Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Regulacje prawne w zabezpieczeniu żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Regulacje prawne w zabezpieczeniu żywności | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii, ekonomii i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kształcenia jest przekazanie studentom wiedzy na temat Kodeksu Żywnościowego FAO/WHO, zna Podstawy Prawa Żywnościowego Unii Europejskiej, Polskie ustawodawstwo bezpieczeństwa żywnościowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | GPM, GMP i HACCA w Codex Alimentarius oraz w ustawodawstwie żywnościowym unijnym i polskim | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kodeks Żywnościowy FAO/WHO – Codex Alimentarius | 3 |
T-W-2 | Podstawy Prawa Żywnościowego Unii Europejskiej | 4 |
T-W-3 | Polskie ustawodawstwo bezpieczeństwa żywnościowego | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 8 |
A-A-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 9 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywnosci studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zbiorcza ocena aktywnosci studenta na zajęciach, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.2_W01 Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat Kodeksu Żywnościowy FAO/WHO, zna Podstawy Prawa Żywnościowego Unii Europejskiej, Polskie ustawodawstwo bezpieczeństwa żywnościowego. | BL_1A_W27 | P1A_W02, P1A_W11 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologią dotyczacą podstaw prawa żywnosciowego w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z powyższego zakresu | BL_1A_U09 | P1A_U04, P1A_U06 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | BL_1A_K03, BL_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.2_W01 Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat Kodeksu Żywnościowy FAO/WHO, zna Podstawy Prawa Żywnościowego Unii Europejskiej, Polskie ustawodawstwo bezpieczeństwa żywnościowego. | 2,0 | Student nie zna zadnych przepisów Kodeksu Żywnościowy FAO/WHO, Podstawy Praw Żywnościowego Unii Europejskiej oraz Polskiego ustawodawstwa bezpieczeństwa żywnościowego. |
3,0 | Student po ukończeniu kursu zna niektóre przepisy Kodeksu Żywnościowy FAO/WHO, Podstaw Prawa Żywnościowego Unii Europejskiej oraz Polskiego ustawodawstwa bezpieczeństwa żywnościowego. | |
3,5 | Student po ukończeniu kursu zna wybrane przepisy Kodeksu Żywnościowy FAO/WHO, Podstaw Prawa Żywnościowego Unii Europejskiej oraz Polskiego ustawodawstwa bezpieczeństwa żywnościowego. | |
4,0 | Student po ukończeniu kursu zna wybrane przepisy Kodeksu Żywnościowy FAO/WHO, Podstaw Prawa Żywnościowego Unii Europejskiej oraz Polskiego ustawodawstwa bezpieczeństwa żywnościowego i prawidłowo je interpretuje. | |
4,5 | Student po ukończeniu kursu zna większość przepisów Kodeksu Żywnościowy FAO/WHO, Podstaw Prawa Żywnościowego Unii Europejskiej oraz Polskiego ustawodawstwa bezpieczeństwa żywnościowego i prawidłowo je interpretuje. | |
5,0 | Student po ukończeniu kursu zna przepisy Kodeksu Żywnościowy FAO/WHO, Podstaw Prawa Żywnościowego Unii Europejskiej oraz Polskiego ustawodawstwa bezpieczeństwa żywnościowego i prawidłowo je interpretuje. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologią dotyczacą podstaw prawa żywnosciowego w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z powyższego zakresu | 2,0 | Student nie rozumie i nie umie zinterpretować przepisów poszczególnych rozporządzeń UE i RP dotyczących jakości i bezpieczeństwa żywności |
3,0 | Student rozumie niektóre przepisy poszczególnych rozporządzeń UE i RP dotyczących jakości i bezpieczeństwa żywności | |
3,5 | Student rozumie i umie zinterpretować niektóre przepisy poszczególnych rozporządzeń UE i RP dotyczących jakości i bezpieczeństwa żywności | |
4,0 | Student rozumie i umie zinterpretować większość przepisów poszczególnych rozporządzeń UE i RP dotyczących jakości i bezpieczeństwa żywności | |
4,5 | Student powinien umieć posługiwac się większością specjalistycznej terminologii dotyczacej regulacji prawa żywnościowego w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie i umie zinterpretować większość przepisów poszczególnych rozporządzeń UE i RP dotyczących jakości i bezpieczeństwa żywności | |
5,0 | Student powinien umieć posługiwac się specjalistyczna terminologią dotyczacą regulacji prawa żywnościowego w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie i umie zinterpretować przepisy poszczególnych rozporządzeń UE i RP dotyczących jakości i bezpieczeństwa żywności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O11.2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student nie ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości i chęci podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Kowalska J., Majewska E., Obiedziński M.w., Zadernowski M.R., Nowe prawo żywnościowe Unii Europejskiej a systemy GMP, GHP, HACCP, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Sp. z o.o., Gdańsk, 2006
- Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Zarządzanie bezpieczeństwem żywnosci. Teoria i praktyka, Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa, 2010
- Halina Turlejska, Urszula Pilzner, Wdrażanie systemu HACCP w małych i średnich przedsiębiorstwach sektora żywnościowegoi, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2003
- Nitecka E., Obiedziński M., Prawo żywnościowe Unii Europejskiej, FAPA, 2002
Literatura dodatkowa
- Oleszko A., Prawo żywnosciowe wspólnotowego rynku rolnego, Wolters Kluwer Polska, 2006
- Turlejska H., Szponar L., Pelzner U., Co to jest system HACCP, Prace IŻŻ, Warszawa, 1998