Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekotoksykologia | ||
Specjalność | Biologia ogólna | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii, fizyki, ekologii, hydrologii, geologii, meteorologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | rozpoznawanie trucizn środowiskowych i ich źródeł, antagonizmów i synergii, skutków natychmiastowych i odległych w czasie |
C-2 | wykazanie powiązań pomiędzy środowiskiem abiotycznym i biotycznym w zakresie oddziaływań trucizn |
C-3 | rozpoznawanie rozprzestrzeniania trucizn poprzez monitoring fizykochemiczny i biologiczny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych przy wzroście zasolenia wody | 3 |
T-A-2 | Cebula jako wskaźnik zanieczyszczenia środowiska środkami chemicznymi używanymi w gospodarstwie domowym | 4 |
T-A-3 | Ocena stanu i zagrożenia środowiska na podstawie mapy z zaznaczonymi źródłami emisji zanieczyszczeń | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii | 2 |
T-W-2 | Zanieczyszczenia atmosfery, efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej | 3 |
T-W-3 | Źródła emisji zanieczyszczeń i ich rozprzestrzenianie się | 2 |
T-W-4 | Zanieczyszczenia wód i gleb | 3 |
T-W-5 | Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko | 3 |
T-W-6 | Bioindykacja i biomonitoring | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | obserwacja efektów eksperymentu przeprowadzanego na cebuli | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do sprawdzianu | 5 |
A-A-4 | studiowanie literatury | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczeń | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem sprzętu audiowizualnego |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania dotyczącego poszczególnych eksperymentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_W01 Student powinien kojarzyć zjawiska zachodzące w środowiskach abiotycznych ze zmianami w organizmach żywych | BL_1A_W13 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
BL_1A_BL-S-O9.2_W02 Student powinien rozpoznawać zanieczyszczenia elementów abiotycznych środowiska (powietrze, woda, gleba) wpływających na organizmy żywe | BL_1A_W14 | P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_U01 Efektem kształcenia studenta są umiejętności wykonywania prostych zadań badawczych dotyczących reakcji organizmów na ksenobiotyki oraz oceny ich oddziaływania na środowiska | BL_1A_U02, BL_1A_U08 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_K01 Student posiądzie zdolność zrozumienia wykorzystania niektórych organizmów do celów bioindykacyjnych i poprzez świadomość zagrożenia środowiska ksenobiotykami wykształci wrażliwość na potrzeby różnych organizmów | BL_1A_K01, BL_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_W01 Student powinien kojarzyć zjawiska zachodzące w środowiskach abiotycznych ze zmianami w organizmach żywych | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | sprawozdanie zawierające opis przeprowadzonego badania, jego wyniki i wnioski opracowane w sposób minimalny | |
3,5 | sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki i wnioski opracowane w sposób wystarczający | |
4,0 | sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki umieszczone w tabelach i wnioski opracowane w sposób dobry | |
4,5 | sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki umieszczone w tabelach, rysunkach, wykresach i wnioski opracowane w sposób więcej niż dobry | |
5,0 | sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki umieszczone w tabelach, rysunkach, wykresach i wnioski opracowane w sposób bardzo dobry | |
BL_1A_BL-S-O9.2_W02 Student powinien rozpoznawać zanieczyszczenia elementów abiotycznych środowiska (powietrze, woda, gleba) wpływających na organizmy żywe | 2,0 | brak znajomości zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, brak znajomości oddziaływania polutantów na organizmy |
3,0 | znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu minimalnym | |
3,5 | znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu zadowalającym | |
4,0 | znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu dobrym | |
4,5 | znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomośćci oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_U01 Efektem kształcenia studenta są umiejętności wykonywania prostych zadań badawczych dotyczących reakcji organizmów na ksenobiotyki oraz oceny ich oddziaływania na środowiska | 2,0 | brak sprawozdania, sprawozdanie wykazujące poważne błędy merytoryczne i brak umiejętności wykonywania prostych zadań badawczych |
3,0 | sprawozdanie wykazujące niewielkie błędy merytoryczne i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w małym stopniu | |
3,5 | sprawozdanie wykazujące niewielkie błędy merytoryczne i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu dostatecznym | |
4,0 | sprawozdanie wykazujące brak błędów merytorycznych i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu dobrym | |
4,5 | sprawozdanie wykazujące brak błędów merytorycznych i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | sprawozdanie wykazujące brak błędów merytorycznych i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_K01 Student posiądzie zdolność zrozumienia wykorzystania niektórych organizmów do celów bioindykacyjnych i poprzez świadomość zagrożenia środowiska ksenobiotykami wykształci wrażliwość na potrzeby różnych organizmów | 2,0 | brak sprawozdania, sprawozdanie wykonane bez zrozumienia problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami |
3,0 | sprawozdanie wykonane ze słabym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami | |
3,5 | sprawozdanie wykonane z wystarczającym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami | |
4,0 | sprawozdanie wykonane z dobrym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami | |
4,5 | sprawozdanie wykonane z więcej niż dobrym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami | |
5,0 | sprawozdanie wykonane z bardzo dobrym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami |
Literatura podstawowa
- Manahan S.E., Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2006
- Namiesnik J. i Jaśkowski J., Zarys ekotoksykologii, ECO-Pharma, Gdańsk, 1995
- Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Hoffman D.J., Rattner B.A., Burton G.A., Handbook of Ecotoxicology, Cairns J.Lewis Publishers, Boca Raton, 2003
- Kabata-Pendias A. i Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999