Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Historia odkryć biologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia odkryć biologicznych
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, biologii komórki, histologii, biologii molekularnej.
W-2Umiejętność pracy z tekstem źródłowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie najważniejszych odkryć w naukach biologicznych od czasów Arystotelesa do czasów współczesnych.
C-2Zapoznanie z teoriami, które przez lata blokowały postęp nauk biologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy).3
T-W-2Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny.3
T-W-3Kolekcjonowanie i klasyfikacja (Steno, Ray, Sloane, Linneusz, Buffon, Adanson, E. Darwin, Cuvier) oraz oświeceniowy świat spod mikroskopu (Hooke, Leeuwenhoek).2
T-W-4XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace.2
T-W-5Fleming, Lister i rozwój chirurgii.3
T-W-6Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmiertelne komórki.2
T-W-7Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania.3
T-W-8Przełom XX i XXI wieku - wiek biotechnologii?2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielna praca z tekstami źródłowymi.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. Zaliczenie materiału.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Metoda przewodniego tekstu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.5_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii odkryć biologicznych. Prezentuje sylwetki badaczy, teorie i najważniejsze wydarzenia w historii nauki.
BL_1A_W01P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.5_U01
Student analizuje obserwacje i odkrycia biologiczne na podstawie tekstów źródłowych. Wskazuje błędne założenia, potrafi wskazać ich źródło.
BL_1A_U10P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.5_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii odkryć biologicznych. Prezentuje sylwetki badaczy, teorie i najważniejsze wydarzenia w historii nauki.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.5_U01
Student analizuje obserwacje i odkrycia biologiczne na podstawie tekstów źródłowych. Wskazuje błędne założenia, potrafi wskazać ich źródło.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Huxley R., Wielcy przyrodnicy. Od Arystotelesa do Darwina., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Ryszkiewicz M., Alfred Russel Wallace. W cieniu Darwina., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  3. Browne J., Darwin. O powstaniu gatunków, Muza, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy).3
T-W-2Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny.3
T-W-3Kolekcjonowanie i klasyfikacja (Steno, Ray, Sloane, Linneusz, Buffon, Adanson, E. Darwin, Cuvier) oraz oświeceniowy świat spod mikroskopu (Hooke, Leeuwenhoek).2
T-W-4XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace.2
T-W-5Fleming, Lister i rozwój chirurgii.3
T-W-6Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmiertelne komórki.2
T-W-7Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania.3
T-W-8Przełom XX i XXI wieku - wiek biotechnologii?2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielna praca z tekstami źródłowymi.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. Zaliczenie materiału.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O3.5_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii odkryć biologicznych. Prezentuje sylwetki badaczy, teorie i najważniejsze wydarzenia w historii nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie najważniejszych odkryć w naukach biologicznych od czasów Arystotelesa do czasów współczesnych.
Treści programoweT-W-1Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy).
T-W-2Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny.
T-W-3Kolekcjonowanie i klasyfikacja (Steno, Ray, Sloane, Linneusz, Buffon, Adanson, E. Darwin, Cuvier) oraz oświeceniowy świat spod mikroskopu (Hooke, Leeuwenhoek).
T-W-4XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace.
T-W-5Fleming, Lister i rozwój chirurgii.
T-W-6Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmiertelne komórki.
T-W-7Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania.
T-W-8Przełom XX i XXI wieku - wiek biotechnologii?
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O3.5_U01Student analizuje obserwacje i odkrycia biologiczne na podstawie tekstów źródłowych. Wskazuje błędne założenia, potrafi wskazać ich źródło.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U10Potrafi charakteryzować, porównywać, oceniać poznane stanowiska filozoficzne, szczególnie z uwzględnieniem filozoficznej refleksji nad światem przyrody; posiada umiejętność hierarchizowania i odpowiedzialnego wyboru wartości etycznych w kontekście działalności zawodowej; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną do interpretacji współczesnych zjawisk i procesów społecznych nabywa umiejętności dostrzegania oraz analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych; posługuje się pojęciami z zakresu psychologii; nabywa umiejętności psychologiczne niezbędne w kontaktach interpersonalnych; umie rozpoznawać oraz analizować treści i formy obiektów architektonicznych i dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z teoriami, które przez lata blokowały postęp nauk biologicznych.
Treści programoweT-W-1Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy).
T-W-2Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny.
T-W-3Kolekcjonowanie i klasyfikacja (Steno, Ray, Sloane, Linneusz, Buffon, Adanson, E. Darwin, Cuvier) oraz oświeceniowy świat spod mikroskopu (Hooke, Leeuwenhoek).
T-W-4XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace.
T-W-5Fleming, Lister i rozwój chirurgii.
T-W-6Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmiertelne komórki.
T-W-7Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania.
T-W-8Przełom XX i XXI wieku - wiek biotechnologii?
Metody nauczaniaM-2Metoda przewodniego tekstu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0