Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu
Sylabus przedmiotu Pierwiastki śladowe w diecie człowieka w aspekcie toksykologicznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pierwiastki śladowe w diecie człowieka w aspekcie toksykologicznym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii i toksykologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z możliwym szkodliwym lub toksycznym oddziaływaniem niektórych pierwiastków śladowych - analiza przypadków, wzajemnych oddziaływań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do ćwiczeń, zapoznanie z przepisami BHP | 1 |
T-L-2 | Wpływ procesów technologicznych na poziom mikro i makroelementów w żywności. Przygotowanie próbek – obróbka termiczna i wyznaczenie suchej masy. Mineralizacja mikrofalowa. Oznaczenie pierwiastków metodą emisyjnej spektrometrii atomowej z plazmą indukcyjnie sprzężoną (ICP AES) | 6 |
T-L-3 | Ocena pobrania mikro i makroelementów z żywnością w odniesieniu do wartości referencyjnych. | 6 |
T-L-4 | Opacowanie pisemnego raportu na zadany temat | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Niedobory i nadmiary pierwiastków śładowych | 1 |
T-W-2 | Zagrożenia spowodowane przez fluor - wpływ diety na obecność fluoru w organizmie | 1 |
T-W-3 | Analiza zagrożeń toksykologicznych związanych z nadmiarem lub niedoborem wybranych makroelementów i mikroelemetów | 1 |
T-W-4 | Przygotowanie prezentacji na wybrany temat - dyskusja w grupie | 2 |
T-W-5 | Spożywana żywność a biodostępność składników mineralnych dla organizmu - możliwe interakcje | 1 |
T-W-6 | Problemy związane z niedoborem i/lub nadmiarem wybranych pierwiastków śladowych | 2 |
T-W-7 | Wybrane pierwiastki śladowe - niezbędne i/lub toksyczne | 3 |
T-W-8 | Szacowanie ryzyka narażenia związane z obecnością pierwiastków śladowych w diecie | 2 |
T-W-9 | Spożywana żywność a biodostępność pierwiastków śladowych - możliwe interakcje | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie raportu | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej | 6 |
A-W-3 | Konsultacje z nauczycielem | 1 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | dyskusja dydaktyczna, burza mózgów |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: prezentacja multimedialna |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne lub ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb6 1_W01 Zna i rozumie rolę wybranych pierwiastków śladowych w funkcjonowaniu organizmu człowieka. Zna skutki nadmiaru i niedoboru tych pierwiastków oraz konsekwencje zdrowotne. | D_1A_W07 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb6 1_U01 Potrafi dobrać i zastosować metody analityczne w celu określenia zawartości pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych. Potrafi oszacować ryzyko zdrowotne związane z dietą zawierającą małe i duże zawartości tych pierwiastków. | D_1A_U11 | — | C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb6 1_K01 Jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy w zakresie poruszanym w ramach przedmiotu przez całe życie | D_1A_K04 | — | C-1 | T-L-4, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb6 1_W01 Zna i rozumie rolę wybranych pierwiastków śladowych w funkcjonowaniu organizmu człowieka. Zna skutki nadmiaru i niedoboru tych pierwiastków oraz konsekwencje zdrowotne. | 2,0 | |
3,0 | zdobycie min. 51% punktów z zaliczenia wykładów na podstawie przygotowanej prezentacji problemowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb6 1_U01 Potrafi dobrać i zastosować metody analityczne w celu określenia zawartości pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych. Potrafi oszacować ryzyko zdrowotne związane z dietą zawierającą małe i duże zawartości tych pierwiastków. | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie min. 51% punktów wymaganych do zaliczenia ćwiczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb6 1_K01 Jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy w zakresie poruszanym w ramach przedmiotu przez całe życie | 2,0 | |
3,0 | Student jest w dostatecznym stopniu świadomy konieczności pogłębiania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. Seńczuk W., Toksykologia współczesna., Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- kwartalnik, Journal of Elementology - wybrane artykuły