Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Bioaktywne składniki mleka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioaktywne składniki mleka | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca biologii i funkcjonowania organizmu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej bioaktywnych składników mleka oraz przydatności tego surowca do przetwórstwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Bioaktywne składniki jako wyznacznik jakości prozdrowotnej. | 2 |
T-W-2 | Składniki bioaktywne i parametry technologiczne mleka. | 4 |
T-W-3 | Znaczenie bioaktywnych składników oraz ich zawartość w mleku pochodzącym z gospodarstw ekologicznych i konwencjonalnych. | 4 |
T-W-4 | Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników mleka. | 2 |
T-W-5 | Znaczenie funkcjonalnych kwasów tłuszczowych w mleku. | 2 |
T-W-6 | Mleko o podwyższonej zawartości składników biologicznie czynnych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 25 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wykładów. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O12.3_W15 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z bioaktywnymi składnikami mleka, potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki wpływające na jakość i przydatność technologiczną mleka. | BL_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O12.3_U19 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z bioaktywnymi składnikami mleka, potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki wpływające na jakość i przydatność technologiczną mleka do przetwórstwa. | BL_1A_U19 | P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O12.3_K05 Strudent ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat bioaktywnych składników mleka, wartości odżywczej i przydatności technologicznej mleka w oparciu o piuśmiennictwo. Jest zdolny do samodzielnego propagowania i dzielenia się z innymi zdobytą wiedzą. | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O12.3_W15 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z bioaktywnymi składnikami mleka, potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki wpływające na jakość i przydatność technologiczną mleka. | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia związane z bioaktywnymi składnikami mleka.Potrafi scharakteryzować i opisać czynniki wpływające na jakość i przydatność technologiczną mleka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O12.3_U19 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z bioaktywnymi składnikami mleka, potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki wpływające na jakość i przydatność technologiczną mleka do przetwórstwa. | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia związane z bioaktywnymi składnikami mlek. Potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki wpływające na jakość i przydatność technologiczną mleka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O12.3_K05 Strudent ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat bioaktywnych składników mleka, wartości odżywczej i przydatności technologicznej mleka w oparciu o piuśmiennictwo. Jest zdolny do samodzielnego propagowania i dzielenia się z innymi zdobytą wiedzą. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować bioaktywne składniki mleka oraz czynniki wpływające na jego przydatność technologiczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Patkowska-Sokoła B., Walisiewicz-Niedbalska W.Bodkowski R., Tłuszcz mleczny jako źródło pozyskiwania bioaktywnych izomerów kwasu linolowego (CLA) i oleinowego (VA)., Roczniuki Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Warszawa, 2005, 1 (1)
- Czerniawska-Piątkowska E., Chociłowicz E., Szewczuk M., Rzewucka-Wójcik E., Kwasy tłuszczowe zawarte w mleku oraz ich znaczenie dla organizmu człowieka, Polskie Towarzystwo Zootechniczne, Przegląd hodowlany PTZ, nr 5-6, 23-25., Warszawa, 2012, nr 5-6, 23-25
- Szewczuk M., Zych S., Czerniawska-Piątkowska E., Association between IGF/TasI polymorphism and milk traits of Polish Holstein Friesian cows, Archiv Tierzucht, Dummerstorf, Niemcy, 2011, 54 (1), 10-17
- Szulc T., Tajemnice mleka, UWP, Wrocław, 2012
- Ziajka S., Mleczarstwo. Zagadnienia wybrane., ART, Olsztyn, 1999, tom 1 i 2