Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Chemia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biologii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływających na składniki żywności podczas ich przetwarzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium. Omówienie zasad BHP1
T-L-2Bufory. Porównanie właściwości roztworów buforowych2
T-L-3Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych2
T-L-4Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych4
T-L-5Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy2
T-L-6Enzymy w żywności - określanie właściwości peroksydazy2
T-L-7Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie i właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych3
T-L-8kolokwium I2
T-L-9Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie2
T-L-10Spulchniacze, rozkład chemiczny i termiczny2
T-L-11Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych2
T-L-12Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych2
T-L-13Emulsje4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - podstawowe definicje, budowa i główne składniki żywności- ich znaczenie i najważniejsze przemiany chemiczne w żywności3
T-W-2Woda i związki mineralne - własności fizyczne i chemiczne oraz funkcje wody, metody jej oznaczania w żywności, makro i mikroelementy występujące w żywności3
T-W-3Naturalne barwniki surowców żywnościowych2
T-W-4Sacharydy w dietetyce - podział, klasyfikacja, izomeria, właściwości fizykochemiczne,3
T-W-5Lipidy, podział nomenklatura najważniejszych kwasów tłuszczowych, budowa, a właściwości fizykochemiczne, metody ilościowego i jakościowego oznaczania lipidów3
T-W-6Białka - nomenklatura, struktura, budowa chemiczna, właściwości, najważniejsze aminokwasy w dietetyce i ich właściwości funkcjonalne, chemiczne przemiany białek, metody ich oznaczania, ilościowe i jakościowe3
T-W-7Koloidy i emulsje - oddziaływania między różnymi składnikami żywności2
T-W-8Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności - wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne, Podstawowe reakcje chemiczne w żywności (np. reakcja Mailarda)3
T-W-9Składniki wpływające na reologiczne cechy żywności2
T-W-10Nieodżywcze substancje prozdrowotne pochodzenia roślinnego2
T-W-11Alergeny w żywności2
T-W-12. Mutagenne i rakotwórcze składniki żywności2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć12
A-L-3Pzygotowanie się do kolokwiów8
50
wykłady
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 2 kolokwia pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczone karty pracy/karty pracy z przeprowadzonych doświadczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dieto1_W01
Zaliczony egzamin pisemny
D_1A_W01C-1T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dieto1_U01
Zaliczone kolokwia pisemne
D_1A_U05C-1T-L-4, T-L-11, T-L-7, T-L-10, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-12, T-L-13, T-L-9M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dieto1_K01
Student potrafi pracować w zespole
D_1A_K01C-1T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-L-10, T-L-3, T-W-9, T-L-7, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-W-8, T-L-12, T-L-11, T-L-4, T-W-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dieto1_W01
Zaliczony egzamin pisemny
2,0
3,0Uzyskanie liczby punktów z egzaminu pisemnego równoważnej 60% poprawnych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dieto1_U01
Zaliczone kolokwia pisemne
2,0
3,0uzyskanie zaliczenia z 2 kolokwiów, odpowiadającego 60% poprawnych odpowiedzi, zaliczenie kart pracy/sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dieto1_K01
Student potrafi pracować w zespole
2,0
3,0student potrafi pracować w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zdzisław Sikorski, CHEMIA ŻYWNOŚCI TOM 1 /2, PWN, Warszawa, 2017, I
  2. Damodaran Srinivasan, Parkin Kirk L., Fennema's Food Chemistry, Apple Academic Press Inc., 2011, V

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium. Omówienie zasad BHP1
T-L-2Bufory. Porównanie właściwości roztworów buforowych2
T-L-3Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych2
T-L-4Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych4
T-L-5Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy2
T-L-6Enzymy w żywności - określanie właściwości peroksydazy2
T-L-7Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie i właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych3
T-L-8kolokwium I2
T-L-9Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie2
T-L-10Spulchniacze, rozkład chemiczny i termiczny2
T-L-11Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych2
T-L-12Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych2
T-L-13Emulsje4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - podstawowe definicje, budowa i główne składniki żywności- ich znaczenie i najważniejsze przemiany chemiczne w żywności3
T-W-2Woda i związki mineralne - własności fizyczne i chemiczne oraz funkcje wody, metody jej oznaczania w żywności, makro i mikroelementy występujące w żywności3
T-W-3Naturalne barwniki surowców żywnościowych2
T-W-4Sacharydy w dietetyce - podział, klasyfikacja, izomeria, właściwości fizykochemiczne,3
T-W-5Lipidy, podział nomenklatura najważniejszych kwasów tłuszczowych, budowa, a właściwości fizykochemiczne, metody ilościowego i jakościowego oznaczania lipidów3
T-W-6Białka - nomenklatura, struktura, budowa chemiczna, właściwości, najważniejsze aminokwasy w dietetyce i ich właściwości funkcjonalne, chemiczne przemiany białek, metody ich oznaczania, ilościowe i jakościowe3
T-W-7Koloidy i emulsje - oddziaływania między różnymi składnikami żywności2
T-W-8Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności - wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne, Podstawowe reakcje chemiczne w żywności (np. reakcja Mailarda)3
T-W-9Składniki wpływające na reologiczne cechy żywności2
T-W-10Nieodżywcze substancje prozdrowotne pochodzenia roślinnego2
T-W-11Alergeny w żywności2
T-W-12. Mutagenne i rakotwórcze składniki żywności2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć12
A-L-3Pzygotowanie się do kolokwiów8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dieto1_W01Zaliczony egzamin pisemny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W01Zna i rozumie zagadnienia z zakresu chemii, nauk o zdrowiu i nauk pokrewnych, związane z przemianami zachodzącymi w żywności oraz w organizmie człowieka zdrowego i chorego, przydatne do rozwiazywania problemów z zakresu żywienia i dietetyki
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływających na składniki żywności podczas ich przetwarzania.
Treści programoweT-W-5Lipidy, podział nomenklatura najważniejszych kwasów tłuszczowych, budowa, a właściwości fizykochemiczne, metody ilościowego i jakościowego oznaczania lipidów
T-W-9Składniki wpływające na reologiczne cechy żywności
T-W-6Białka - nomenklatura, struktura, budowa chemiczna, właściwości, najważniejsze aminokwasy w dietetyce i ich właściwości funkcjonalne, chemiczne przemiany białek, metody ich oznaczania, ilościowe i jakościowe
T-W-1Wprowadzenie - podstawowe definicje, budowa i główne składniki żywności- ich znaczenie i najważniejsze przemiany chemiczne w żywności
T-W-10Nieodżywcze substancje prozdrowotne pochodzenia roślinnego
T-W-3Naturalne barwniki surowców żywnościowych
T-W-8Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności - wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne, Podstawowe reakcje chemiczne w żywności (np. reakcja Mailarda)
T-W-7Koloidy i emulsje - oddziaływania między różnymi składnikami żywności
T-W-11Alergeny w żywności
T-W-12. Mutagenne i rakotwórcze składniki żywności
T-W-4Sacharydy w dietetyce - podział, klasyfikacja, izomeria, właściwości fizykochemiczne,
T-W-2Woda i związki mineralne - własności fizyczne i chemiczne oraz funkcje wody, metody jej oznaczania w żywności, makro i mikroelementy występujące w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie liczby punktów z egzaminu pisemnego równoważnej 60% poprawnych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dieto1_U01Zaliczone kolokwia pisemne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U05Potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wybranych analiz i testów z zakresu chemii, nauk o zdrowiu i nauk pokrewnych związanych z przemianami zachodzącymi w żywności oraz w organizmie człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływających na składniki żywności podczas ich przetwarzania.
Treści programoweT-L-4Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych
T-L-11Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych
T-L-7Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie i właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych
T-L-10Spulchniacze, rozkład chemiczny i termiczny
T-L-3Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych
T-L-6Enzymy w żywności - określanie właściwości peroksydazy
T-L-5Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy
T-L-2Bufory. Porównanie właściwości roztworów buforowych
T-L-12Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych
T-L-13Emulsje
T-L-9Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczone karty pracy/karty pracy z przeprowadzonych doświadczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyskanie zaliczenia z 2 kolokwiów, odpowiadającego 60% poprawnych odpowiedzi, zaliczenie kart pracy/sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dieto1_K01Student potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływających na składniki żywności podczas ich przetwarzania.
Treści programoweT-W-6Białka - nomenklatura, struktura, budowa chemiczna, właściwości, najważniejsze aminokwasy w dietetyce i ich właściwości funkcjonalne, chemiczne przemiany białek, metody ich oznaczania, ilościowe i jakościowe
T-W-7Koloidy i emulsje - oddziaływania między różnymi składnikami żywności
T-L-6Enzymy w żywności - określanie właściwości peroksydazy
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium. Omówienie zasad BHP
T-W-5Lipidy, podział nomenklatura najważniejszych kwasów tłuszczowych, budowa, a właściwości fizykochemiczne, metody ilościowego i jakościowego oznaczania lipidów
T-W-2Woda i związki mineralne - własności fizyczne i chemiczne oraz funkcje wody, metody jej oznaczania w żywności, makro i mikroelementy występujące w żywności
T-W-4Sacharydy w dietetyce - podział, klasyfikacja, izomeria, właściwości fizykochemiczne,
T-L-10Spulchniacze, rozkład chemiczny i termiczny
T-L-3Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych
T-W-9Składniki wpływające na reologiczne cechy żywności
T-L-7Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie i właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych
T-L-2Bufory. Porównanie właściwości roztworów buforowych
T-L-9Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie
T-L-5Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy
T-W-8Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności - wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne, Podstawowe reakcje chemiczne w żywności (np. reakcja Mailarda)
T-L-12Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych
T-L-11Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych
T-L-4Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych
T-W-3Naturalne barwniki surowców żywnościowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczone karty pracy/karty pracy z przeprowadzonych doświadczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi pracować w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0