Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Metody utrwalania i przechowywania żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody utrwalania i przechowywania żywności | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy z chemii i biochemii, mikrobiologii,podstawowa znajomość rodzajów żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Termiczne utrwalanie żywności – pasteryzacja mleka | 2 |
T-L-2 | Ocena jakościowa kiszonych ogórków; ocena organoleptyczna, ocena chemiczna | 2 |
T-L-3 | Metody rozmrażania. Wpływ sposobu rozmrażania na jakość i wydajność potraw. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja) | 3 |
T-W-2 | Chłodzenie i zamrażanie żywności | 2 |
T-W-3 | Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności | 2 |
T-W-4 | Utrwalanie żywności przez zakwaszenie | 2 |
T-W-5 | Metody chemiczne utrwalania żywności | 2 |
T-W-6 | Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności). | 2 |
T-W-7 | Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących ćwiczeń | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeńw formie pisemnej. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeńw formie pisemnej. | 6 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
M-4 | Ocena prezentacji przygotowanej przezSumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-D1_W01 Student posiada podstawową wiedzę z metod oraz bezpieczeństwa żywności, począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu. | BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-D1_U01 Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia. | BL_1A_U19 | P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-D1_K01 Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych). | BL_1A_K02, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-D1_W01 Student posiada podstawową wiedzę z metod oraz bezpieczeństwa żywności, począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-D1_U01 Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia. | 2,0 | Nie posiada umięjętności zastosowania prawidłowych metod utrwalania róznego rodzaju żywnosci oraz umięjęnosci zastosowania odpowiednich metod jej przechowywania |
3,0 | Posiada dostateczne umięjętności zastosowania prawidłowych metod utrwalania róznego rodzaju żywnosci oraz umięjęnosci zastosowania odpowiednich metod jej przechowywania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-D1_K01 Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych). | 2,0 | Student nie ma świadomości zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Eugeniusz Pijanowski , Mieczysław Dłużewski, Ogókna Technologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997, 6
- Elżbieta BIller, Technologia żywności wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
- Piotr Palich,Aneta Ocieczek, Technologia żywności i towaroznawstwa, Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoly Turystyki i Hotelarstwa, BYdgoszcz, 2004
Literatura dodatkowa
- Eugeniusz Pijanowski, Ogólna technologia żywnośći Część II ćwiczenia, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
- Elzbieta Biller, Agnieszka Wierzbicka, Wybrane procesy w technologii żywnosci, SGGW, 2003