Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZBJZ_1A_PO6-12_W01 | Wie nośnikiem jakich zagrożeń może być zywność, zna patogeny przenoszone drogą pokarmową, glowne ich źródła oraz drogi przenoszenia do żywnosci. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZBJZ_1A_W03 | Ma podstawową wiedzę z zakresu roli i różnorodności biologicznej środowiska, w tym charaktrystyki surowców przetwarzanych na cele spożywcze, oraz wzajemnych relacji przetwórstwa spozywczego i środowiska naturalnego |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
R1A_W08 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie mikroorganizmów których obecność w zywności stwarzac może zagrożenie dla bezpieczeństwa zdrowotnego konsumenta takiej zywności. |
---|
Treści programowe | T-L-3 | Schemat postepowania przy analizie żywności w kierunku Listeria monocytogenes. Izolacja, identyfikacja feno- i genotypowa |
---|
T-L-4 | Antybiotykooporność bakterii chorobotwórczych. |
T-L-5 | Gronkowce koagulazo-dodatnie i koagulazo ujemne w zywności. |
T-L-6 | Sporotwórcze bakterie chorobotwórcze. |
T-L-1 | Wskaźniki patogenów jelitowych w zywności. Oznaczanie ilościowe, identyfikacja |
T-L-2 | Zasady postępowania przy analizie żywności w kierunku Salmonella. Izolacja, identyfikacja biochemiczna i serologiczna. |
T-W-1 | Statystyki epidemiologiczne dot. infekcji /zatruć pokarmowych |
T-W-2 | Główne źródła patogenów w zywności i drogi ich przenoszenia; specyfika surowcowa. |
T-W-6 | Sporotwórcze bakterie chorobotwórcze w żywności. |
T-W-7 | Żywnośc jako nośnik wirusów, pokarmowa droga infekcji |
T-W-8 | Toksynotwórcze grzyby mikroskopowe w żywności |
T-W-9 | Toksyny alg w zywności pochodzenia morskiego. |
T-W-10 | Nowe patogeny w zywności |
T-W-5 | Gronkowce w żywności. |
T-W-3 | Typowe patogeny jelitowe: Salmonella spp., chorobotwórcze E. coli, Yersinia enterocolitica, Cronobacter sakazakii; charakterystyka, mechanizm infekcji. |
T-W-4 | Inne patogeny przenoszone droga pokarmowa: Listeria monocytogenes, Campylobacter |
Metody nauczania | M-3 | interpretacja wyników, dyskusja tematyczna |
---|
M-1 | tematyczne wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | praktyczne zajęcia z zasad postepowania i stosowanych technik badawczych w kierunkowej analizie mikrobiologicznej |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności i umiejętności organizowania przez studenta warsztatu pracy na zajęciach praktycznych |
---|
S-5 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy z przedmiotu |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-1 | Ocena formująca: bieżąca ocena przygotowania teoretycznego studenta do realizacji zajęc praktycznych z przedmiotu |
S-3 | Ocena formująca: ocena znajomości technik, biegłości w pracy analitycznej, umiejętnościi interpretacji wyników analiz |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | nie zna mozliwych źródeł i dróg przenoszenia czesci patogenów |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |