Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywności
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Bednarczyk <Bozena.Bednarczyk@zut.edu.pl>, Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>, Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>, Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 60 4,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności laboratatoryjne, podstawy matematyki i statystyki
W-2Znajomość wiedzy z zakresu chemii żywności i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu towaroznawstwa podstawowych grup zywności.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
C-3Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego4
T-L-2Kompleksowa ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzecego i roślinnego6
T-L-3Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego4
T-L-4Wpływ warunków przechowywania na jakosć wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego4
T-L-5Kompleksowa ocena mięsa i produktów mięsnych4
T-L-6Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i przechowywania na jakość mięsa i produktów mięsnych2
T-L-7Kompleksowa ocena wybranych asortymentów mleka i produktów mlecznych4
T-L-8Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość mleka i produktów mlecznych2
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakosć mleka i produktów mlecznych2
T-L-10Kompleksowa ocena wybranych asortymentów produktów zbożowych6
T-L-11Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i warunków przechowywania na jakość produktów zbożowych2
T-L-12Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.4
T-L-13Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.4
T-L-14Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.4
T-L-15Technika rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia4
T-L-16Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.2
T-L-17Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.2
60
wykłady
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.2
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i przetworów rybnych2
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza alkoholi2
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek2
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka2
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych2
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa2
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych2
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych2
T-W-10Przemysł żywnościowy i jego specyfika1
T-W-11Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.1
T-W-12Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.1
T-W-13Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.1
T-W-14Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.1
T-W-15Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.1
T-W-16Ogólne zasady technologiczne.2
T-W-17Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.1
T-W-18Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.1
T-W-19Rodzaje żywności.1
T-W-20Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2Przygotowanie do zajęć40
A-L-3Analiza zalecanej literatury10
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium.10
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2zajęcia laboratoryjne
M-3zajęcia praktyczne
M-4Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-5Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-4Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych.
S-5Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-6Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
S-7Ocena formująca: Ocena prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C4tz_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
TOW_1A_W03, TOW_1A_W04, TOW_1A_W14, TOW_1A_W15, TOW_1A_W16, TOW_1A_W17, TOW_1A_W19, TOW_1A_W23, TOW_1A_W24, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1
TOW_1A_C4tz_W02
Student ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TOW_1A_W03, TOW_1A_W04, TOW_1A_W14, TOW_1A_W15, TOW_1A_W16, TOW_1A_W17S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1
TOW_1A_C4tz_W03
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności.
TOW_1A_W03, TOW_1A_W04S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W02, InzA_W05C-3, C-4T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-17, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20M-4, M-5S-3, S-4
TOW_1A_C4tz_W04
Ma podstawową wiedzę na temat procesów technologicznych oraz wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców spożywczych. Ma wiedzę na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych.
TOW_1A_W15, TOW_1A_W17S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-3, C-4T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-17, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20M-4, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C4tz_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Przeprowadza podstawowe analizy z zakresu towaroznawstwa żywnosci.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U04, TOW_1A_U06, TOW_1A_U08, TOW_1A_U11, TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2, M-3S-2
TOW_1A_C4tz_U02
Potrafi analizować zjawiska wpływające na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych.
TOW_1A_U04, TOW_1A_U06S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-17, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20M-4, M-5S-5, S-7
TOW_1A_C4tz_U03
Potrafi scharakteryzować artykuły żywnościowe, opracować dokumentację problemu inżynierskiego oraz wykazuje umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł.
TOW_1A_U08, TOW_1A_U09, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-17, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20M-4, M-5S-5, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C4tz_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. ma świadomość swojej wiedzy i dalszej konieczności kształcenia.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2, M-3S-1, S-2
TOW_1A_C4tz_K02
Potrafi przyjąć postawę lidera, jest świadomy wartości zdobytej wiedzy, jest przygotowany do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz ma świadomość konieczności dalszego kształcenia.
TOW_1A_K04, TOW_1A_K05, TOW_1A_K06, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-3, C-4T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-17, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20M-4, M-5S-5, S-7, S-6
TOW_1A_C4tz_K03
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ma świadomość skutków działalności inżynierskiej.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-3, C-4T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-17, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20M-4, M-5S-5, S-7, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C4tz_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,5Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
5,0Student posiada wybitnie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
TOW_1A_C4tz_W02
Student ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5Student ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
4,0Student ma dobrze ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
4,5Student ma bardzo dobrze ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
5,0Student ma wybitnie ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TOW_1A_C4tz_W03
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności.
2,0Wiedza w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności. jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TOW_1A_C4tz_W04
Ma podstawową wiedzę na temat procesów technologicznych oraz wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców spożywczych. Ma wiedzę na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych.
2,0Wiedza na temat procesów technologicznych, także charakterystyka towaroznawcza surowców spożywczych oraz wiedza na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C4tz_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Przeprowadza podstawowe analizy z zakresu towaroznawstwa żywnosci.
2,0Student nie posiada podstawowej umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opinii.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Ma problem z integracja , interpretacją, wyciąganiem wnioskó i formułowaniem i uzasadnianiem opinii
3,5Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Pokierowany potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi bez problemu uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TOW_1A_C4tz_U02
Potrafi analizować zjawiska wpływające na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych.
2,0Analiza zjawisk wpływających na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
TOW_1A_C4tz_U03
Potrafi scharakteryzować artykuły żywnościowe, opracować dokumentację problemu inżynierskiego oraz wykazuje umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł.
2,0Charakterystyka artykułów żywnościowych, opracowanie dokumentacji problemu inżynierskiego oraz umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C4tz_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. ma świadomość swojej wiedzy i dalszej konieczności kształcenia.
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,0Student nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz z trudem jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
4,0Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi czasami przyjąć rolę lidera.
4,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student często przyjmuje rolę lidera.
5,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student otrafi przyjąć rolę lidera.
TOW_1A_C4tz_K02
Potrafi przyjąć postawę lidera, jest świadomy wartości zdobytej wiedzy, jest przygotowany do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz ma świadomość konieczności dalszego kształcenia.
2,0Przyjmowanie postawy lidera, świadomość wartości zdobytej wiedzy, przygotowanie do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz świadomość konieczności dalszego kształcenia jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TOW_1A_C4tz_K03
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ma świadomość skutków działalności inżynierskiej.
2,0Świadomość poziomu swojej wiedzy, gotowość do pracy zespołowej i świadomość skutków działalności inżynierskiej jest niewystarczająca.
3,0Przyjmowanie postawy lidera, świadomość wartości zdobytej wiedzy, przygotowanie do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz świadomość konieczności dalszego kształcenia jest niewystarczająca.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Pijanowski E. i in, Ogólna technologia żywności, PWN, Warszawa, 1997, Wydanie szóste
  3. Lempka A., Towaroznawstwo. Produkty spożywcze, PWF, Warszawa, 2001
  4. Czapski J i in., Surowce, technologia i dodatki a jakość żywności, AR Poznań, Poznań, 1999
  5. Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywnosci, WSiP, Warszawa, 1999
  6. Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, Warszawa, 1995
  7. Karpiel Skrzypek M., Towaroznawstwo ogólne, Wydawnictwo AR, Kraków, 2000
  8. Sikorski Z. E., Chemmia żywności, NT, Warszawa, 2007, Wydanie piąte zmienione

Literatura dodatkowa

  1. Falarz A., Mataczyńska G., Towaroznawstwo wybranych artykułów spożywczych i nieżywnościowych, Oficyna Wydawnicza Adam, 1996
  2. Świderski F., Towaroznawstwo produktów spożywczych. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego4
T-L-2Kompleksowa ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzecego i roślinnego6
T-L-3Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego4
T-L-4Wpływ warunków przechowywania na jakosć wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego4
T-L-5Kompleksowa ocena mięsa i produktów mięsnych4
T-L-6Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i przechowywania na jakość mięsa i produktów mięsnych2
T-L-7Kompleksowa ocena wybranych asortymentów mleka i produktów mlecznych4
T-L-8Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość mleka i produktów mlecznych2
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakosć mleka i produktów mlecznych2
T-L-10Kompleksowa ocena wybranych asortymentów produktów zbożowych6
T-L-11Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i warunków przechowywania na jakość produktów zbożowych2
T-L-12Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.4
T-L-13Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.4
T-L-14Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.4
T-L-15Technika rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia4
T-L-16Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.2
T-L-17Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.2
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.2
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i przetworów rybnych2
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza alkoholi2
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek2
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka2
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych2
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa2
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych2
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych2
T-W-10Przemysł żywnościowy i jego specyfika1
T-W-11Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.1
T-W-12Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.1
T-W-13Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.1
T-W-14Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.1
T-W-15Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.1
T-W-16Ogólne zasady technologiczne.2
T-W-17Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.1
T-W-18Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.1
T-W-19Rodzaje żywności.1
T-W-20Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2Przygotowanie do zajęć40
A-L-3Analiza zalecanej literatury10
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium.10
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_W01Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
TOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
TOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
TOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W16Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru.
TOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
TOW_1A_W19Posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnych form usług służących zaspokajaniu materialnych i niematerialnych potrzeb człowieka. Ma wiedzę na temat organizacji i programowania usług.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
TOW_1A_W24Zna źródła, z których można pozyskać środki na dofinansowanie działalności. Ma ogólną orientację w podstawowych problemach towaroznawstwa na poziomie inżynierskim.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu towaroznawstwa podstawowych grup zywności.
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i przetworów rybnych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza alkoholi
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,5Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
5,0Student posiada wybitnie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_W02Student ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
TOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
TOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
TOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W16Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru.
TOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu towaroznawstwa podstawowych grup zywności.
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i przetworów rybnych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza alkoholi
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5Student ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
4,0Student ma dobrze ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
4,5Student ma bardzo dobrze ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
5,0Student ma wybitnie ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
TOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-L-12Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-13Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-14Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-15Technika rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-16Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-17Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
T-W-10Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-11Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-12Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-13Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-14Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-15Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-16Ogólne zasady technologiczne.
T-W-17Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-18Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-19Rodzaje żywności.
T-W-20Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
Metody nauczaniaM-4Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-5Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-4Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności. jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_W04Ma podstawową wiedzę na temat procesów technologicznych oraz wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców spożywczych. Ma wiedzę na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-L-12Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-13Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-14Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-15Technika rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-16Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-17Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
T-W-10Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-11Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-12Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-13Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-14Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-15Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-16Ogólne zasady technologiczne.
T-W-17Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-18Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-19Rodzaje żywności.
T-W-20Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
Metody nauczaniaM-4Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-5Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-4Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza na temat procesów technologicznych, także charakterystyka towaroznawcza surowców spożywczych oraz wiedza na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Przeprowadza podstawowe analizy z zakresu towaroznawstwa żywnosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U06Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu towaroznawstwa podstawowych grup zywności.
Treści programoweT-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Kompleksowa ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzecego i roślinnego
T-L-3Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Wpływ warunków przechowywania na jakosć wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-5Kompleksowa ocena mięsa i produktów mięsnych
T-L-6Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i przechowywania na jakość mięsa i produktów mięsnych
T-L-7Kompleksowa ocena wybranych asortymentów mleka i produktów mlecznych
T-L-8Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość mleka i produktów mlecznych
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakosć mleka i produktów mlecznych
T-L-10Kompleksowa ocena wybranych asortymentów produktów zbożowych
T-L-11Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i warunków przechowywania na jakość produktów zbożowych
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opinii.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Ma problem z integracja , interpretacją, wyciąganiem wnioskó i formułowaniem i uzasadnianiem opinii
3,5Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Pokierowany potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi bez problemu uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_U02Potrafi analizować zjawiska wpływające na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U06Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-L-12Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-13Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-14Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-15Technika rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-16Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-17Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
T-W-10Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-11Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-12Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-13Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-14Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-15Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-16Ogólne zasady technologiczne.
T-W-17Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-18Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-19Rodzaje żywności.
T-W-20Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
Metody nauczaniaM-4Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-5Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-7Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Analiza zjawisk wpływających na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_U03Potrafi scharakteryzować artykuły żywnościowe, opracować dokumentację problemu inżynierskiego oraz wykazuje umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U09Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji problemu inżynierskiego i przedstawić ją w formie prezentacji w języku polskim i obcym.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-L-12Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-13Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-14Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-15Technika rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-16Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-17Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
T-W-10Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-11Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-12Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-13Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-14Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-15Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-16Ogólne zasady technologiczne.
T-W-17Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-18Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-19Rodzaje żywności.
T-W-20Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
Metody nauczaniaM-4Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-5Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-7Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Charakterystyka artykułów żywnościowych, opracowanie dokumentacji problemu inżynierskiego oraz umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_K01Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. ma świadomość swojej wiedzy i dalszej konieczności kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu towaroznawstwa podstawowych grup zywności.
Treści programoweT-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Kompleksowa ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzecego i roślinnego
T-L-3Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Wpływ warunków przechowywania na jakosć wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-5Kompleksowa ocena mięsa i produktów mięsnych
T-L-6Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i przechowywania na jakość mięsa i produktów mięsnych
T-L-7Kompleksowa ocena wybranych asortymentów mleka i produktów mlecznych
T-L-8Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość mleka i produktów mlecznych
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakosć mleka i produktów mlecznych
T-L-10Kompleksowa ocena wybranych asortymentów produktów zbożowych
T-L-11Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i warunków przechowywania na jakość produktów zbożowych
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,0Student nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz z trudem jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
4,0Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi czasami przyjąć rolę lidera.
4,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student często przyjmuje rolę lidera.
5,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student otrafi przyjąć rolę lidera.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_K02Potrafi przyjąć postawę lidera, jest świadomy wartości zdobytej wiedzy, jest przygotowany do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz ma świadomość konieczności dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-L-12Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-13Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-14Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-15Technika rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-16Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-17Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
T-W-10Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-11Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-12Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-13Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-14Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-15Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-16Ogólne zasady technologiczne.
T-W-17Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-18Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-19Rodzaje żywności.
T-W-20Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
Metody nauczaniaM-4Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-5Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-7Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-6Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Przyjmowanie postawy lidera, świadomość wartości zdobytej wiedzy, przygotowanie do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz świadomość konieczności dalszego kształcenia jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ma świadomość skutków działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-L-12Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-13Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-14Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-15Technika rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-16Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-17Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
T-W-10Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-11Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-12Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-13Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-14Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-15Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-16Ogólne zasady technologiczne.
T-W-17Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-18Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-19Rodzaje żywności.
T-W-20Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
Metody nauczaniaM-4Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-5Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-7Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-6Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość poziomu swojej wiedzy, gotowość do pracy zespołowej i świadomość skutków działalności inżynierskiej jest niewystarczająca.
3,0Przyjmowanie postawy lidera, świadomość wartości zdobytej wiedzy, przygotowanie do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz świadomość konieczności dalszego kształcenia jest niewystarczająca.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.