Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Gastronomia i catering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gastronomia i catering
Specjalność Dietetyka w gastronomii i cateringu
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje dotyczące technologii wytwarzania produktów spożywczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności świadczenia usług gastronomicznych i cateringowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie działów funkcjonalnych w zakładzie gastromomicznym6
T-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu6
T-L-3Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii i cateringu6
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje4
T-L-5Nowe formy przygotowywania i serwowania posiłków6
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Gastronomia: krótki rys historyczny, podstawowe terminy i definicje oraz oczekiwania współczesnego konsumenta2
T-W-2Działy funkcjonale w zakładzie gastronomicznym4
T-W-3Podstawowe wyposażenie i procesy technologiczne stosowane w produkcji gastronomicznej8
T-W-4Zasady tworzenia kart dań - menu w gastronomii2
T-W-5Innowacyjne metody przygotowywania i serwowania posiłków4
T-W-6Catering dietetyczny jako forma usługi gastronomicznej8
T-W-7Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń3
A-L-3Samodzielna praca z książką8
A-L-4Przygotowanie się kolokwiów8
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje z nauczycielem2
A-W-3Analiza wskazanej literatury9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów9
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenie laboratoryjne
M-2Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz ocena końcowa, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa ocena osiądnięć studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-7_W08
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować i wytłumaczyć czynniki kształtujące procesy technologiczne i gastronomiczne
D_1A_W08C-1T-L-2, T-W-5, T-L-5, T-W-2, T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-7_U011
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinień umieć wdrażać praktyczne korzystanie z metod, materiałow i narzędzi w produkcji gastronomicznej
D_1A_U11C-1T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-7_K03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałość o dorobek i tradycje zawodowe dietetyka
D_1A_K03C-1T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-W-6, T-L-3, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-7_W08
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować i wytłumaczyć czynniki kształtujące procesy technologiczne i gastronomiczne
2,0Student nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-7_U011
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinień umieć wdrażać praktyczne korzystanie z metod, materiałow i narzędzi w produkcji gastronomicznej
2,0Student nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować swoich wyników badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikch oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-7_K03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałość o dorobek i tradycje zawodowe dietetyka
2,0Student nie nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować swoich wyników badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym

Literatura podstawowa

  1. Kmiołek A., Organizacja produkcji gastronomicznej, WSiP, Warszawa, 2013
  2. Szajna R. i Ławniczak D., Usługi gastronomiczne, WSiP, Warszawa, 2015
  3. Czasnecka-Skubina E., Obsługa consumenta w gastronomii i cateringu, Wyd. SGGW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Swiderski F., Żywność wygodna i żywność prozdrowotna, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie działów funkcjonalnych w zakładzie gastromomicznym6
T-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu6
T-L-3Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii i cateringu6
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje4
T-L-5Nowe formy przygotowywania i serwowania posiłków6
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gastronomia: krótki rys historyczny, podstawowe terminy i definicje oraz oczekiwania współczesnego konsumenta2
T-W-2Działy funkcjonale w zakładzie gastronomicznym4
T-W-3Podstawowe wyposażenie i procesy technologiczne stosowane w produkcji gastronomicznej8
T-W-4Zasady tworzenia kart dań - menu w gastronomii2
T-W-5Innowacyjne metody przygotowywania i serwowania posiłków4
T-W-6Catering dietetyczny jako forma usługi gastronomicznej8
T-W-7Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń3
A-L-3Samodzielna praca z książką8
A-L-4Przygotowanie się kolokwiów8
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje z nauczycielem2
A-W-3Analiza wskazanej literatury9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów9
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-7_W08W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować i wytłumaczyć czynniki kształtujące procesy technologiczne i gastronomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności świadczenia usług gastronomicznych i cateringowych
Treści programoweT-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu
T-W-5Innowacyjne metody przygotowywania i serwowania posiłków
T-L-5Nowe formy przygotowywania i serwowania posiłków
T-W-2Działy funkcjonale w zakładzie gastronomicznym
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje
T-L-1Projektowanie działów funkcjonalnych w zakładzie gastromomicznym
T-W-1Gastronomia: krótki rys historyczny, podstawowe terminy i definicje oraz oczekiwania współczesnego konsumenta
T-W-3Podstawowe wyposażenie i procesy technologiczne stosowane w produkcji gastronomicznej
T-W-4Zasady tworzenia kart dań - menu w gastronomii
T-L-3Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii i cateringu
T-W-6Catering dietetyczny jako forma usługi gastronomicznej
Metody nauczaniaM-2Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz ocena końcowa, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa ocena osiądnięć studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-7_U011W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinień umieć wdrażać praktyczne korzystanie z metod, materiałow i narzędzi w produkcji gastronomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U11Potrafi zbadać i ocenić bezpieczeństwo i jakość zdrowotną żywności w aspekcie technologicznym, gastronomicznym, toksykologicznym, mikrobiologicznym i prawnym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności świadczenia usług gastronomicznych i cateringowych
Treści programoweT-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje
T-L-1Projektowanie działów funkcjonalnych w zakładzie gastromomicznym
T-W-6Catering dietetyczny jako forma usługi gastronomicznej
T-W-4Zasady tworzenia kart dań - menu w gastronomii
T-W-1Gastronomia: krótki rys historyczny, podstawowe terminy i definicje oraz oczekiwania współczesnego konsumenta
T-W-2Działy funkcjonale w zakładzie gastronomicznym
T-W-5Innowacyjne metody przygotowywania i serwowania posiłków
T-W-3Podstawowe wyposażenie i procesy technologiczne stosowane w produkcji gastronomicznej
T-L-3Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii i cateringu
T-L-5Nowe formy przygotowywania i serwowania posiłków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenie laboratoryjne
M-2Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz ocena końcowa, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa ocena osiądnięć studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować swoich wyników badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikch oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-7_K03W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałość o dorobek i tradycje zawodowe dietetyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności świadczenia usług gastronomicznych i cateringowych
Treści programoweT-L-5Nowe formy przygotowywania i serwowania posiłków
T-W-4Zasady tworzenia kart dań - menu w gastronomii
T-W-1Gastronomia: krótki rys historyczny, podstawowe terminy i definicje oraz oczekiwania współczesnego konsumenta
T-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu
T-L-1Projektowanie działów funkcjonalnych w zakładzie gastromomicznym
T-W-6Catering dietetyczny jako forma usługi gastronomicznej
T-L-3Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii i cateringu
T-W-5Innowacyjne metody przygotowywania i serwowania posiłków
T-W-2Działy funkcjonale w zakładzie gastronomicznym
T-W-3Podstawowe wyposażenie i procesy technologiczne stosowane w produkcji gastronomicznej
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenie laboratoryjne
M-2Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz ocena końcowa, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa ocena osiądnięć studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nie potrafi w najprostrzy sposób zaprezentować swoich wyników badań
3,0Student prezentuje ,,suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym