżywiania się.
3,0Student wykazuje się mierną aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. Słabo rozumie zdrowotny aspekt prawidłowego odżywiania się.
3,5Student wykazuje się słabą aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia.
4,0Student wykazuje się średnią aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia.
4,5Student wykazuje się dużą aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia.
5,0Student wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. W pełni rozumie zdrowotny aspekt prawidłowego odżywiania się.