Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Jakość i bezpieczeństwo żywności w przepisach prawnych RP i w UE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jakość i bezpieczeństwo żywności w przepisach prawnych RP i w UE | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii, ekonomii i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowym celem jestprzekazanie uczestnikom kursu w praktyczny sposób najnowszych osiągnięć z zakresu zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności. Podczas zajęć słuchacze zdobędą praktyczną wiedzę na temat projektowania, wdrażania i doskonalenia systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zagrożenia fizyczne, chemiczne (środki chemiczne, pestycydy, środki myjące, dezynfekcyjne, metale ciężkie) i mikrobiologiczne (wirusy, bakterie, grzyby) w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności, a skuteczność systemu HACCP | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Regulacje prawne związane z produkcją i dystrybucją żywności | 3 |
T-W-2 | Regulacje prawne związane z oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych | 3 |
T-W-3 | Standardy jakości handlowej na wybranych rynkach żywności w Polsce i Unii Europejskiej | 2 |
T-W-4 | Zagrożenia występujące w łańcuchu produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego | 1 |
T-W-5 | Opakowania do żywności: polskie i unijne przepisy prawne, praktyka produkcji i stosowania opakowań do żywności, | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 7 |
A-A-5 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywnosci studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zbiorcza ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena projektu, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.1_W01 Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna standardy jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej. | BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.1_U01 Student po ukończeniu kursu będzie umiał stworzyć system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności. | BL_1A_U02, BL_1A_U19 | P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | BL_1A_K02, BL_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.1_W01 Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna standardy jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej. | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskiej. |
3,0 | Po ukończeniu kursu student ma podstawową wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskie. | |
3,5 | Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat wiekszości regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskiej. | |
4,0 | Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskiej. | |
4,5 | Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna większośc standardów jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej. | |
5,0 | Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna standardy jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.1_U01 Student po ukończeniu kursu będzie umiał stworzyć system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności. | 2,0 | Student nie umie opracować systemu HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym. |
3,0 | Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z pomocą prowadzącego zajecia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym. | |
3,5 | Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z pomocą prowadzącego zajecia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym. | |
4,0 | Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z pomocą prowadzącego zajęcia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym. | |
4,5 | Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z małą pomocą prowadzącego zajęcia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym. | |
5,0 | Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie ma podstawowej świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowośćci podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Kowalska J., Majewska E., Obiedziński M.w., Zadernowski M.R., Nowe prawo żywnościowe Unii Europejskiej a systemy GMP, GHP, HACCP, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Sp. z o.o., Gdańsk, 2006
- Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Zarządzanie bezpieczeństwem żywnosci. Teoria i praktyka, Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa, 2010
- Halina Turlejska, Urszula Pilzner, Wdrażanie systemu HACCP w małych i średnich przedsiębiorstwach sektora żywnościowegoi, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2003
- Turlejska H., Pelzner U., Konecka-Matyjek E., Przewoodnik do wdrażania zasad GMP/GHP i systemu HACCP w zakładach żywienia zbiorowego, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, warszawa, 2005, "
- Szczepanik Z., Jakość i standaryzacja produktów żywnościowych, SGH, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Oleszko A., Prawo żywnosciowe wspólnotowego rynku rolnego, Wolters Kluwer Polska, 2006
- Turlejska H., Szponar L., Pelzner U., Co to jest system HACCP, Prace IŻŻ, Warszawa, 1998