Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Analiza jakościowa surowców i produktów żywnościowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza jakościowa surowców i produktów żywnościowych
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie przez studentów z metodmi badania i oceny oraz czynników i procesów warunkujących jakość i wartość użytkową produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego.2
T-A-2Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-A-3Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin.3
T-A-4Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci2
10
wykłady
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji. Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego2
T-W-2Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-W-3Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-W-4Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania.3
T-W-5Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów3
T-W-6Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna analiza surowców, oznaczanie wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_W01
Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i niormy jakościowe produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
BL_1A_W01, BL_1A_W07, BL_1A_W09P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_U01
Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
BL_1A_U02, BL_1A_U07, BL_1A_U12, BL_1A_U09P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
BL_1A_K02, BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08C-1T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_W01
Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i niormy jakościowe produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
2,0Student po ukończeniu kursu nie ma podstawowej wiedzy na temat wybranych metod oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
3,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat wybranych metod oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
3,5Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
4,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
4,5Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
5,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_U01
Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
2,0Student nie umie pobierać i przygotowywać próbek do badań analitycznych, wykonywać badań analitycznych.
3,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania niektórych próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych.
3,5Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych.
4,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować większość wyników badań.
4,5Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
5,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student nie ma podstawowej świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Czarniecka-Skubina Ewa (praca zbiorowa), Towaroznawstwo spożywcze, Format-AB, Warszawa, 2010, I, ISBN 978-83-89184-31-3
  2. Kołożyn-Krajewska Danuta, Sikora Tadeusz, Towaroznawstwo żywności, WSiP, Warszawa, 2004, VII, ISBN 978-83-02-09150-6
  3. Kumirska Jolanta i in., Analiza żywności, Wydawnictwo Uniwerystetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010, I
  4. Obiedziński Mieczysław, Wybrane zagadnienia z analizy żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2009, I

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski Stanisław, Towaroznawstwo artykułów żywnościowych, WSiP, Warszawa, 1984, I, ISBN 83-02-02212-8
  2. Wiśniowski Kazimierz, Towaroznawstwo artykułów spożywczych, WSiP, Warszawa, 1977, II poprawione
  3. Lempke Aleksandra (red.), Towaroznawstwo produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1970, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego.2
T-A-2Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-A-3Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin.3
T-A-4Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji. Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego2
T-W-2Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-W-3Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-W-4Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania.3
T-W-5Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów3
T-W-6Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O8.2_W01Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i niormy jakościowe produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
BL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie przez studentów z metodmi badania i oceny oraz czynników i procesów warunkujących jakość i wartość użytkową produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji. Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego.
T-A-2Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-3Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin.
T-W-2Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-3Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-4Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania.
T-A-4Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci
T-W-5Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów
T-W-6Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna analiza surowców, oznaczanie wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student po ukończeniu kursu nie ma podstawowej wiedzy na temat wybranych metod oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
3,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat wybranych metod oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
3,5Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
4,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
4,5Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
5,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O8.2_U01Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
BL_1A_U12posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu chemii bioorganicznej; umie przewidywać przebieg reakcji związków organicznych; wykorzystuje metody analizy instrumentalnej stosowanej w chemii organicznej i biochemicznej; analizuje informacje wynikające z różnic w profilach białkowych; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; analizuje zmiany w organizmie powstające przy zażywaniu wybranych substancji;
BL_1A_U09potrafi wskazać modyfikacje żywności GMO oraz normy prawne dotyczące kontroli żywności; umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt w stanach zdrowia i choroby; ma umiejętność rozumienia alternatywnych stylów życia oraz ziołolecznictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie przez studentów z metodmi badania i oceny oraz czynników i procesów warunkujących jakość i wartość użytkową produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji. Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego.
T-A-2Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-3Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin.
T-W-2Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-3Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-4Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania.
T-A-4Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci
T-W-5Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów
T-W-6Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna analiza surowców, oznaczanie wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie pobierać i przygotowywać próbek do badań analitycznych, wykonywać badań analitycznych.
3,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania niektórych próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych.
3,5Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych.
4,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować większość wyników badań.
4,5Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
5,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O8.2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie przez studentów z metodmi badania i oceny oraz czynników i procesów warunkujących jakość i wartość użytkową produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji. Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego.
T-A-2Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-3Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin.
T-W-2Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-3Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-4Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania.
T-A-4Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci
T-W-5Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów
T-W-6Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna analiza surowców, oznaczanie wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole