Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Psychologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu socjologii, biologii oraz medycyny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Psychologia jako nauka (rys historyczny psychologii jako nauki, cele i zadania psychologii, najważniejsze szkoły i trendy psychologiczne).2
T-W-2Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza4
T-W-3Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów).2
T-W-4Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki).2
T-W-5Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament).2
T-W-6Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga.2
T-W-7Emocje i motywacja.2
T-W-8Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem.2
T-W-9Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka.2
T-W-10Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności.2
T-W-11Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe.2
T-W-12Psychdietetyka. Odżywianie a kondycja psycho-fizyczna człowieka. Zaburzenia odżywiania m. in. anorekcja, bulimia.2
T-W-13Zaliczenie przedmiotu.1
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie eseju)38
A-W-4Udział w konsultacjach2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A2-Psych_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka.
TZZ_1A_W18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A2-Psych_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy.
TZZ_1A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A2-Psych_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A2-Psych_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu psychologii.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min.70% wymaganych treści przedmiotowych.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami, znajomość zagadnień na poziomie min. 80% wymaganych treści przedmiotowych.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje także duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą, znajomość zagadnień na poziomie min. 85% wymaganych treści przedmiotowych.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów (wiedza jest usystematyzowana) oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami, znajomość zagadnień na poziomie min. 90% wymaganych treści przedmiotowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A2-Psych_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie pojęciami z zakresu psychologii, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A2-Psych_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale sporadycznie podejmuje je z własnej woli. Akceptuje poglądy innych osób, ale bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Kozielecki J., Psychologiczne koncepcje człowieka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2000
  2. Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, GWP, Gdańsk, 2007
  3. Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2., GWP, Gdańsk, 2009
  4. Kozielecki J., Nowe idee w psychologii: psychologia XXI wieku, GWP, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Sternberg R. J., Wprowadzenie do psychologii, WSiP, Warszawa, 1999
  2. Zimbardo P. , Johnson R. L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Psychologia ogólna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  3. Kalat J. W., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologia jako nauka (rys historyczny psychologii jako nauki, cele i zadania psychologii, najważniejsze szkoły i trendy psychologiczne).2
T-W-2Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza4
T-W-3Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów).2
T-W-4Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki).2
T-W-5Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament).2
T-W-6Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga.2
T-W-7Emocje i motywacja.2
T-W-8Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem.2
T-W-9Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka.2
T-W-10Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności.2
T-W-11Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe.2
T-W-12Psychdietetyka. Odżywianie a kondycja psycho-fizyczna człowieka. Zaburzenia odżywiania m. in. anorekcja, bulimia.2
T-W-13Zaliczenie przedmiotu.1
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie eseju)38
A-W-4Udział w konsultacjach2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A2-Psych_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.
Treści programoweT-W-1Psychologia jako nauka (rys historyczny psychologii jako nauki, cele i zadania psychologii, najważniejsze szkoły i trendy psychologiczne).
T-W-2Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza
T-W-3Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów).
T-W-4Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki).
T-W-5Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament).
T-W-6Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga.
T-W-7Emocje i motywacja.
T-W-8Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem.
T-W-9Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka.
T-W-10Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności.
T-W-11Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe.
T-W-12Psychdietetyka. Odżywianie a kondycja psycho-fizyczna człowieka. Zaburzenia odżywiania m. in. anorekcja, bulimia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu psychologii.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min.70% wymaganych treści przedmiotowych.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami, znajomość zagadnień na poziomie min. 80% wymaganych treści przedmiotowych.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje także duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą, znajomość zagadnień na poziomie min. 85% wymaganych treści przedmiotowych.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów (wiedza jest usystematyzowana) oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami, znajomość zagadnień na poziomie min. 90% wymaganych treści przedmiotowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A2-Psych_U01Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.
Treści programoweT-W-1Psychologia jako nauka (rys historyczny psychologii jako nauki, cele i zadania psychologii, najważniejsze szkoły i trendy psychologiczne).
T-W-2Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza
T-W-3Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów).
T-W-4Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki).
T-W-5Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament).
T-W-6Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga.
T-W-7Emocje i motywacja.
T-W-8Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem.
T-W-9Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka.
T-W-10Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności.
T-W-11Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe.
T-W-12Psychdietetyka. Odżywianie a kondycja psycho-fizyczna człowieka. Zaburzenia odżywiania m. in. anorekcja, bulimia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie pojęciami z zakresu psychologii, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie poznanymi pojęciami z zakresu psychologii omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A2-Psych_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.
Treści programoweT-W-1Psychologia jako nauka (rys historyczny psychologii jako nauki, cele i zadania psychologii, najważniejsze szkoły i trendy psychologiczne).
T-W-2Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza
T-W-3Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów).
T-W-4Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki).
T-W-5Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament).
T-W-6Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga.
T-W-7Emocje i motywacja.
T-W-8Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem.
T-W-9Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka.
T-W-10Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności.
T-W-11Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe.
T-W-12Psychdietetyka. Odżywianie a kondycja psycho-fizyczna człowieka. Zaburzenia odżywiania m. in. anorekcja, bulimia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale sporadycznie podejmuje je z własnej woli. Akceptuje poglądy innych osób, ale bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.