Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Technologia gastronomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia gastronomiczna
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 27 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu Chemii żywności, Ogólnej technologii żywności oraz Analizy i oceny jakości żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technologia zup i sosów4
T-L-2Technologia potraw z użyciem surowców roślinnych i zwierzęcych10
T-L-3Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom4
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw4
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready-to-eat dostępnych w handlu detalicznym4
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
27
wykłady
T-W-1Rodzaje placówek gastronomicznych2
T-W-2Specyficzne urządzenia i sprzęt gastronomiczny3
T-W-3Wpływ obróbek termicznych na wydajność i walory sensoryczne potraw4
T-W-4Technologia potraw o charakterze prozdrowotnym3
T-W-5Przemysłowa produkcja potraw2
T-W-6Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa2
T-W-7Zaliczenie wykładów2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach27
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów22
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń25
74
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Knsultacje z nauczycielem15
A-W-3Samodzielne przygotowywanie wybranych tematów9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów9
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw w zakresie technologii gastronomicznej
TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W13C-1T-W-3, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-1, M-5, M-4, M-3, M-2S-2, S-1, S-4, S-3
TZZ_1A_D6tiz_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji w zakresie technologii gastronomicznej
TZZ_1A_W16C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-1, M-5, M-4, M-3, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6tiz_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie, w zakresie technologii gastronomicznej.
TZZ_1A_U01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1M-1, M-5, M-4, M-3, M-2S-2, S-1, S-4, S-3
TZZ_1A_D6tiz_U02
Potrafi ocenić wpływ różnych procesów na jakość i wydajność potraw w zakresie technologii gastronomicznej
TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U04C-1T-W-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1M-1, M-5, M-4, M-3, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6tiz_K01
Jest gotów do oceny odbieranych treści, przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań w zakresie technologii gastronomicznej
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1M-1, M-5, M-4, M-3, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw w zakresie technologii gastronomicznej
2,0Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz mozliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D6tiz_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji w zakresie technologii gastronomicznej
2,0Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6tiz_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie, w zakresie technologii gastronomicznej.
2,0Umiejętność pracy indywidualnej lub w zespole, umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D6tiz_U02
Potrafi ocenić wpływ różnych procesów na jakość i wydajność potraw w zakresie technologii gastronomicznej
2,0Umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, oraz umiejętność oszacowania ć czasu potrzebnego na realizację zleconego zadania, opracowania i zrealizacji harmonogramu prac zapewniających dotrzymanie terminów jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6tiz_K01
Jest gotów do oceny odbieranych treści, przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań w zakresie technologii gastronomicznej
2,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Zalewski S., Podstawy techologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 2010, IV
  2. Praca zbiorowa, Kucharz & gastronom Vademecum, REA, Warszawa, 2001
  3. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. International Journal of Gastronomy and Food Science

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technologia zup i sosów4
T-L-2Technologia potraw z użyciem surowców roślinnych i zwierzęcych10
T-L-3Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom4
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw4
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready-to-eat dostępnych w handlu detalicznym4
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje placówek gastronomicznych2
T-W-2Specyficzne urządzenia i sprzęt gastronomiczny3
T-W-3Wpływ obróbek termicznych na wydajność i walory sensoryczne potraw4
T-W-4Technologia potraw o charakterze prozdrowotnym3
T-W-5Przemysłowa produkcja potraw2
T-W-6Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa2
T-W-7Zaliczenie wykładów2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach27
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów22
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń25
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Knsultacje z nauczycielem15
A-W-3Samodzielne przygotowywanie wybranych tematów9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów9
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw w zakresie technologii gastronomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-3Wpływ obróbek termicznych na wydajność i walory sensoryczne potraw
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw
T-L-3Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready-to-eat dostępnych w handlu detalicznym
T-L-1Technologia zup i sosów
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
M-5Rozwiązywanie problemów
M-4Dyskusja
M-3Praca w zespole
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz mozliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6tiz_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji w zakresie technologii gastronomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje placówek gastronomicznych
T-W-5Przemysłowa produkcja potraw
T-W-6Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw
T-L-3Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready-to-eat dostępnych w handlu detalicznym
T-L-1Technologia zup i sosów
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
M-5Rozwiązywanie problemów
M-4Dyskusja
M-3Praca w zespole
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6tiz_U01Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie, w zakresie technologii gastronomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-3Wpływ obróbek termicznych na wydajność i walory sensoryczne potraw
T-W-1Rodzaje placówek gastronomicznych
T-W-5Przemysłowa produkcja potraw
T-W-6Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw
T-L-3Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom
T-L-2Technologia potraw z użyciem surowców roślinnych i zwierzęcych
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready-to-eat dostępnych w handlu detalicznym
T-L-1Technologia zup i sosów
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
M-5Rozwiązywanie problemów
M-4Dyskusja
M-3Praca w zespole
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność pracy indywidualnej lub w zespole, umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6tiz_U02Potrafi ocenić wpływ różnych procesów na jakość i wydajność potraw w zakresie technologii gastronomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U21Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U04Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-3Wpływ obróbek termicznych na wydajność i walory sensoryczne potraw
T-L-2Technologia potraw z użyciem surowców roślinnych i zwierzęcych
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready-to-eat dostępnych w handlu detalicznym
T-L-1Technologia zup i sosów
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
M-5Rozwiązywanie problemów
M-4Dyskusja
M-3Praca w zespole
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, oraz umiejętność oszacowania ć czasu potrzebnego na realizację zleconego zadania, opracowania i zrealizacji harmonogramu prac zapewniających dotrzymanie terminów jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6tiz_K01Jest gotów do oceny odbieranych treści, przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań w zakresie technologii gastronomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-3Wpływ obróbek termicznych na wydajność i walory sensoryczne potraw
T-W-1Rodzaje placówek gastronomicznych
T-W-5Przemysłowa produkcja potraw
T-W-6Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw
T-L-3Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom
T-L-2Technologia potraw z użyciem surowców roślinnych i zwierzęcych
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready-to-eat dostępnych w handlu detalicznym
T-L-1Technologia zup i sosów
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
M-5Rozwiązywanie problemów
M-4Dyskusja
M-3Praca w zespole
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.