Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Specyfika wód przejściowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Specyfika wód przejściowych
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 26 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej, analitycznej i instrumaentalnej
W-2Podstawowa wiedza z zakresu ekologii wód powierzchniowych
W-3Zasady BHP w laboratoriach chemicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe pojęcia, typy wód powierzchniowych i podziemnych2
T-L-2Wzajemne oddziaływanie wód śródlądowych i morskich na podstawie stopnia mineralizacji4
T-L-3Wyznaczanie składu jonowego wód słodkich i morskich w zależności od zasolenia4
T-L-4Wyznaczanie pionowego profilu zasolenia dla wód morskich2
T-L-5Wyznaczanie pionowego profilu rozkładu tlenu i siarkowodoru dla wód przejściowych2
T-L-6Wyznaczanie pionowego profilu zmienności stężeń substancji biogennych (dla form azotu i fosforu)4
T-L-7Wyznaczanie profilu pionowego zmienności stężeń czynników abiotycznych i ich wpływu na środowisko biotyczne4
T-L-8Określanie zasięgu wód estuiariowych w oparciu o wskaźniki: abiotyczne i biotyczne4
26
wykłady
T-W-1Warunki hydrochemiczne wód śródlądowych6
T-W-2Warunki hydrochemiczne wód morskich i oceanicznych6
T-W-3Warunki hydrochemiczne wód pzrejściowych - estuaria8
T-W-4Funkcionowanie biotopów wód pzrejściowych6
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Studiowanie żródeł14
A-L-3Przygotowania do ćwiczeń15
A-L-4Przygotowania do zaliczenia5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pzredmiotu20
A-W-4Przygotowanie do zajęć4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykłład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: zeliczenie
S-3Ocena formująca: Test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O9-1ut_W01
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
TOW_1A_W23, TOW_1A_W18, TOW_1A_W25S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O9-1ut_U01
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
TOW_1A_U01, TOW_1A_U03, TOW_1A_U02, TOW_1A_U11, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-3, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-W-4M-3, M-4, M-1, M-2S-2, S-1, S-3
TOW_1A_O9-1ut_U02
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
TOW_1A_K03, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08, TOW_1A_K01, TOW_1A_W25, TOW_1A_W18, TOW_1A_U03, TOW_1A_U01, TOW_1A_U12, TOW_1A_U02S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U11, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08InzA_K01, InzA_K02, InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08, InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O9-1ut_K01
Zna zasady kształtowania siię biotopów wód przejściowych
TOW_1A_K01, TOW_1A_K03, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O9-1ut_W01
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneą w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O9-1ut_U01
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneą w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_1A_O9-1ut_U02
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneąw trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O9-1ut_K01
Zna zasady kształtowania siię biotopów wód przejściowych
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneąw trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Srodowisko, Białystok, 1999
  2. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja i ochrona, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe pojęcia, typy wód powierzchniowych i podziemnych2
T-L-2Wzajemne oddziaływanie wód śródlądowych i morskich na podstawie stopnia mineralizacji4
T-L-3Wyznaczanie składu jonowego wód słodkich i morskich w zależności od zasolenia4
T-L-4Wyznaczanie pionowego profilu zasolenia dla wód morskich2
T-L-5Wyznaczanie pionowego profilu rozkładu tlenu i siarkowodoru dla wód przejściowych2
T-L-6Wyznaczanie pionowego profilu zmienności stężeń substancji biogennych (dla form azotu i fosforu)4
T-L-7Wyznaczanie profilu pionowego zmienności stężeń czynników abiotycznych i ich wpływu na środowisko biotyczne4
T-L-8Określanie zasięgu wód estuiariowych w oparciu o wskaźniki: abiotyczne i biotyczne4
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki hydrochemiczne wód śródlądowych6
T-W-2Warunki hydrochemiczne wód morskich i oceanicznych6
T-W-3Warunki hydrochemiczne wód pzrejściowych - estuaria8
T-W-4Funkcionowanie biotopów wód pzrejściowych6
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Studiowanie żródeł14
A-L-3Przygotowania do ćwiczeń15
A-L-4Przygotowania do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pzredmiotu20
A-W-4Przygotowanie do zajęć4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O9-1ut_W01Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
TOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Treści programoweT-W-1Warunki hydrochemiczne wód śródlądowych
T-W-3Warunki hydrochemiczne wód pzrejściowych - estuaria
T-W-2Warunki hydrochemiczne wód morskich i oceanicznych
T-W-4Funkcionowanie biotopów wód pzrejściowych
T-L-2Wzajemne oddziaływanie wód śródlądowych i morskich na podstawie stopnia mineralizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykłład problemowy
M-4Ćwiczenia terenowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zeliczenie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-3Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneą w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O9-1ut_U01Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U02Umie posługiwać się językiem na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posługuje się językiem specjalistycznym umożliwiającym porozumiewanie się w działalności zawodowej.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Treści programoweT-W-3Warunki hydrochemiczne wód pzrejściowych - estuaria
T-L-1Podstawowe pojęcia, typy wód powierzchniowych i podziemnych
T-W-1Warunki hydrochemiczne wód śródlądowych
T-W-2Warunki hydrochemiczne wód morskich i oceanicznych
T-L-2Wzajemne oddziaływanie wód śródlądowych i morskich na podstawie stopnia mineralizacji
T-W-4Funkcionowanie biotopów wód pzrejściowych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykłład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zeliczenie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-3Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneą w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O9-1ut_U02Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
TOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
TOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
TOW_1A_U02Umie posługiwać się językiem na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posługuje się językiem specjalistycznym umożliwiającym porozumiewanie się w działalności zawodowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
InzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
InzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Treści programoweT-W-1Warunki hydrochemiczne wód śródlądowych
T-W-2Warunki hydrochemiczne wód morskich i oceanicznych
T-W-4Funkcionowanie biotopów wód pzrejściowych
T-W-3Warunki hydrochemiczne wód pzrejściowych - estuaria
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia terenowe
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykłład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-3Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneąw trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O9-1ut_K01Zna zasady kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Treści programoweT-L-2Wzajemne oddziaływanie wód śródlądowych i morskich na podstawie stopnia mineralizacji
T-W-1Warunki hydrochemiczne wód śródlądowych
T-W-2Warunki hydrochemiczne wód morskich i oceanicznych
T-W-4Funkcionowanie biotopów wód pzrejściowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykłład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-3Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneąw trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0