Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Grzyby toksykotwórcze w procesie spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grzyby toksykotwórcze w procesie spożywczym
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza biologiczna ze szczególnym uwzględnieniem biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami związanymi z aktywnością toksynotwórczą grzybów
C-2Zapoznanie z normami UE dotyczącymi skażenia paszy i produktów spożywczych przez różne mykotoksyny
C-3Wskazanie na możliwości dekontaminacji mykotoksyn na różnych etapach procesu spożywczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja grzybów tworzących różne grupy mykotoksyn (aflatoksyny, ochratoksyny, trichotecyny, fumonizyny i in.)4
T-A-2Wykrywanie mykotoksyn i metody ich dekonataminacji w paszach, artykułach spożywczych i przewodzie pokarmowym4
T-A-3Zaliczenie pisemne2
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka anatomiczna i fizjologiczna grzybów. Grupy systematyczne grzybów toksynotwórczych.3
T-W-2Metabolizm pierwotny i wtórny grzybów i jego znaczenie w gospodarce człowieka.3
T-W-3Grupy mykotoksyn, ich występowanie, struktura i toksyczność dla zwierząt i ludzi5
T-W-4Normy UE dotyczące dopuszczalnej zawartości mykotoksyn w produktach spożywczych różnego przeznaczenia2
T-W-5Zaliczenie pisemne przedmiotu2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie referatu6
A-A-4Przygotowanie teoretyczne do zaliczenia8
30
wykłady
A-W-1Uczestnicwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z dyskusją dydaktyczną
M-2Metody praktyczne połączone z pokazem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie referatu
S-3Ocena podsumowująca: pozytywna ocena z zaliczenia wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.3_W01
Student rozpoznaje i nazywa a także charakteryzuje grupy grzybów toksynotwórczych, zna biochemiczne podstawy tworzenia mykotoksyn, tłumaczy znaczenie mykotoksyn i mozliwości ich dekontaminacji w przemyśe spożywczym
BL_1A_W09, BL_1A_W05, BL_1A_W15P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.3_U01
Student umie analizować zagrożenie związane z skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny, potrafi zaproponować skuteczne metody zredukowania tych zagrożeń w ramach metod i norm przyjętych przez UE
BL_1A_U19, BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.3_K01
Student wykorzystuje nabyte kompetencje w zakresie identyfikacji skażenia produktów spożywczych mykotoksynami w celu aktywnego zaangażowania się w informowanie społeczeństwa o miejscach i warunkach wystąpienia tych zagrożeń; ma stałą potrzebę aktualizacji zdobytej wiedzy
BL_1A_K02, BL_1A_K04, BL_1A_K05, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.3_W01
Student rozpoznaje i nazywa a także charakteryzuje grupy grzybów toksynotwórczych, zna biochemiczne podstawy tworzenia mykotoksyn, tłumaczy znaczenie mykotoksyn i mozliwości ich dekontaminacji w przemyśe spożywczym
2,0
3,0Student rozpoznaje i nazywa ponad 60% gatunków grzybów toksynotwórczych omawianych na zajęciach, charakteryzuje wszystkie grupy mykotoksyn i ich działanie na organizm zwierząt i ludzi, zna zagrożenia skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny oraz możliwości ich dekontaminacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.3_U01
Student umie analizować zagrożenie związane z skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny, potrafi zaproponować skuteczne metody zredukowania tych zagrożeń w ramach metod i norm przyjętych przez UE
2,0
3,0Student umie ocenić zagrożenie związane ze skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny oraz przedstawić optymalne metody zredukowania tych zagrożeń na różnych etapach procesu spożywczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.3_K01
Student wykorzystuje nabyte kompetencje w zakresie identyfikacji skażenia produktów spożywczych mykotoksynami w celu aktywnego zaangażowania się w informowanie społeczeństwa o miejscach i warunkach wystąpienia tych zagrożeń; ma stałą potrzebę aktualizacji zdobytej wiedzy
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności aktywnej postawy w realizacji wyznaczonych zadań związanych z dzieleniem się wiedzą o zagrożeniach wynikających ze skażenia produktów spożywczych mykotoksynami, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chełkowski J., Mikotosyny, wytwarzajace je grzyby i mikotoksykozy., SGGW-AR, Warszawa, 1985
  2. Grajewski J., Mikotoksyny i grzyby pleśniowe. Zagrożenia dla człowieka i zwierząt, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2006
  3. Grajewski J., Możliwości inaktywacji ochratoksyny A w badanich in vitro oraz in vivo u kurcząt, Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Curtui V. i in., Deoxynivalenol in Lebensmitteln., Mycotoxin Research, 21, 83-88, 2005
  2. Grajewski J., Twarużek M., Dodatki paszowe ograniczające zanieczyszczenie produktów zwierzęcych mikotoksynami., Pasze Przemysłowe, 10, 11-17, 2000
  3. Reiss J., Mykotoxine in Lebensmitteln., Gustav Fischer Verlag, Stuttgart, 1981

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja grzybów tworzących różne grupy mykotoksyn (aflatoksyny, ochratoksyny, trichotecyny, fumonizyny i in.)4
T-A-2Wykrywanie mykotoksyn i metody ich dekonataminacji w paszach, artykułach spożywczych i przewodzie pokarmowym4
T-A-3Zaliczenie pisemne2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka anatomiczna i fizjologiczna grzybów. Grupy systematyczne grzybów toksynotwórczych.3
T-W-2Metabolizm pierwotny i wtórny grzybów i jego znaczenie w gospodarce człowieka.3
T-W-3Grupy mykotoksyn, ich występowanie, struktura i toksyczność dla zwierząt i ludzi5
T-W-4Normy UE dotyczące dopuszczalnej zawartości mykotoksyn w produktach spożywczych różnego przeznaczenia2
T-W-5Zaliczenie pisemne przedmiotu2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie referatu6
A-A-4Przygotowanie teoretyczne do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnicwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O8.3_W01Student rozpoznaje i nazywa a także charakteryzuje grupy grzybów toksynotwórczych, zna biochemiczne podstawy tworzenia mykotoksyn, tłumaczy znaczenie mykotoksyn i mozliwości ich dekontaminacji w przemyśe spożywczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami związanymi z aktywnością toksynotwórczą grzybów
C-2Zapoznanie z normami UE dotyczącymi skażenia paszy i produktów spożywczych przez różne mykotoksyny
C-3Wskazanie na możliwości dekontaminacji mykotoksyn na różnych etapach procesu spożywczego
Treści programoweT-W-1Charakterystyka anatomiczna i fizjologiczna grzybów. Grupy systematyczne grzybów toksynotwórczych.
T-W-2Metabolizm pierwotny i wtórny grzybów i jego znaczenie w gospodarce człowieka.
T-W-3Grupy mykotoksyn, ich występowanie, struktura i toksyczność dla zwierząt i ludzi
T-W-4Normy UE dotyczące dopuszczalnej zawartości mykotoksyn w produktach spożywczych różnego przeznaczenia
T-A-1Identyfikacja grzybów tworzących różne grupy mykotoksyn (aflatoksyny, ochratoksyny, trichotecyny, fumonizyny i in.)
T-A-2Wykrywanie mykotoksyn i metody ich dekonataminacji w paszach, artykułach spożywczych i przewodzie pokarmowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z dyskusją dydaktyczną
M-2Metody praktyczne połączone z pokazem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie referatu
S-3Ocena podsumowująca: pozytywna ocena z zaliczenia wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje i nazywa ponad 60% gatunków grzybów toksynotwórczych omawianych na zajęciach, charakteryzuje wszystkie grupy mykotoksyn i ich działanie na organizm zwierząt i ludzi, zna zagrożenia skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny oraz możliwości ich dekontaminacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O8.3_U01Student umie analizować zagrożenie związane z skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny, potrafi zaproponować skuteczne metody zredukowania tych zagrożeń w ramach metod i norm przyjętych przez UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
BL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami związanymi z aktywnością toksynotwórczą grzybów
C-2Zapoznanie z normami UE dotyczącymi skażenia paszy i produktów spożywczych przez różne mykotoksyny
C-3Wskazanie na możliwości dekontaminacji mykotoksyn na różnych etapach procesu spożywczego
Treści programoweT-W-1Charakterystyka anatomiczna i fizjologiczna grzybów. Grupy systematyczne grzybów toksynotwórczych.
T-W-2Metabolizm pierwotny i wtórny grzybów i jego znaczenie w gospodarce człowieka.
T-W-3Grupy mykotoksyn, ich występowanie, struktura i toksyczność dla zwierząt i ludzi
T-W-4Normy UE dotyczące dopuszczalnej zawartości mykotoksyn w produktach spożywczych różnego przeznaczenia
T-A-1Identyfikacja grzybów tworzących różne grupy mykotoksyn (aflatoksyny, ochratoksyny, trichotecyny, fumonizyny i in.)
T-A-2Wykrywanie mykotoksyn i metody ich dekonataminacji w paszach, artykułach spożywczych i przewodzie pokarmowym
T-A-3Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z dyskusją dydaktyczną
M-2Metody praktyczne połączone z pokazem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie referatu
S-3Ocena podsumowująca: pozytywna ocena z zaliczenia wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenić zagrożenie związane ze skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny oraz przedstawić optymalne metody zredukowania tych zagrożeń na różnych etapach procesu spożywczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O8.3_K01Student wykorzystuje nabyte kompetencje w zakresie identyfikacji skażenia produktów spożywczych mykotoksynami w celu aktywnego zaangażowania się w informowanie społeczeństwa o miejscach i warunkach wystąpienia tych zagrożeń; ma stałą potrzebę aktualizacji zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami związanymi z aktywnością toksynotwórczą grzybów
C-2Zapoznanie z normami UE dotyczącymi skażenia paszy i produktów spożywczych przez różne mykotoksyny
C-3Wskazanie na możliwości dekontaminacji mykotoksyn na różnych etapach procesu spożywczego
Treści programoweT-W-1Charakterystyka anatomiczna i fizjologiczna grzybów. Grupy systematyczne grzybów toksynotwórczych.
T-W-2Metabolizm pierwotny i wtórny grzybów i jego znaczenie w gospodarce człowieka.
T-W-3Grupy mykotoksyn, ich występowanie, struktura i toksyczność dla zwierząt i ludzi
T-W-4Normy UE dotyczące dopuszczalnej zawartości mykotoksyn w produktach spożywczych różnego przeznaczenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z dyskusją dydaktyczną
M-2Metody praktyczne połączone z pokazem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie referatu
S-3Ocena podsumowująca: pozytywna ocena z zaliczenia wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności aktywnej postawy w realizacji wyznaczonych zadań związanych z dzieleniem się wiedzą o zagrożeniach wynikających ze skażenia produktów spożywczych mykotoksynami, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0