Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Człowiek i środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Człowiek i środowisko
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu filozofii, socjologii, pedagogiki, fizjologii człowieka oraz medycyny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii środowiskowej mającymi wpływ na zachowanie, wskazanie prawidłowości rządzących funkcjonowaniem człowieka i grup ludzkich w środowisku społecznym oraz możliwości kontrolowania i planowania środowiska w celu eliminacji niepożądanych zachowań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko (definicja i cele psychologii środowiskowej, metody badawcze, zagadnienia etyczne psychologii środowiskowej, wartości i postawy wobec środowiska, rola istot ludzkich w naturze, regeneracyjne działanie środowiska przyrodniczego).2
T-W-2Percepcja i wiedza środowiskowa.1
T-W-3Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy).2
T-W-4Wpływ hałasu na zachowanie (spostrzeganie dźwięku i hałasu, źródła hałasu i jego skutki: hałas a zdrowie psychiczne, oddziaływanie hałasu na dzieci, hałas a zachowania społeczne).2
T-W-5Wpływ czynników klimatycznych na zachowanie (poglądy na temat klimatu i zachowania, percepcja i fizjologiczne reakcje na upał, wpływ wysokich i niskich temperatur na zachowania społeczne, wiatr a zachowanie: percepcja wiatru i jego behawioralne skutki, medyczne, emocjonalne i behawioralne skutki zmian ciśnienia atmosferycznego).2
T-W-6Psychologiczne skutki katastrof, zagrożeń toksykologicznych i zanieczyszczeń (percepcja zagrożeń naturalnych i wpływ klęsk żywiołowych na zdrowie psychiczne człowieka, katastrofy technologiczne, zanieczyszczenia powietrza a zachowania społeczne).2
T-W-7Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne).2
T-W-8Wpływ wysokiego poziomu zagęszczenia na ludzi (skutki zagęszczenia i jego konsekwencje dla afektu, pobudzenia i chorób fizycznych, wpływ zagęszczenia na zachowania społeczne, eliminacja skutków zatłoczenia).2
T-W-9Miasto i jego wpływ na zachowanie człowieka (ograniczenia behawioralne życia w mieście, negatywne skutki życia w mieście: przestępczość, bezdomność, samotność, zaburzenia zachowania, środowiskowe rozwiązywanie problemów miejskich – rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych).2
T-W-10Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka.2
T-W-11Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku. (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe).1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Udział w konsultacjach1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.5_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii środowiskowej oraz wymienia i charakteryzuje wybrane czynniki środowiskowe mające wpływ na zachowanie i zdrowie ludzi.
BL_1A_W14, BL_1A_W22, BL_1A_W23P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.5_U01
Student samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych, formułuje na ich podstawie wnioski, wyjaśnia zachowania ludzi oraz wykorzystuje swoją wiedzę do kształtowania środowiska człowieka.
BL_1A_U17, BL_1A_U10P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.5_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
BL_1A_K02, BL_1A_K05, BL_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-11M-2, M-1, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.5_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii środowiskowej oraz wymienia i charakteryzuje wybrane czynniki środowiskowe mające wpływ na zachowanie i zdrowie ludzi.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu psychologii środowiskowej.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.5_U01
Student samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych, formułuje na ich podstawie wnioski, wyjaśnia zachowania ludzi oraz wykorzystuje swoją wiedzę do kształtowania środowiska człowieka.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.5_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2002
  2. Bell P., Greene Th., Fisher J., Baum A., Psychologia środowiskowa, Wydawnictwo GWP, Gdańsk, 2004
  3. Biela A. (red.), Stres psychiczny w sytuacji kryzysu ekologicznego. Badania z zakresu sozopsychologii, Wydawnictwo TN KUL, Lublin, 1984
  4. Eliasz A., Psychologia ekologiczna, Wydawnictwo IP PAN, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Wojcieszke B., Jarymowicz C., Psychologia rozumienia zjawisk społecznych, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko (definicja i cele psychologii środowiskowej, metody badawcze, zagadnienia etyczne psychologii środowiskowej, wartości i postawy wobec środowiska, rola istot ludzkich w naturze, regeneracyjne działanie środowiska przyrodniczego).2
T-W-2Percepcja i wiedza środowiskowa.1
T-W-3Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy).2
T-W-4Wpływ hałasu na zachowanie (spostrzeganie dźwięku i hałasu, źródła hałasu i jego skutki: hałas a zdrowie psychiczne, oddziaływanie hałasu na dzieci, hałas a zachowania społeczne).2
T-W-5Wpływ czynników klimatycznych na zachowanie (poglądy na temat klimatu i zachowania, percepcja i fizjologiczne reakcje na upał, wpływ wysokich i niskich temperatur na zachowania społeczne, wiatr a zachowanie: percepcja wiatru i jego behawioralne skutki, medyczne, emocjonalne i behawioralne skutki zmian ciśnienia atmosferycznego).2
T-W-6Psychologiczne skutki katastrof, zagrożeń toksykologicznych i zanieczyszczeń (percepcja zagrożeń naturalnych i wpływ klęsk żywiołowych na zdrowie psychiczne człowieka, katastrofy technologiczne, zanieczyszczenia powietrza a zachowania społeczne).2
T-W-7Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne).2
T-W-8Wpływ wysokiego poziomu zagęszczenia na ludzi (skutki zagęszczenia i jego konsekwencje dla afektu, pobudzenia i chorób fizycznych, wpływ zagęszczenia na zachowania społeczne, eliminacja skutków zatłoczenia).2
T-W-9Miasto i jego wpływ na zachowanie człowieka (ograniczenia behawioralne życia w mieście, negatywne skutki życia w mieście: przestępczość, bezdomność, samotność, zaburzenia zachowania, środowiskowe rozwiązywanie problemów miejskich – rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych).2
T-W-10Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka.2
T-W-11Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku. (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe).1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Udział w konsultacjach1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.5_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii środowiskowej oraz wymienia i charakteryzuje wybrane czynniki środowiskowe mające wpływ na zachowanie i zdrowie ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W22ma wiedzę o aspekcie przyrodniczym w naukach humanistycznych
BL_1A_W23zna i definiuje rolę społeczno-humanistyczną elementów świata ożywionego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii środowiskowej mającymi wpływ na zachowanie, wskazanie prawidłowości rządzących funkcjonowaniem człowieka i grup ludzkich w środowisku społecznym oraz możliwości kontrolowania i planowania środowiska w celu eliminacji niepożądanych zachowań.
Treści programoweT-W-4Wpływ hałasu na zachowanie (spostrzeganie dźwięku i hałasu, źródła hałasu i jego skutki: hałas a zdrowie psychiczne, oddziaływanie hałasu na dzieci, hałas a zachowania społeczne).
T-W-3Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy).
T-W-2Percepcja i wiedza środowiskowa.
T-W-6Psychologiczne skutki katastrof, zagrożeń toksykologicznych i zanieczyszczeń (percepcja zagrożeń naturalnych i wpływ klęsk żywiołowych na zdrowie psychiczne człowieka, katastrofy technologiczne, zanieczyszczenia powietrza a zachowania społeczne).
T-W-7Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne).
T-W-9Miasto i jego wpływ na zachowanie człowieka (ograniczenia behawioralne życia w mieście, negatywne skutki życia w mieście: przestępczość, bezdomność, samotność, zaburzenia zachowania, środowiskowe rozwiązywanie problemów miejskich – rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych).
T-W-8Wpływ wysokiego poziomu zagęszczenia na ludzi (skutki zagęszczenia i jego konsekwencje dla afektu, pobudzenia i chorób fizycznych, wpływ zagęszczenia na zachowania społeczne, eliminacja skutków zatłoczenia).
T-W-5Wpływ czynników klimatycznych na zachowanie (poglądy na temat klimatu i zachowania, percepcja i fizjologiczne reakcje na upał, wpływ wysokich i niskich temperatur na zachowania społeczne, wiatr a zachowanie: percepcja wiatru i jego behawioralne skutki, medyczne, emocjonalne i behawioralne skutki zmian ciśnienia atmosferycznego).
T-W-10Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka.
T-W-11Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku. (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe).
T-W-1Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko (definicja i cele psychologii środowiskowej, metody badawcze, zagadnienia etyczne psychologii środowiskowej, wartości i postawy wobec środowiska, rola istot ludzkich w naturze, regeneracyjne działanie środowiska przyrodniczego).
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu psychologii środowiskowej.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.5_U01Student samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych, formułuje na ich podstawie wnioski, wyjaśnia zachowania ludzi oraz wykorzystuje swoją wiedzę do kształtowania środowiska człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U17analizuje zjawiska i procesy gospodarcze, polityczne i demograficzne; ocena ich skutki dla środowiska naturalnego;
BL_1A_U10Potrafi charakteryzować, porównywać, oceniać poznane stanowiska filozoficzne, szczególnie z uwzględnieniem filozoficznej refleksji nad światem przyrody; posiada umiejętność hierarchizowania i odpowiedzialnego wyboru wartości etycznych w kontekście działalności zawodowej; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną do interpretacji współczesnych zjawisk i procesów społecznych nabywa umiejętności dostrzegania oraz analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych; posługuje się pojęciami z zakresu psychologii; nabywa umiejętności psychologiczne niezbędne w kontaktach interpersonalnych; umie rozpoznawać oraz analizować treści i formy obiektów architektonicznych i dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii środowiskowej mającymi wpływ na zachowanie, wskazanie prawidłowości rządzących funkcjonowaniem człowieka i grup ludzkich w środowisku społecznym oraz możliwości kontrolowania i planowania środowiska w celu eliminacji niepożądanych zachowań.
Treści programoweT-W-4Wpływ hałasu na zachowanie (spostrzeganie dźwięku i hałasu, źródła hałasu i jego skutki: hałas a zdrowie psychiczne, oddziaływanie hałasu na dzieci, hałas a zachowania społeczne).
T-W-3Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy).
T-W-2Percepcja i wiedza środowiskowa.
T-W-6Psychologiczne skutki katastrof, zagrożeń toksykologicznych i zanieczyszczeń (percepcja zagrożeń naturalnych i wpływ klęsk żywiołowych na zdrowie psychiczne człowieka, katastrofy technologiczne, zanieczyszczenia powietrza a zachowania społeczne).
T-W-7Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne).
T-W-9Miasto i jego wpływ na zachowanie człowieka (ograniczenia behawioralne życia w mieście, negatywne skutki życia w mieście: przestępczość, bezdomność, samotność, zaburzenia zachowania, środowiskowe rozwiązywanie problemów miejskich – rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych).
T-W-8Wpływ wysokiego poziomu zagęszczenia na ludzi (skutki zagęszczenia i jego konsekwencje dla afektu, pobudzenia i chorób fizycznych, wpływ zagęszczenia na zachowania społeczne, eliminacja skutków zatłoczenia).
T-W-5Wpływ czynników klimatycznych na zachowanie (poglądy na temat klimatu i zachowania, percepcja i fizjologiczne reakcje na upał, wpływ wysokich i niskich temperatur na zachowania społeczne, wiatr a zachowanie: percepcja wiatru i jego behawioralne skutki, medyczne, emocjonalne i behawioralne skutki zmian ciśnienia atmosferycznego).
T-W-10Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka.
T-W-11Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku. (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe).
T-W-1Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko (definicja i cele psychologii środowiskowej, metody badawcze, zagadnienia etyczne psychologii środowiskowej, wartości i postawy wobec środowiska, rola istot ludzkich w naturze, regeneracyjne działanie środowiska przyrodniczego).
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.5_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii środowiskowej mającymi wpływ na zachowanie, wskazanie prawidłowości rządzących funkcjonowaniem człowieka i grup ludzkich w środowisku społecznym oraz możliwości kontrolowania i planowania środowiska w celu eliminacji niepożądanych zachowań.
Treści programoweT-W-3Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy).
T-W-7Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne).
T-W-10Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka.
T-W-11Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku. (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe).
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.