Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiada wiedzę z chemii ogólnej i nieorganicznej z zakresu programu studiowanego kierunku, posiada widzę z chemii organicznej obejmującą zakres szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie i opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu chemii organicznej, obejmującej: istotę zwiazków organicznych; znajomość głównych grup związków organicznych z ich właściwościami fizyko-chemicznycmi; znajomość typów reakcji chemicznych związków organicznych z uwzględnieniem ich mechanizmu. Student opanowuje umiejętność identyfikacji wybranych grup związków organicznych oraz prostych syntez organicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | BHP w laboratorium chemicznym, regulamin pracownii chemicznej z ukierunkowaniem na związki organiczne. Sprzęt i aparatura laboratoryjna - rodzaje, działanie, obsługa. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków zaliczenia przedmiotu. Podział na grupy laboratoryjne, harmonogram ćwiczeń. | 1 |
T-L-2 | Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych | 2 |
T-L-3 | Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, rzędowość alkoholi. Zapis reakcji chemicznych. | 2 |
T-L-4 | Estry - podstawowe właściwości estrów, metody ich otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych. | 2 |
T-L-5 | Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne - próba Tollensa i Trommera. Zapis reakcji chemicznych. | 2 |
T-L-6 | Ketony - właściowści chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów. Próba Legala, Gunninga. Zapis reakcji chemicznych. | 2 |
T-L-7 | Kwasy karboksylowe i aromatyczne - podstawowe właściwości i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych. | 3 |
T-L-8 | Aminokwasy, peptydy i białka - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne na wykrywanie białek. | 3 |
T-L-9 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Informacje wprowadzające. Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Odmiany alotropowe węgla. Źródła związków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny). Definiowanie kwasów i zasad związków organicznych. | 1 |
T-W-2 | Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych. | 1 |
T-W-3 | Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne). | 3 |
T-W-4 | Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji. | 3 |
T-W-5 | Benzen i aromatyczność związków organicznych. Źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych. | 3 |
T-W-6 | Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych. | 3 |
T-W-7 | Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka). | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się do wejściówek | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 11 |
A-L-4 | Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-5 | Studiowanie wskazanej literatury | 4 |
A-L-6 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-4 | Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień | 12 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów | 30 |
A-W-6 | Uczestnictwo w egzaminie pisemnym | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora mulitimedialnego |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za wejściówki z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwia z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B5_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę chemii organicznej. Zna w stopniu pogłębionym zasady nomentkaltury poszczególnych grup związków organicznych. Zna teorie wyjaśniajace złożone zależności reakcji chemicznych w chemii organicznej. Zna źródla, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna w właściwości wybranych związków organicznych. | TZZ_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B5_U01 Student potrafi w zaawansowanym stopniu posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi zaproponować przebieg reakcji chemicznych ze wskazaniem na ich mechanizm. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić syntezy organiczne zastoswaniem dobranej aparatury. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji. | TZZ_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B5_K01 Student jest gotów do wykazania aktywnej postawy w procesie nauki, potrafi pracować w zespole i jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji chemicznych. Wykazuje dbałość o środowisko. Stosuje zasady selekcji i utylizacji odpadów powstających w trakcie prowadzonych eksperymentów. | TZZ_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B5_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę chemii organicznej. Zna w stopniu pogłębionym zasady nomentkaltury poszczególnych grup związków organicznych. Zna teorie wyjaśniajace złożone zależności reakcji chemicznych w chemii organicznej. Zna źródla, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna w właściwości wybranych związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B5_U01 Student potrafi w zaawansowanym stopniu posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi zaproponować przebieg reakcji chemicznych ze wskazaniem na ich mechanizm. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić syntezy organiczne zastoswaniem dobranej aparatury. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B5_K01 Student jest gotów do wykazania aktywnej postawy w procesie nauki, potrafi pracować w zespole i jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji chemicznych. Wykazuje dbałość o środowisko. Stosuje zasady selekcji i utylizacji odpadów powstających w trakcie prowadzonych eksperymentów. | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- MCMurry J., Chemia organiczna tom 1-5, PWN, Warszawa, 2010
- Morrison R. T., Boyd R. N., Chemia organiczna tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Patrick G., Chemia organiczna - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008
- Masztalerz P., Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2002