Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia żywności | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w psuciu się żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie metod analiz mikrobiologicznych | 2 |
T-A-2 | Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza. Omówienie analizy mikrobiologicznej wody | 2 |
T-A-3 | Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych | 2 |
T-A-4 | Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań | 1 |
T-A-5 | Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych | 2 |
T-A-6 | Pisemne zaliczenie audytoriów | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka | 2 |
T-W-2 | Choroby brudnych rąk. Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów | 2 |
T-W-3 | Mikroflora mleka i produktów mleczarskich | 2 |
T-W-4 | Mikroflora tłuszczów jadalnych | 2 |
T-W-5 | Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 18 |
A-A-3 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 12 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.1_W01 Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji żywności | BL_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BL_1A_BŻ-S-O7.1_W02 Student ma świadomość wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności | BL_1A_W07 | P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.1_U01 Student zna wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych | BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BL_1A_BŻ-S-O7.1_U02 Student umie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych | BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.1_K01 Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta | BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.1_W01 Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji żywności | 2,0 | Student nie zna roli mikroorganizmów w produkcji żywności |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BL_1A_BŻ-S-O7.1_W02 Student ma świadomość wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.1_U01 Student zna wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych | 2,0 | Student nie zna wybranych metod laboratoryjnych dotyczących analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych |
3,0 | Student zna w dostateczny sposób wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych | |
4,5 | Student potrafi dobrze omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych | |
BL_1A_BŻ-S-O7.1_U02 Student umie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych | 2,0 | Student umie opisać mikroflory wybranych produktów spożywczych |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych | |
4,5 | Student potrafi dobrze opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.1_K01 Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta |
3,0 | Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta |
Literatura podstawowa
- Muller G., Podstawy mikrobiologii żywności, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1983
- Burbianka M., Pliszka A., Janczura E., Mikrobiologia żywności, PZWL, Warszawa, 1971
- Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, PZWL, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 1994
- Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1992