Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Żywność funkcjonalna i immunomodulujące składniki diety:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność funkcjonalna i immunomodulujące składniki diety
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasad prawidłowego żywienia człowieka, podstaw chemii, biochemii, fizjologii człowieka, dietetyki i patofizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wpływu składników żywnośc na reakcje układu immunologicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające w tematykę żywności funkcjonalnej2
T-L-2Profilaktyka żywieniowa w niedoborach immunologicznych.2
T-L-3Żywnośc funkcjonalna, dostępność, bezpieczeństwo2
T-L-4Kompozycje ziołowe, możliwości zastosowania, działania niepożądane.4
T-L-5Bioaktywne składniki mineralne. Plany żywieniowe.4
T-L-6Karotenoidy i tokoferole jako elementy immunoregulujące w planach żywieniowych.2
T-L-7Rola wit D3 i kwasu askorbinowego w indywidualnych jadłospisach.2
T-L-8Żródła bioflawonoidów w żywności i zastosowanie w dietoterapii.2
T-L-9Rola pro i przeciwzapalna kwasów tłuszczowych w dietoterapii.2
T-L-10Opracowanie modelu zdrowego stylu życia wspomagającego mikrobiom.2
T-L-11Diety białkowe. Zalecenia i przeciwwskazania w immunoregulacji.2
T-L-12Analiza dostępnych na rynku suplementów oraz kosmetyków zawierających bioaktywne polisacharydy2
T-L-13Zaliczenie przedmiotu2
30
wykłady
T-W-1Budowa układu immunologicznego. Niedobory immunologiczne.4
T-W-2Charakterystyka żywności funkcjonalnej4
T-W-3Immunomodulujące oddziaływanie składników mineralnych4
T-W-4Immunomodulujące oddziaływanie wybranych witamin4
T-W-5Bioflawonoidy i ich wpływ na odporność organizmu4
T-W-6Bioaktywne oddziaływanie kwasów tłuszczowych2
T-W-7Immunoreguujące oddziaływanie szczepow bakteryjnyvh2
T-W-8Rola peptydów w odnowie komórkowej2
T-W-9Polisacharydy w znaczeniu kosmetologicznym i leczniczym2
T-W-10Roślinne komórki macierzyste w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń13
A-L-4Zaliczenie laboratorium2
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet wzbogacanych w składniki immunobioaktywne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK16_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Zna i rozumie tematykę podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami.
D_1A_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK16_U01
Student potrafi przewidywać interakcje pomiędzy składnikami żywności a suplementami przyjmowanymi przez pacjenta. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
D_1A_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK16_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego z uwzględnieniem przyjmowanych leków i suplementów, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK16_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Zna i rozumie tematykę podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta.. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu suplemnetacji człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada dość dobrą wiedzę z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety.
4,0Student opanował wiedzę w stopniu dobrym z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą immunoregulującą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą immunoregulującą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK16_U01
Student potrafi przewidywać interakcje pomiędzy składnikami żywności a suplementami przyjmowanymi przez pacjenta. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób zdrowych i chorych uwzględniając aktywne składniki i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w minimalnym stopniu poprawnie projektuje jadłospis indywidualny, immunoregulujący dla osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospisy o charakterze immunoregulującym dla osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis dedykowany dla osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Wskazuje naturalne żródła bioaktywnych skłaników. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis dedykowany osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis dedykowany dla osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Wskazuje naturalne bioaktywne skłaniki ew. ich alternatywne żródła. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK16_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego z uwzględnieniem przyjmowanych leków i suplementów, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT wydanie III PWN, Warszawa, 2018, III
  2. Grochowicz J., Dominik P., Fabisiak A., Możliwości wykorzystania żywności naturalnej jako efekt odólnoświatowego trendu w zakresie zapotrzebowania na żywnośc prozdrowotną., ZNUV, 2017, 54 (3): 223-240
  3. Antoniewska A., Adamska A., Rutkowska J., Zielińska M., Olej z nasion dyni jako żródło cennych skłądników w diecie człowieka, Prob. Hig Epidemiol, W-wa, 2017, 98(1): 17-22
  4. Zalega J., Szostak-Węgierek D., Żywienie w profilaktyce nowotworowej. Diety o właściwościach przeciwnowotworowych, Prob. Hog. Epidemiol, 2013, 94(1): 59-70
  5. Schlegel-Zawadzka M, Barteczko M, Ocena stosowania suplementów diety pochodzenia naturalnego w celach prozdrowotnych przez osoby dorosłe, Żywn Nauk Technol Jakość, 2009, 4(65):375-387
  6. Bojarowicz H, Dźwigulska P, Suplementy diety. Część I. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie., Hygeia Public Health, 2012, ;47(4):427-432
  7. Brzozowska A, Roszkowski W, Pietruszka B, et al, Witaminy i składniki mineralne jako suplementy diety, Żywn Nauk Technol Jakość, 2005, 2005;4(45):5-16
  8. Meenakshi Sudhakaran, Sagar Sardesai , andAndrea I. Doseff, Flavonoids: New Frontier for Immuno-Regulation and Breast Cancer Control, Antioxidants, 2019, 8(4), 103, https://doi.org/10.3390/antiox8040103

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Forum Zaburzeń Metabolicznych, https://journals.viamedica.pl/forum_zaburzen_metabolicznych/about
  2. czasopismo, Journal of Lifestyle Medicine, http://www.jlifestylemed.org/main.html
  3. Sebastian Grzyb, Joanna Grzyb , Joanna Klonowska, NUTRIKOSMETYKI JAKO SUPLEMENTY DIETY I ICH DZIAŁANIE Nowe trendy w dietetyce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Inżynierii i Zdrowia w Warszawie, Warszawa, 2019
  4. Potargowicz E, Szerszenowicz E, Polifenole roślinne w kosmetyce, Pol J Cosmetol, 2006, 9:70-76
  5. Ciborowska H, Rudnicka A. Dietetyka, Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2020
  6. Krasnowska G, Sikora T., Suplementy diety a bezpieczeństwo konsumenta, Żywn Nauk Technol Jakość, 2011, 4(77):5 23
  7. Martínez, Gricelis; Mijares, Michael R.; De Sanctis, Juan B, Effects of Flavonoids and Its Derivatives on Immune Cell Responses, Recent Patents on Inflammation & Allergy Drug Discovery, 2019, Volume 13, Number 2, pp. 84-104(21), https://doi.org/10.2174/1872213X13666190426164124

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające w tematykę żywności funkcjonalnej2
T-L-2Profilaktyka żywieniowa w niedoborach immunologicznych.2
T-L-3Żywnośc funkcjonalna, dostępność, bezpieczeństwo2
T-L-4Kompozycje ziołowe, możliwości zastosowania, działania niepożądane.4
T-L-5Bioaktywne składniki mineralne. Plany żywieniowe.4
T-L-6Karotenoidy i tokoferole jako elementy immunoregulujące w planach żywieniowych.2
T-L-7Rola wit D3 i kwasu askorbinowego w indywidualnych jadłospisach.2
T-L-8Żródła bioflawonoidów w żywności i zastosowanie w dietoterapii.2
T-L-9Rola pro i przeciwzapalna kwasów tłuszczowych w dietoterapii.2
T-L-10Opracowanie modelu zdrowego stylu życia wspomagającego mikrobiom.2
T-L-11Diety białkowe. Zalecenia i przeciwwskazania w immunoregulacji.2
T-L-12Analiza dostępnych na rynku suplementów oraz kosmetyków zawierających bioaktywne polisacharydy2
T-L-13Zaliczenie przedmiotu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa układu immunologicznego. Niedobory immunologiczne.4
T-W-2Charakterystyka żywności funkcjonalnej4
T-W-3Immunomodulujące oddziaływanie składników mineralnych4
T-W-4Immunomodulujące oddziaływanie wybranych witamin4
T-W-5Bioflawonoidy i ich wpływ na odporność organizmu4
T-W-6Bioaktywne oddziaływanie kwasów tłuszczowych2
T-W-7Immunoreguujące oddziaływanie szczepow bakteryjnyvh2
T-W-8Rola peptydów w odnowie komórkowej2
T-W-9Polisacharydy w znaczeniu kosmetologicznym i leczniczym2
T-W-10Roślinne komórki macierzyste w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń13
A-L-4Zaliczenie laboratorium2
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK16_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Zna i rozumie tematykę podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W05Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach, z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wpływu składników żywnośc na reakcje układu immunologicznego
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające w tematykę żywności funkcjonalnej
T-L-2Profilaktyka żywieniowa w niedoborach immunologicznych.
T-L-3Żywnośc funkcjonalna, dostępność, bezpieczeństwo
T-L-4Kompozycje ziołowe, możliwości zastosowania, działania niepożądane.
T-L-5Bioaktywne składniki mineralne. Plany żywieniowe.
T-L-6Karotenoidy i tokoferole jako elementy immunoregulujące w planach żywieniowych.
T-L-7Rola wit D3 i kwasu askorbinowego w indywidualnych jadłospisach.
T-W-1Budowa układu immunologicznego. Niedobory immunologiczne.
T-W-2Charakterystyka żywności funkcjonalnej
T-W-3Immunomodulujące oddziaływanie składników mineralnych
T-W-4Immunomodulujące oddziaływanie wybranych witamin
T-W-5Bioflawonoidy i ich wpływ na odporność organizmu
T-W-6Bioaktywne oddziaływanie kwasów tłuszczowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet wzbogacanych w składniki immunobioaktywne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta.. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu suplemnetacji człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada dość dobrą wiedzę z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety.
4,0Student opanował wiedzę w stopniu dobrym z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą immunoregulującą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym z zakresu wpływu bioaktywnych składników diety na zdrrowie pacjenta i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wskazać naturalne źródła bioaktywnych składników diety. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą immunoregulującą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK16_U01Student potrafi przewidywać interakcje pomiędzy składnikami żywności a suplementami przyjmowanymi przez pacjenta. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U07Potrafi zaplanować jadłospis uwzględniający zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wpływu składników żywnośc na reakcje układu immunologicznego
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające w tematykę żywności funkcjonalnej
T-L-2Profilaktyka żywieniowa w niedoborach immunologicznych.
T-L-3Żywnośc funkcjonalna, dostępność, bezpieczeństwo
T-L-4Kompozycje ziołowe, możliwości zastosowania, działania niepożądane.
T-L-5Bioaktywne składniki mineralne. Plany żywieniowe.
T-L-6Karotenoidy i tokoferole jako elementy immunoregulujące w planach żywieniowych.
T-L-7Rola wit D3 i kwasu askorbinowego w indywidualnych jadłospisach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet wzbogacanych w składniki immunobioaktywne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób zdrowych i chorych uwzględniając aktywne składniki i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w minimalnym stopniu poprawnie projektuje jadłospis indywidualny, immunoregulujący dla osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospisy o charakterze immunoregulującym dla osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis dedykowany dla osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Wskazuje naturalne żródła bioaktywnych skłaników. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis dedykowany osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis dedykowany dla osoby zdrowej i chorej. Prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Wskazuje naturalne bioaktywne skłaniki ew. ich alternatywne żródła. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK16_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego z uwzględnieniem przyjmowanych leków i suplementów, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wpływu składników żywnośc na reakcje układu immunologicznego
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające w tematykę żywności funkcjonalnej
T-L-2Profilaktyka żywieniowa w niedoborach immunologicznych.
T-L-3Żywnośc funkcjonalna, dostępność, bezpieczeństwo
T-L-4Kompozycje ziołowe, możliwości zastosowania, działania niepożądane.
T-L-5Bioaktywne składniki mineralne. Plany żywieniowe.
T-L-6Karotenoidy i tokoferole jako elementy immunoregulujące w planach żywieniowych.
T-L-7Rola wit D3 i kwasu askorbinowego w indywidualnych jadłospisach.
T-W-1Budowa układu immunologicznego. Niedobory immunologiczne.
T-W-2Charakterystyka żywności funkcjonalnej
T-W-3Immunomodulujące oddziaływanie składników mineralnych
T-W-4Immunomodulujące oddziaływanie wybranych witamin
T-W-5Bioflawonoidy i ich wpływ na odporność organizmu
T-W-6Bioaktywne oddziaływanie kwasów tłuszczowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet wzbogacanych w składniki immunobioaktywne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.