Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Żywienie człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL1 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu biologii i chemii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, obsługą programu DietetykPro, warunkami zaliczenia.1
T-L-2Upowszechnianie wiedzy o żywieniu. Źródła informacji o składzie i wartości odżywczej żywności.2
T-L-3Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.3
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu. Ocena bilansu energetycznego organizmu.3
T-L-5Ocena dziennego spożycia węglowodanów prostych i złożonych. Obliczenie indeksu glikemicznego i ładunku glikemicznego jadłospisu studenta.3
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów. Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.3
T-L-7Ocena dziennego spożycia tłuszczów, z uwzględnieniem zawartości kwasów tłuszczowych. Ocena aterogenności diety studenta.3
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.3
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.3
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.3
T-L-11Wyliczanie wskaźników charakteryzujących wartość odżywczą żywności (INQ, RRR, CFN, NNR).3
T-L-12Układanie indywiduallnego jadłospisu wg podanych założeń i zasad racjonalnego odżywiania.3
T-L-13Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu o spożyciu z 24 godzin.3
T-L-14Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.3
T-L-15Ocena stanu odżywienia wybranymi metodami.3
T-L-16Ocena wartości odżywczej wybranych diet alternatywnych.2
T-L-17Zaliczenie laboratoriów.1
45
wykłady
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Współczesne problemy żywieniowe Polski i świata.2
T-W-2Bilans energetyczny człowieka.2
T-W-3Żywność jako źródło węglowodanów w żywieniu człowieka.2
T-W-4Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu człowieka.2
T-W-5Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka.2
T-W-6Żywność jako źródło makro- i mikroelementów. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka. Równowaga kwasowo-zasadowa.4
T-W-7Woda jako źródło składników mineralnych. Rodzaje wód oraz ich zastosowanie w uzupełnianiu wartości odżywczej diety oraz leczeniu.2
T-W-8Żywność jako źródło witaminy rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.4
T-W-9Produkty spożywcze jako źródło składników odżywczych w odniesieniu do "Talerza zdrowego żywienia".2
T-W-10Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-11Zasady racjonalnego odżywiania. Zasady planowania jadłospisów. Metody oceny sposobu żywienia.2
T-W-12Sposób żywienia a stan odżywienia.2
T-W-13Diety alternatywne w żywieniu człowieka.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Analiza wskazanej literatury15
75
wykłady
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje8
A-W-5Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (konspekty)
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie testu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK3_W01
Zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu człowieka.
D_1A_W08C-1, C-2T-W-2, T-W-10, T-L-15, T-L-6, T-W-5, T-L-7, T-L-5, T-W-3, T-W-12, T-W-7, T-L-8, T-W-4, T-L-2, T-L-4, T-W-8, T-L-12, T-W-1, T-L-13, T-W-11, T-L-11, T-L-10, T-W-9, T-W-6, T-L-14, T-L-3, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK3_U01
Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
D_1A_U10C-1, C-2T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-L-12, T-L-14, T-L-10, T-L-15, T-L-2, T-W-9, T-W-11, T-L-3, T-L-5, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-8, T-W-12, T-W-4, T-L-7, T-L-9, T-W-3, T-L-6, T-L-13, T-L-11, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK3_K01
Jest gotów do popularyzacji wiedzy i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdrowego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę.
D_1A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-L-3, T-W-5, T-L-13, T-W-12, T-L-12, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-W-11, T-L-2, T-W-1, T-L-11, T-L-4, T-W-8, T-W-3, T-L-8, T-L-15, T-L-14, T-L-10, T-W-7, T-L-9, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK3_W01
Zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK3_U01
Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK3_K01
Jest gotów do popularyzacji wiedzy i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdrowego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych.
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych. Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Student posiada kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Student posiada kompetencje na poziomie dobrym. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Student posiada kompetencje na poziomie bardzo dobrym. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wyd. PWN, W-wa, 2022, IV
  2. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, Warszawa, 2014
  3. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Wyd. NIZP-PZH, W-wa, 2020
  4. Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I., Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/
  2. czasopismo, Współczesna Dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, obsługą programu DietetykPro, warunkami zaliczenia.1
T-L-2Upowszechnianie wiedzy o żywieniu. Źródła informacji o składzie i wartości odżywczej żywności.2
T-L-3Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.3
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu. Ocena bilansu energetycznego organizmu.3
T-L-5Ocena dziennego spożycia węglowodanów prostych i złożonych. Obliczenie indeksu glikemicznego i ładunku glikemicznego jadłospisu studenta.3
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów. Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.3
T-L-7Ocena dziennego spożycia tłuszczów, z uwzględnieniem zawartości kwasów tłuszczowych. Ocena aterogenności diety studenta.3
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.3
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.3
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.3
T-L-11Wyliczanie wskaźników charakteryzujących wartość odżywczą żywności (INQ, RRR, CFN, NNR).3
T-L-12Układanie indywiduallnego jadłospisu wg podanych założeń i zasad racjonalnego odżywiania.3
T-L-13Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu o spożyciu z 24 godzin.3
T-L-14Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.3
T-L-15Ocena stanu odżywienia wybranymi metodami.3
T-L-16Ocena wartości odżywczej wybranych diet alternatywnych.2
T-L-17Zaliczenie laboratoriów.1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Współczesne problemy żywieniowe Polski i świata.2
T-W-2Bilans energetyczny człowieka.2
T-W-3Żywność jako źródło węglowodanów w żywieniu człowieka.2
T-W-4Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu człowieka.2
T-W-5Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka.2
T-W-6Żywność jako źródło makro- i mikroelementów. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka. Równowaga kwasowo-zasadowa.4
T-W-7Woda jako źródło składników mineralnych. Rodzaje wód oraz ich zastosowanie w uzupełnianiu wartości odżywczej diety oraz leczeniu.2
T-W-8Żywność jako źródło witaminy rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.4
T-W-9Produkty spożywcze jako źródło składników odżywczych w odniesieniu do "Talerza zdrowego żywienia".2
T-W-10Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-11Zasady racjonalnego odżywiania. Zasady planowania jadłospisów. Metody oceny sposobu żywienia.2
T-W-12Sposób żywienia a stan odżywienia.2
T-W-13Diety alternatywne w żywieniu człowieka.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Analiza wskazanej literatury15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje8
A-W-5Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK3_W01Zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-2Bilans energetyczny człowieka.
T-W-10Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-L-15Ocena stanu odżywienia wybranymi metodami.
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów. Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.
T-W-5Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka.
T-L-7Ocena dziennego spożycia tłuszczów, z uwzględnieniem zawartości kwasów tłuszczowych. Ocena aterogenności diety studenta.
T-L-5Ocena dziennego spożycia węglowodanów prostych i złożonych. Obliczenie indeksu glikemicznego i ładunku glikemicznego jadłospisu studenta.
T-W-3Żywność jako źródło węglowodanów w żywieniu człowieka.
T-W-12Sposób żywienia a stan odżywienia.
T-W-7Woda jako źródło składników mineralnych. Rodzaje wód oraz ich zastosowanie w uzupełnianiu wartości odżywczej diety oraz leczeniu.
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-W-4Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu człowieka.
T-L-2Upowszechnianie wiedzy o żywieniu. Źródła informacji o składzie i wartości odżywczej żywności.
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu. Ocena bilansu energetycznego organizmu.
T-W-8Żywność jako źródło witaminy rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-L-12Układanie indywiduallnego jadłospisu wg podanych założeń i zasad racjonalnego odżywiania.
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Współczesne problemy żywieniowe Polski i świata.
T-L-13Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu o spożyciu z 24 godzin.
T-W-11Zasady racjonalnego odżywiania. Zasady planowania jadłospisów. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-11Wyliczanie wskaźników charakteryzujących wartość odżywczą żywności (INQ, RRR, CFN, NNR).
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.
T-W-9Produkty spożywcze jako źródło składników odżywczych w odniesieniu do "Talerza zdrowego żywienia".
T-W-6Żywność jako źródło makro- i mikroelementów. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka. Równowaga kwasowo-zasadowa.
T-L-14Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.
T-L-3Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (konspekty)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK3_U01Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-2Bilans energetyczny człowieka.
T-W-10Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-8Żywność jako źródło witaminy rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-7Woda jako źródło składników mineralnych. Rodzaje wód oraz ich zastosowanie w uzupełnianiu wartości odżywczej diety oraz leczeniu.
T-L-12Układanie indywiduallnego jadłospisu wg podanych założeń i zasad racjonalnego odżywiania.
T-L-14Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.
T-L-15Ocena stanu odżywienia wybranymi metodami.
T-L-2Upowszechnianie wiedzy o żywieniu. Źródła informacji o składzie i wartości odżywczej żywności.
T-W-9Produkty spożywcze jako źródło składników odżywczych w odniesieniu do "Talerza zdrowego żywienia".
T-W-11Zasady racjonalnego odżywiania. Zasady planowania jadłospisów. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-3Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.
T-L-5Ocena dziennego spożycia węglowodanów prostych i złożonych. Obliczenie indeksu glikemicznego i ładunku glikemicznego jadłospisu studenta.
T-W-5Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka.
T-W-6Żywność jako źródło makro- i mikroelementów. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka. Równowaga kwasowo-zasadowa.
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Współczesne problemy żywieniowe Polski i świata.
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-W-12Sposób żywienia a stan odżywienia.
T-W-4Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu człowieka.
T-L-7Ocena dziennego spożycia tłuszczów, z uwzględnieniem zawartości kwasów tłuszczowych. Ocena aterogenności diety studenta.
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.
T-W-3Żywność jako źródło węglowodanów w żywieniu człowieka.
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów. Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.
T-L-13Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu o spożyciu z 24 godzin.
T-L-11Wyliczanie wskaźników charakteryzujących wartość odżywczą żywności (INQ, RRR, CFN, NNR).
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu. Ocena bilansu energetycznego organizmu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (konspekty)
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK3_K01Jest gotów do popularyzacji wiedzy i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdrowego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-2Bilans energetyczny człowieka.
T-W-10Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-4Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu człowieka.
T-W-9Produkty spożywcze jako źródło składników odżywczych w odniesieniu do "Talerza zdrowego żywienia".
T-L-3Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.
T-W-5Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka.
T-L-13Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu o spożyciu z 24 godzin.
T-W-12Sposób żywienia a stan odżywienia.
T-L-12Układanie indywiduallnego jadłospisu wg podanych założeń i zasad racjonalnego odżywiania.
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów. Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.
T-L-7Ocena dziennego spożycia tłuszczów, z uwzględnieniem zawartości kwasów tłuszczowych. Ocena aterogenności diety studenta.
T-L-5Ocena dziennego spożycia węglowodanów prostych i złożonych. Obliczenie indeksu glikemicznego i ładunku glikemicznego jadłospisu studenta.
T-W-11Zasady racjonalnego odżywiania. Zasady planowania jadłospisów. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-2Upowszechnianie wiedzy o żywieniu. Źródła informacji o składzie i wartości odżywczej żywności.
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Współczesne problemy żywieniowe Polski i świata.
T-L-11Wyliczanie wskaźników charakteryzujących wartość odżywczą żywności (INQ, RRR, CFN, NNR).
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu. Ocena bilansu energetycznego organizmu.
T-W-8Żywność jako źródło witaminy rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-3Żywność jako źródło węglowodanów w żywieniu człowieka.
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-15Ocena stanu odżywienia wybranymi metodami.
T-L-14Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.
T-W-7Woda jako źródło składników mineralnych. Rodzaje wód oraz ich zastosowanie w uzupełnianiu wartości odżywczej diety oraz leczeniu.
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.
T-W-6Żywność jako źródło makro- i mikroelementów. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka. Równowaga kwasowo-zasadowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (konspekty)
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych.
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych. Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Student posiada kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji zasad prawidłowego żywienia osób zdrowych. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Student posiada kompetencje na poziomie dobrym. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Student posiada kompetencje na poziomie bardzo dobrym. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.