Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: usługi turystyczne
Sylabus przedmiotu Ichtiofauna jako atut turystyczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ichtiofauna jako atut turystyczny | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie oraz poznanie gatunków ryb o dużym znaczeniu gospodarczym w tym sektorze usług |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej na terenie Polski (z rzędów: Cypriniformes, Siluriformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes) | 4 |
T-L-2 | Praktyczne zaznajomienie studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w usługach turystycznych na terenie Europy (z rzędów: Carcharhiniformes, Squaliformes, Cypriniformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes, Perciformes i Pleuronectiformes) | 4 |
T-L-3 | Zajęcia terenowe: praktyczne zapoznanie się z działalnością instytucji sprawujących nadzór nad usługami turystycznymi związanymi z ichtiofauną. | 4 |
T-L-4 | Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej na terenie Ameryki południowej północnej i Australii (z gromady Chondrichtheys, oraz z rzędów: Acipenseriformes, Cypriniformes, Characiformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes). Status ochronny i stan zagrożenia eksploatowanych gatunków ryb. | 6 |
T-L-5 | Praktyczne zaznajomienie studentów z przedstawicielami ichtiofauny w usługach turystycznych na terenie Azji i Afryki (z gromady Chondrichtheys, oraz z rzędów: Acipenseriformes, Cypriniformes, Characiformes, Siluriformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes). Status ochronny i stan zagrożenia eksploatowanych gatunków ryb. | 4 |
T-L-6 | Praktyczne zaznajomienie się ze stronami internetowymi biur turystycznych oferujących usługi turystyczne związane z ichtiofauną w jęz. polskim i angielskim. Zapoznanie studentów z ofertami ocenariów w usługach turystycznych. | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie. Rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej. Ekoturystyka na obszarach chronionych. | 4 |
T-W-2 | Zapoznanie studentów z przedstawicielami ichtiofauny wykorzystywanymi do celów akwaturystyki na terenie Polski - wędkarstwo morskie i śródlądowe. Omówienie działania instytucji zajmujących się wędkarstwem i bezpieczeństwem usług turystycznych. | 6 |
T-W-3 | Omówienie najważniejszych gatunków ryb morskich i słodkowodnych poławianych sportowo i rekreacyjnie na terenie Europy. Prezentacja największych oceanariów europejskich wykorzystywanych w programach usług turystycznych. | 4 |
T-W-4 | Zapoznanie studentów z przdestawicielami ichtiofauny wykorzystywanymi do celów akwaturystyki na terenie Ameryki południowej i północnej oraz Australii - wędkarstwo morskie i śródlądowe, wyprawy podwodne. | 4 |
T-W-5 | Omówienie najważniejszych przedstawicieli ichtiofauny wykorzystywanych do celów akwaturystyki na terenie Azji i Afryki - wędkarstwo morskie i śródlądowe, wyprawy podwodne. | 4 |
T-W-6 | Zapoznanie studentów z ichtiofauną polarną i fauną towarzyszącą rybom w środowisku wodnym w Europie i na świecie. | 4 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | przygotowanie prezentacji | 10 |
A-L-3 | studiowanie literatury | 14 |
A-L-4 | udział w konsultacjach | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-W-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 10 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-4 | przygotowanie się do zajęć | 14 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie ustne i pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O13-2ut_W01 Wiedza na temat rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie oraz najważniejszych gospodarczo gatunków ryb w usługach turystycznych | TOW_1A_W25, TOW_1A_W19 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O13-2ut_U01 Student potrafi określić rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej oraz scharakteryzować gatunki ryb ważnych gospodarczo | TOW_1A_U10, TOW_1A_U12, TOW_1A_U15 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-L-3, T-L-6 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O13-2ut_K01 Student umie zastosować wiedzę z dziedziny wykorzystania ichtiofauny jako atutu turystycznego w odniesieniu do rynku krajowego i zagranicznego | TOW_1A_K04, TOW_1A_K06, TOW_1A_K02 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-L-3, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O13-2ut_W01 Wiedza na temat rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie oraz najważniejszych gospodarczo gatunków ryb w usługach turystycznych | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie ani najważniejszych gospodarczo gatunków ryb w usługach turystycznych |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie oraz najważniejszych gospodarczo gatunków ryb w usługach turystycznych | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie, wykazuje wiedzę na temat większości najważniejszych gospodarczo gatunków ryb w usługach turystycznych | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie, wykazuje wiedzę na temat większości najważniejszych gospodarczo gatunków ryb w usługach turystycznych | |
4,5 | Student ma dużą wiedzę na temat rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie, wykazuje wiedzę na temat większości najważniejszych gospodarczo gatunków ryb w usługach turystycznych | |
5,0 | Student ma dużą wiedzę na temat rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie, oraz na temat wszystkich najważniejszych gospodarczo gatunków ryb w usługach turystycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O13-2ut_U01 Student potrafi określić rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej oraz scharakteryzować gatunki ryb ważnych gospodarczo | 2,0 | Student nie potrafi określić rodzajów usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej ani scharakteryzować gatunków ryb ważnych gospodarczo |
3,0 | Student potrafi określić rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej na poziomie dostatecznym, nie potrafi scharakteryzować gatunków ryb ważnych gospodarczo | |
3,5 | Student potrafi określić rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej na poziomie dostatecznym, potrafi scharakteryzować niektóre gatunki ryb ważnych gospodarczo | |
4,0 | Student potrafi określić rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej, potrafi scharakteryzować niektóre gatunki ryb ważnych gospodarczo | |
4,5 | Student potrafi określić rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej, potrafi scharakteryzować większość gatunków ryb ważnych gospodarczo | |
5,0 | Student potrafi określić rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej, potrafi scharakteryzować wszystkie gatunki ryb ważne gospodarczo |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O13-2ut_K01 Student umie zastosować wiedzę z dziedziny wykorzystania ichtiofauny jako atutu turystycznego w odniesieniu do rynku krajowego i zagranicznego | 2,0 | Student nie umie zastosować wiedzy z dziedziny wykorzystania ichtiofauny jako atutu turystycznego w odniesieniu do rynku krajowego i zagranicznego |
3,0 | Student umie w bardzo ograniczonym zakresie zastosować wiedzę z dziedziny wykorzystania ichtiofauny jako atutu turystycznego w odniesieniu do rynku krajowego i zagranicznego | |
3,5 | Student umie w ograniczonym zakresie zastosować wiedzę z dziedziny wykorzystania ichtiofauny jako atutu turystycznego tylko w odniesieniu do rynku krajowego | |
4,0 | Student umie zastosować wiedzę z dziedziny wykorzystania ichtiofauny jako atutu turystycznego tylko w odniesieniu do rynku krajowego | |
4,5 | Student umie w zastosować wiedzę z dziedziny wykorzystania ichtiofauny jako atutu turystycznego w odniesieniu do rynku krajowego i częściowo w odniesieniu do rynku zagranicznego | |
5,0 | Student umie zastosować wiedzę z dziedziny wykorzystania ichtiofauny jako atutu turystycznego w odniesieniu do rynku krajowego i zagranicznego |
Literatura podstawowa
- Więcaszek B., Kzrykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
- Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000
- Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, PWRiL, Warszawa, 1980
- Szczerbowski J., Encyklopedia rybacko-wędkarska, IRŚ, Olsztyn, 2011
Literatura dodatkowa
- May J. L., Maxwell J. G., Trawl fish from temperate waters of Australia, CSIRO Division of Fisheries Research, Melbourne, 1986
- Nelson J.S., Fishes of the World, John Wiley & Sons, New York-Singapore, 2004