Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Alergeny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alergeny
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 26 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści z przedmiotów: chemia nieorganicza i organiczna, analiza i ocena jakości żywności, ogólna technologia żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod wykrywania alergenów w produktach żywnościowych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad wykrywania GMO w produktach żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poznanie podstawowej aparatury do badań immunologicznych.2
T-L-2Omówienie metod oceny nieswoistej odporności.4
T-L-3Omówienie metod oceny swoistej odpowiedzi.4
T-L-4Charakterystyka alergenów roślinnych i zwierzęcych. Alergeny ukryte.4
T-L-5Etapy diagnostyki alergii i nietolerancji pokarmowej.4
T-L-6Układanie diet eliminacyjnych w aleriach pokarmowych. Dieta w nietolerancjach pokarmowych.4
T-L-7Metody wykrywania alergenów w żywności. Wykonanie przykładowych oznaczeń.4
26
wykłady
T-W-1Podstawy immunologii.2
T-W-2Nieswoista odporność komórkowa i humoralna.2
T-W-3Swoista odporność komórkowa i humoralna.2
T-W-4Tolerancja pokarmowa.2
T-W-5Immunologiczne mechanizmy alergii.2
T-W-6Nietolerancje pokarmowe.2
T-W-7Alergeny w żywności.6
T-W-8Wykrywanie alergenów w żywności.2
T-W-9Dobór badań immunologicznych do oceny alergenowości.2
T-W-10Immunogenne działanie żywności.2
T-W-11Oddziaływanie probiotyków i beta-karotenoidów na odporność.2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.15
A-L-3Analiza wskazanej literatury.15
A-L-4Konsultacje z nauczycielem5
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach26
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja mulimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania oznaczeń i układania diet.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O17-1tz_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat metod wykrywania GMO i alegenów w produktach żywnościowych.Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
TOW_1A_W16, TOW_1A_W18, TOW_1A_W20, TOW_1A_W21, TOW_1A_W23, TOW_1A_W25S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O17-1tz_U01
Posiada umiejętność doboru metody w zakresie wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób z alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U07, TOW_1A_U08, TOW_1A_U11, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O17-1tz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości oraz zastosowanie w dietach osób chorych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K03, TOW_1A_K05, TOW_1A_K06, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O17-1tz_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat metod wykrywania GMO i alegenów w produktach żywnościowych.Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
2,0Student nie opanował podstawowych pojęć z zakresu immunologii, nie zna najprostszych metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych.
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu immunologii, metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu immunologii, metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych. Przyswoił zasadnicze treści programowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne drobne błędy merytoryczne i językowe.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy z zakresu immunologii, metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych. Przyswoił zasadnicze treści programowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy merytoryczne i językowe.
4,5Student opanował cały materiał programowy z zakresu immunologii, metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych. Przyswoił zasadnicze treści programowe. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć metody, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student opanował cały materiał programowy z zakresu immunologii, metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych. Przyswoił zasadnicze treści programowe. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć metody, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Wykazuje ciekawość poznawczą. Wyraża wiedzę bez trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O17-1tz_U01
Posiada umiejętność doboru metody w zakresie wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób z alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez ich interpretacji.
3,5Student poprawnie dobiera metody oznaczeń i prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie dobiera metody oznaczeń i prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie dobiera metody oznaczeń i prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie dobiera metody oznaczeń i prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O17-1tz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości oraz zastosowanie w dietach osób chorych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
  2. Kandefer-Szerszeń M., Ćwiczenia z immunologii, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2006
  3. Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Lasek W., Immunologia: podstawowe zagadnienia i aktualności, PWN, Warszawa, 2005
  2. Lydyard P.M., Whelan A., Fanger M.W., Krótkie wykłady. Immunologia, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie podstawowej aparatury do badań immunologicznych.2
T-L-2Omówienie metod oceny nieswoistej odporności.4
T-L-3Omówienie metod oceny swoistej odpowiedzi.4
T-L-4Charakterystyka alergenów roślinnych i zwierzęcych. Alergeny ukryte.4
T-L-5Etapy diagnostyki alergii i nietolerancji pokarmowej.4
T-L-6Układanie diet eliminacyjnych w aleriach pokarmowych. Dieta w nietolerancjach pokarmowych.4
T-L-7Metody wykrywania alergenów w żywności. Wykonanie przykładowych oznaczeń.4
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy immunologii.2
T-W-2Nieswoista odporność komórkowa i humoralna.2
T-W-3Swoista odporność komórkowa i humoralna.2
T-W-4Tolerancja pokarmowa.2
T-W-5Immunologiczne mechanizmy alergii.2
T-W-6Nietolerancje pokarmowe.2
T-W-7Alergeny w żywności.6
T-W-8Wykrywanie alergenów w żywności.2
T-W-9Dobór badań immunologicznych do oceny alergenowości.2
T-W-10Immunogenne działanie żywności.2
T-W-11Oddziaływanie probiotyków i beta-karotenoidów na odporność.2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.15
A-L-3Analiza wskazanej literatury.15
A-L-4Konsultacje z nauczycielem5
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach26
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O17-1tz_W01Student ma ogólną wiedzę na temat metod wykrywania GMO i alegenów w produktach żywnościowych.Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W16Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru.
TOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_W20Ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego, jego przystosowania się do zmieniających się warunków środowiska. Ma wiedzę w zakresie żywienia i dietetyki z uwzględnieniem mechanizmów powstawania zachowań żywieniowych.
TOW_1A_W21Zna terminologię z zakresu higieny i toksykologii. Posiada wiedzę o substancjach toksycznych w surowcach i produktach pochodzenia roślinnego, zwierzęcego oraz artykułach przemysłowych. Posiada wiedzę o przyczynach skażenia i zasadach postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod wykrywania alergenów w produktach żywnościowych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad wykrywania GMO w produktach żywnościowych.
Treści programoweT-L-1Poznanie podstawowej aparatury do badań immunologicznych.
T-L-2Omówienie metod oceny nieswoistej odporności.
T-L-3Omówienie metod oceny swoistej odpowiedzi.
T-L-4Charakterystyka alergenów roślinnych i zwierzęcych. Alergeny ukryte.
T-L-5Etapy diagnostyki alergii i nietolerancji pokarmowej.
T-L-6Układanie diet eliminacyjnych w aleriach pokarmowych. Dieta w nietolerancjach pokarmowych.
T-L-7Metody wykrywania alergenów w żywności. Wykonanie przykładowych oznaczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja mulimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania oznaczeń i układania diet.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych pojęć z zakresu immunologii, nie zna najprostszych metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych.
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu immunologii, metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu immunologii, metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych. Przyswoił zasadnicze treści programowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne drobne błędy merytoryczne i językowe.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy z zakresu immunologii, metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych. Przyswoił zasadnicze treści programowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy merytoryczne i językowe.
4,5Student opanował cały materiał programowy z zakresu immunologii, metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych. Przyswoił zasadnicze treści programowe. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć metody, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student opanował cały materiał programowy z zakresu immunologii, metod wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych. Przyswoił zasadnicze treści programowe. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć metody, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Wykazuje ciekawość poznawczą. Wyraża wiedzę bez trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O17-1tz_U01Posiada umiejętność doboru metody w zakresie wykrywania GMO i alergenów w produktach żywnościowych, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób z alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod wykrywania alergenów w produktach żywnościowych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad wykrywania GMO w produktach żywnościowych.
Treści programoweT-L-1Poznanie podstawowej aparatury do badań immunologicznych.
T-L-2Omówienie metod oceny nieswoistej odporności.
T-L-3Omówienie metod oceny swoistej odpowiedzi.
T-L-4Charakterystyka alergenów roślinnych i zwierzęcych. Alergeny ukryte.
T-L-5Etapy diagnostyki alergii i nietolerancji pokarmowej.
T-L-6Układanie diet eliminacyjnych w aleriach pokarmowych. Dieta w nietolerancjach pokarmowych.
T-L-7Metody wykrywania alergenów w żywności. Wykonanie przykładowych oznaczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja mulimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania oznaczeń i układania diet.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez ich interpretacji.
3,5Student poprawnie dobiera metody oznaczeń i prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie dobiera metody oznaczeń i prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie dobiera metody oznaczeń i prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie dobiera metody oznaczeń i prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O17-1tz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości oraz zastosowanie w dietach osób chorych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod wykrywania alergenów w produktach żywnościowych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad wykrywania GMO w produktach żywnościowych.
Treści programoweT-L-1Poznanie podstawowej aparatury do badań immunologicznych.
T-L-2Omówienie metod oceny nieswoistej odporności.
T-L-3Omówienie metod oceny swoistej odpowiedzi.
T-L-4Charakterystyka alergenów roślinnych i zwierzęcych. Alergeny ukryte.
T-L-5Etapy diagnostyki alergii i nietolerancji pokarmowej.
T-L-6Układanie diet eliminacyjnych w aleriach pokarmowych. Dieta w nietolerancjach pokarmowych.
T-L-7Metody wykrywania alergenów w żywności. Wykonanie przykładowych oznaczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja mulimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania oznaczeń i układania diet.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.