Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Efekty kształcenia:
KOD | Wiedza |
---|---|
ZC_10A_W01 | Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę dotyczącą budowy i zasad funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowego, krążenia, oddechowego, termoregulacyjnego, wydalniczego) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują. |
ZC_10A_W02 | Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia. |
ZC_10A_W03 | Posiada wiedzę z zakresu metod antropometrycznej analizy stanu odżywienia dzieci, młodzieży, osób dorosłych i niepełnosprawnych; interpretacji wyników w świetle aktualnych norm rozwojowych oraz biologicznych układów odniesienia. |
ZC_10A_W04 | Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka, roli składników oraz przydatności produktów w dietach osób zdrowych i chorych. |
ZC_10A_W05 | Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą zmian zachodzących w organizmie w określonym wieku (dzieciństwo, andropauza, menopauza, starość) lub stanie fizjologicznym (dojrzewanie, ciąża, laktacja) i zaleceniami żywieniowymi dostosowanymi do zmian w poszczególnych okresach. |
ZC_10A_W06 | Posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej. |
ZC_10A_W07 | Jest zapoznany z bazą programów do wyliczania wartości odżywczej jadłospisów oraz ich układania. |
ZC_10A_W08 | Posiada poszerzoną wiedzę o biologicznie aktywnych składnikach owoców i warzyw oraz nasion zbóż, oleistych i strączkowych – ich rodzaju, zawartości, roli w organizmie człowieka oraz zachowaniu w procesach przetwarzania. |
ZC_10A_W09 | Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizyko-chemicznych i wartości odżywczej mleka i wybranych produktów mleczarskich. Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu zabiegów technologicznych na wartość odżywczą mleka i wybranych przetworów mleczarskich, z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania. |
ZC_10A_W10 | Słuchacz ma wiedzę na temat składników odżywczych i zdrowotnych zawartych w mięsie i jego przetworach, sposobów oddziaływania na składniki mięsa i produktów mięsnych, wpływu przetwarzania na wartość odżywczą mięsa i przetworów. |
ZC_10A_W11 | Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka. Poznanie podstawowych roślin leczniczych wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, układu odpornościowego oraz surowcami roślinnymi najczęściej polecanymi w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym. |
ZC_10A_W12 | Posiada elementarną terminologię używaną w chemii żywności, szczególnie związaną z lipidami (tłuszczami), kwasami tłuszczowymi i przeciwutleniaczami: podstawowe pojęcia, budowa, podział, funkcje i ich źródła, zapotrzebowanie, właściwości, charakterystykę i przemiany. Zna zagrożenia związane ze spożyciem ryb, alergiami rybnymi, prozdrowotnymi właściwościami ryb, właściwościami żywieniowymi mięsa ryb. Zna procesy przetwórcze ryb, a w szczególności zasady schładzania, podmrażania, zamrażania, rozmrażania, przechowywania, solenia, suszenia i liofilizacji, wędzenia, sterylizacji, jonizacji i radiacji. Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat zastosowania, przechowywania i przetwarzania surowców rybnych. |
ZC_10A_W13 | Posiada podstawową wiedzę o przyczynach powstania i rozwoju przedmiotu „Toksykologia żywności” związanego z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma ogólną wiedzę o procesie zatrucia i o czynnikach decydujących o jego przebiegu oraz wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i produktach przemysłu spożywczego, a także o roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada wiedzę o sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości w żywności oraz o sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach. |
ZC_10A_W14 | Ma poszerzoną wiedzę z zakresu kulturowości człowieka. |
ZC_10A_W15 | Posiada bardzo dobrą wiedzę na temat: psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; obrazu klinicznego, przebiegu i wskaźników diagnostycznych najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się), etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń; funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń jedzenia; psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz metod jej terapii. |
ZC_10A_W16 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu istotnych przemian surowców w procesach kulinarnych oraz potrafi wskazać i wytłumaczyć działania nieprawidłowe. |
ZC_10A_W17 | Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu związku między higieną a jakością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, grupami mikroorganizmów, ich specyfiki morfologicznej, fizjologicznej i metabolicznej, związku z przetwarzanym surowcem, roli i wpływu na jakość i zdrowotność żywności. Ma poszerzoną wiedzę nt. zasad systemu HACCP, stosowanych kryteriów higieny procesu produkcji i bezpieczeństwa żywności; źródeł i dróg przenoszenia mikroorganizmów w środowisku produkcji żywności oraz czynników skutecznych w propagacji i eliminacji mikroorganizmów. |
ZC_10A_W18 | Posiada poszerzoną wiedzę na temat zasad i instrumentów prawnych UE i jej konsekwencji dla Polski w procesie unormowań bezpieczeństwa i jakości Żywności. |