Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Mody i systemy żywieniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Mody i systemy żywieniowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej, biochemii, fizjologii żywienia, biochemicznych i fizjologicznych podstaw zdrowia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu człowieka w świetle zadad fizjologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady racjonalnego żywienia w planowaniu jadłospisów.2
T-A-2Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet wysokobiałkowych: Dra Atkinsa, Dra Kwaśniewskiego, Dra Dukana.2
T-A-3Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet uwzględniających indeks glikemiczny: dobrych kalorii, niełączenia Montignaca, South Beach.2
T-A-4Analiza i ocena, pod katem fizjologii, ogólnie dostępnych w mediach diet: astrodiety, diety z kolorem oczu, kopenhaskiej, 7 kolorów, ostatniej szansy, smukła linia, strażników wagi, w zgodzie z literą Biblii, co jadłby Jezus.2
8
wykłady
T-W-1Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych i mód, piramidy pokarmowe, system Dr Fletschra, System Dr Haya, zasady Żywienia Esseńczyków, Biogenika E. Szekelyego.2
T-W-2Zasady życia - zasady żywienia czyli makrobiotyka.Wegetarianizm i weganizm jako uzasadnienie anatomicznych i fizjologicznych właściwości przewodu pokarmowego ?1
T-W-3Dieta chronobiologiczna czyli odżywianie zgodne z okołodobowym rytmem biologicznym. Dieta Diamondów - czy rzeczywiście zgodna z rytmem okołodobowym?2
T-W-4Czy dieta niełączenia ma swoje uzasadnienie w fizjologii? Dieta dobrych kalorii czyli skuteczna metoda odchudzania i zapobiegania powstawaniu tłuszczu dr Lipetza a indeks glikemiczny dr Jenkinsa.2
T-W-5Dieta dobrego samopoczucia czyli wpływ jedzenia na nastrój (skład diety a biosynteza neuroprzekaźników w mózgu).2
T-W-6Dieta jedz zgodnie ze swoją grupą krwi. Dieta epoki kamiennej jako odbicie wpływu historycznego rozwoju człowieka i jego sposobu odżywiania (dieta optymalna, dieta dr Kwaśniewskiego).2
T-W-7Inne wybrane diety odchudzające obecne w mediach, prasie, Internecie (np.: kapuściana, pomidorowa, makaronowa, owocowa, kolorów).1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3przygotowanie projektu18
A-A-4godziny kontaktowe z nauczycielm15
A-A-5analiza wskazanej literatury15
61
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2analiza wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do projektu15
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem13
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
M-4Metoda analizy przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i prezentacji projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_14_W01
Posiada wiedzę z zakredu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiajacych się mód w zakresie żywienia.
ZC_10A_W06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_14_U01
Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle zasad fizjologii.
ZC_10A_U09C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2
ZC_10A_14_U02
Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego.
ZC_10A_U08C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_14_K01
Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia.
ZC_10A_K11C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2
ZC_10A_14_K02
Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
ZC_10A_K05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_14_W01
Posiada wiedzę z zakredu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiajacych się mód w zakresie żywienia.
2,0Słuchacz nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu mód i systemów żywieniowych.
3,0Słuchacz opanował podstawową wiedzę z zakresu mód i systemów żywieniowych.
3,5Słuchacz opanował ponadpodstawową wiedzę z zakresu mód i systemów żywieniowych.
4,0Słuchacz opanował szerszą wiedzę z zakresu mód i systemów żywieniowych.
4,5Słuchacz opanował znaczną wiedzę z zakresu mód i systemów żywieniowych.
5,0Słuchacz opanował bardzo znaczną wiedzę z zakresu mód i systemów żywieniowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_14_U01
Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle zasad fizjologii.
2,0Słuchacz nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Nie potrafi ocenić ryzyka ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii
3,0Słuchacz potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi w niewielkim stopniu ocenić ryzyka ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii
3,5Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii.
4,0Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii.
4,5Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii.
5,0Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. Potrafi dokonać modyfikacji diety pod kątem zmniejszenia niedoborów i nadmiarów skałdników odżywczych i ją uzasadnić.
ZC_10A_14_U02
Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego.
2,0Słuchacz nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej zarówno samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
3,0Słuchacz potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej z niewielkimi będami samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
3,5Słuchacz potrafi dokonać niepełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
4,0Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszytkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
4,5Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszytkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń.
5,0Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszytkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej amodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń i je uzasadnić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_14_K01
Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia.
2,0Kompetencje słuchacza sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia.
3,0Słuchacz posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Słuchacz posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w ograniczonym zakresie.
4,0Słuchacz posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie.
4,5Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej oraz posługuje się już twórczymi technikami/metodami propagowania w ogranizonym zakresie.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie.
ZC_10A_14_K02
Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
2,0Słuchacz nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę korzystania z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
3,0Kompetencje słuchacza sprowadzają się do wybiórczego korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
3,5Słuchacz posiada podstawowe kompetencje do korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
4,0Słuchacz posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
4,5Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi dobrze posługiwać się najnowszą wiedzą specjalistyczną z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.

Literatura podstawowa

  1. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007
  2. Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
  3. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu., PZWL, Warszawa, 2006, I
  4. Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
  5. Biernat J., Żywienie, żywność a zdrowie., Astrum, Wrocław, 2001, I

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W. (red), Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2009
  2. Rodrigez J.G, Najsłynniejsze diety, Imprint, Warszawa, 2008
  3. Bawa S.(red.), Dietoterapia 1, SGGW, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady racjonalnego żywienia w planowaniu jadłospisów.2
T-A-2Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet wysokobiałkowych: Dra Atkinsa, Dra Kwaśniewskiego, Dra Dukana.2
T-A-3Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet uwzględniających indeks glikemiczny: dobrych kalorii, niełączenia Montignaca, South Beach.2
T-A-4Analiza i ocena, pod katem fizjologii, ogólnie dostępnych w mediach diet: astrodiety, diety z kolorem oczu, kopenhaskiej, 7 kolorów, ostatniej szansy, smukła linia, strażników wagi, w zgodzie z literą Biblii, co jadłby Jezus.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych i mód, piramidy pokarmowe, system Dr Fletschra, System Dr Haya, zasady Żywienia Esseńczyków, Biogenika E. Szekelyego.2
T-W-2Zasady życia - zasady żywienia czyli makrobiotyka.Wegetarianizm i weganizm jako uzasadnienie anatomicznych i fizjologicznych właściwości przewodu pokarmowego ?1
T-W-3Dieta chronobiologiczna czyli odżywianie zgodne z okołodobowym rytmem biologicznym. Dieta Diamondów - czy rzeczywiście zgodna z rytmem okołodobowym?2
T-W-4Czy dieta niełączenia ma swoje uzasadnienie w fizjologii? Dieta dobrych kalorii czyli skuteczna metoda odchudzania i zapobiegania powstawaniu tłuszczu dr Lipetza a indeks glikemiczny dr Jenkinsa.2
T-W-5Dieta dobrego samopoczucia czyli wpływ jedzenia na nastrój (skład diety a biosynteza neuroprzekaźników w mózgu).2
T-W-6Dieta jedz zgodnie ze swoją grupą krwi. Dieta epoki kamiennej jako odbicie wpływu historycznego rozwoju człowieka i jego sposobu odżywiania (dieta optymalna, dieta dr Kwaśniewskiego).2
T-W-7Inne wybrane diety odchudzające obecne w mediach, prasie, Internecie (np.: kapuściana, pomidorowa, makaronowa, owocowa, kolorów).1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3przygotowanie projektu18
A-A-4godziny kontaktowe z nauczycielm15
A-A-5analiza wskazanej literatury15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2analiza wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do projektu15
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem13
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_14_W01Posiada wiedzę z zakredu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiajacych się mód w zakresie żywienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W06Posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu człowieka w świetle zadad fizjologii.
Treści programoweT-W-3Dieta chronobiologiczna czyli odżywianie zgodne z okołodobowym rytmem biologicznym. Dieta Diamondów - czy rzeczywiście zgodna z rytmem okołodobowym?
T-W-4Czy dieta niełączenia ma swoje uzasadnienie w fizjologii? Dieta dobrych kalorii czyli skuteczna metoda odchudzania i zapobiegania powstawaniu tłuszczu dr Lipetza a indeks glikemiczny dr Jenkinsa.
T-W-5Dieta dobrego samopoczucia czyli wpływ jedzenia na nastrój (skład diety a biosynteza neuroprzekaźników w mózgu).
T-W-2Zasady życia - zasady żywienia czyli makrobiotyka.Wegetarianizm i weganizm jako uzasadnienie anatomicznych i fizjologicznych właściwości przewodu pokarmowego ?
T-W-7Inne wybrane diety odchudzające obecne w mediach, prasie, Internecie (np.: kapuściana, pomidorowa, makaronowa, owocowa, kolorów).
T-W-1Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych i mód, piramidy pokarmowe, system Dr Fletschra, System Dr Haya, zasady Żywienia Esseńczyków, Biogenika E. Szekelyego.
T-W-6Dieta jedz zgodnie ze swoją grupą krwi. Dieta epoki kamiennej jako odbicie wpływu historycznego rozwoju człowieka i jego sposobu odżywiania (dieta optymalna, dieta dr Kwaśniewskiego).
T-A-3Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet uwzględniających indeks glikemiczny: dobrych kalorii, niełączenia Montignaca, South Beach.
T-A-4Analiza i ocena, pod katem fizjologii, ogólnie dostępnych w mediach diet: astrodiety, diety z kolorem oczu, kopenhaskiej, 7 kolorów, ostatniej szansy, smukła linia, strażników wagi, w zgodzie z literą Biblii, co jadłby Jezus.
T-A-1Zasady racjonalnego żywienia w planowaniu jadłospisów.
T-A-2Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet wysokobiałkowych: Dra Atkinsa, Dra Kwaśniewskiego, Dra Dukana.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-1Wykład problemowy
M-4Metoda analizy przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu mód i systemów żywieniowych.
3,0Słuchacz opanował podstawową wiedzę z zakresu mód i systemów żywieniowych.
3,5Słuchacz opanował ponadpodstawową wiedzę z zakresu mód i systemów żywieniowych.
4,0Słuchacz opanował szerszą wiedzę z zakresu mód i systemów żywieniowych.
4,5Słuchacz opanował znaczną wiedzę z zakresu mód i systemów żywieniowych.
5,0Słuchacz opanował bardzo znaczną wiedzę z zakresu mód i systemów żywieniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_14_U01Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle zasad fizjologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U09Umiejętność dokonywania analizy i oceny diety pod kątem wartości energetycznej, odżywczej oraz zdrowotnej; dokonywania analizy diet z użyciem programu komputerowego, korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu człowieka w świetle zadad fizjologii.
Treści programoweT-W-3Dieta chronobiologiczna czyli odżywianie zgodne z okołodobowym rytmem biologicznym. Dieta Diamondów - czy rzeczywiście zgodna z rytmem okołodobowym?
T-W-4Czy dieta niełączenia ma swoje uzasadnienie w fizjologii? Dieta dobrych kalorii czyli skuteczna metoda odchudzania i zapobiegania powstawaniu tłuszczu dr Lipetza a indeks glikemiczny dr Jenkinsa.
T-W-5Dieta dobrego samopoczucia czyli wpływ jedzenia na nastrój (skład diety a biosynteza neuroprzekaźników w mózgu).
T-W-2Zasady życia - zasady żywienia czyli makrobiotyka.Wegetarianizm i weganizm jako uzasadnienie anatomicznych i fizjologicznych właściwości przewodu pokarmowego ?
T-W-7Inne wybrane diety odchudzające obecne w mediach, prasie, Internecie (np.: kapuściana, pomidorowa, makaronowa, owocowa, kolorów).
T-W-1Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych i mód, piramidy pokarmowe, system Dr Fletschra, System Dr Haya, zasady Żywienia Esseńczyków, Biogenika E. Szekelyego.
T-W-6Dieta jedz zgodnie ze swoją grupą krwi. Dieta epoki kamiennej jako odbicie wpływu historycznego rozwoju człowieka i jego sposobu odżywiania (dieta optymalna, dieta dr Kwaśniewskiego).
T-A-3Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet uwzględniających indeks glikemiczny: dobrych kalorii, niełączenia Montignaca, South Beach.
T-A-4Analiza i ocena, pod katem fizjologii, ogólnie dostępnych w mediach diet: astrodiety, diety z kolorem oczu, kopenhaskiej, 7 kolorów, ostatniej szansy, smukła linia, strażników wagi, w zgodzie z literą Biblii, co jadłby Jezus.
T-A-1Zasady racjonalnego żywienia w planowaniu jadłospisów.
T-A-2Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet wysokobiałkowych: Dra Atkinsa, Dra Kwaśniewskiego, Dra Dukana.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-1Wykład problemowy
M-4Metoda analizy przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Nie potrafi ocenić ryzyka ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii
3,0Słuchacz potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi w niewielkim stopniu ocenić ryzyka ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii
3,5Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii.
4,0Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii.
4,5Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii.
5,0Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. Potrafi dokonać modyfikacji diety pod kątem zmniejszenia niedoborów i nadmiarów skałdników odżywczych i ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_14_U02Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U08Umiejętność wprowadzania składowych jadłospisów do programu „Dietetyk”, dokonywania analizy i oceny diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej, korzystania w działalności zawodowej z najnowszej programów komputerowych stosowanych w pracy dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu człowieka w świetle zadad fizjologii.
Treści programoweT-W-3Dieta chronobiologiczna czyli odżywianie zgodne z okołodobowym rytmem biologicznym. Dieta Diamondów - czy rzeczywiście zgodna z rytmem okołodobowym?
T-W-4Czy dieta niełączenia ma swoje uzasadnienie w fizjologii? Dieta dobrych kalorii czyli skuteczna metoda odchudzania i zapobiegania powstawaniu tłuszczu dr Lipetza a indeks glikemiczny dr Jenkinsa.
T-W-5Dieta dobrego samopoczucia czyli wpływ jedzenia na nastrój (skład diety a biosynteza neuroprzekaźników w mózgu).
T-W-2Zasady życia - zasady żywienia czyli makrobiotyka.Wegetarianizm i weganizm jako uzasadnienie anatomicznych i fizjologicznych właściwości przewodu pokarmowego ?
T-W-7Inne wybrane diety odchudzające obecne w mediach, prasie, Internecie (np.: kapuściana, pomidorowa, makaronowa, owocowa, kolorów).
T-W-1Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych i mód, piramidy pokarmowe, system Dr Fletschra, System Dr Haya, zasady Żywienia Esseńczyków, Biogenika E. Szekelyego.
T-W-6Dieta jedz zgodnie ze swoją grupą krwi. Dieta epoki kamiennej jako odbicie wpływu historycznego rozwoju człowieka i jego sposobu odżywiania (dieta optymalna, dieta dr Kwaśniewskiego).
T-A-3Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet uwzględniających indeks glikemiczny: dobrych kalorii, niełączenia Montignaca, South Beach.
T-A-4Analiza i ocena, pod katem fizjologii, ogólnie dostępnych w mediach diet: astrodiety, diety z kolorem oczu, kopenhaskiej, 7 kolorów, ostatniej szansy, smukła linia, strażników wagi, w zgodzie z literą Biblii, co jadłby Jezus.
T-A-1Zasady racjonalnego żywienia w planowaniu jadłospisów.
T-A-2Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet wysokobiałkowych: Dra Atkinsa, Dra Kwaśniewskiego, Dra Dukana.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-1Wykład problemowy
M-4Metoda analizy przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej zarówno samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
3,0Słuchacz potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej z niewielkimi będami samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
3,5Słuchacz potrafi dokonać niepełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
4,0Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszytkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
4,5Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszytkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń.
5,0Słuchacz potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszytkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej amodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń i je uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_14_K01Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K11Świadomość roli właściwego żywienia w kształtowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa oraz ochronie przed chorobami cywilizacyjnymi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu człowieka w świetle zadad fizjologii.
Treści programoweT-W-3Dieta chronobiologiczna czyli odżywianie zgodne z okołodobowym rytmem biologicznym. Dieta Diamondów - czy rzeczywiście zgodna z rytmem okołodobowym?
T-W-4Czy dieta niełączenia ma swoje uzasadnienie w fizjologii? Dieta dobrych kalorii czyli skuteczna metoda odchudzania i zapobiegania powstawaniu tłuszczu dr Lipetza a indeks glikemiczny dr Jenkinsa.
T-W-5Dieta dobrego samopoczucia czyli wpływ jedzenia na nastrój (skład diety a biosynteza neuroprzekaźników w mózgu).
T-W-2Zasady życia - zasady żywienia czyli makrobiotyka.Wegetarianizm i weganizm jako uzasadnienie anatomicznych i fizjologicznych właściwości przewodu pokarmowego ?
T-W-7Inne wybrane diety odchudzające obecne w mediach, prasie, Internecie (np.: kapuściana, pomidorowa, makaronowa, owocowa, kolorów).
T-W-1Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych i mód, piramidy pokarmowe, system Dr Fletschra, System Dr Haya, zasady Żywienia Esseńczyków, Biogenika E. Szekelyego.
T-W-6Dieta jedz zgodnie ze swoją grupą krwi. Dieta epoki kamiennej jako odbicie wpływu historycznego rozwoju człowieka i jego sposobu odżywiania (dieta optymalna, dieta dr Kwaśniewskiego).
T-A-3Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet uwzględniających indeks glikemiczny: dobrych kalorii, niełączenia Montignaca, South Beach.
T-A-4Analiza i ocena, pod katem fizjologii, ogólnie dostępnych w mediach diet: astrodiety, diety z kolorem oczu, kopenhaskiej, 7 kolorów, ostatniej szansy, smukła linia, strażników wagi, w zgodzie z literą Biblii, co jadłby Jezus.
T-A-1Zasady racjonalnego żywienia w planowaniu jadłospisów.
T-A-2Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet wysokobiałkowych: Dra Atkinsa, Dra Kwaśniewskiego, Dra Dukana.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-1Wykład problemowy
M-4Metoda analizy przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje słuchacza sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia.
3,0Słuchacz posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Słuchacz posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w ograniczonym zakresie.
4,0Słuchacz posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie.
4,5Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej oraz posługuje się już twórczymi technikami/metodami propagowania w ogranizonym zakresie.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_14_K02Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K05Słuchacz posiada świadomość ograniczeń swojej wiedzy i stale uaktualnia wiedzę i umiejętności zawodowe, rozumie potrzebę przygotowywania samodzielnego program edukacji żywieniowej dla wybranej grupy ludności, posiada świadomość ważności edukacji żywieniowej w utrzymaniu zdrowia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu człowieka w świetle zadad fizjologii.
Treści programoweT-W-3Dieta chronobiologiczna czyli odżywianie zgodne z okołodobowym rytmem biologicznym. Dieta Diamondów - czy rzeczywiście zgodna z rytmem okołodobowym?
T-W-4Czy dieta niełączenia ma swoje uzasadnienie w fizjologii? Dieta dobrych kalorii czyli skuteczna metoda odchudzania i zapobiegania powstawaniu tłuszczu dr Lipetza a indeks glikemiczny dr Jenkinsa.
T-W-5Dieta dobrego samopoczucia czyli wpływ jedzenia na nastrój (skład diety a biosynteza neuroprzekaźników w mózgu).
T-W-2Zasady życia - zasady żywienia czyli makrobiotyka.Wegetarianizm i weganizm jako uzasadnienie anatomicznych i fizjologicznych właściwości przewodu pokarmowego ?
T-W-7Inne wybrane diety odchudzające obecne w mediach, prasie, Internecie (np.: kapuściana, pomidorowa, makaronowa, owocowa, kolorów).
T-W-1Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych i mód, piramidy pokarmowe, system Dr Fletschra, System Dr Haya, zasady Żywienia Esseńczyków, Biogenika E. Szekelyego.
T-W-6Dieta jedz zgodnie ze swoją grupą krwi. Dieta epoki kamiennej jako odbicie wpływu historycznego rozwoju człowieka i jego sposobu odżywiania (dieta optymalna, dieta dr Kwaśniewskiego).
T-A-3Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet uwzględniających indeks glikemiczny: dobrych kalorii, niełączenia Montignaca, South Beach.
T-A-4Analiza i ocena, pod katem fizjologii, ogólnie dostępnych w mediach diet: astrodiety, diety z kolorem oczu, kopenhaskiej, 7 kolorów, ostatniej szansy, smukła linia, strażników wagi, w zgodzie z literą Biblii, co jadłby Jezus.
T-A-1Zasady racjonalnego żywienia w planowaniu jadłospisów.
T-A-2Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet wysokobiałkowych: Dra Atkinsa, Dra Kwaśniewskiego, Dra Dukana.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-1Wykład problemowy
M-4Metoda analizy przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę korzystania z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
3,0Kompetencje słuchacza sprowadzają się do wybiórczego korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
3,5Słuchacz posiada podstawowe kompetencje do korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
4,0Słuchacz posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
4,5Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi dobrze posługiwać się najnowszą wiedzą specjalistyczną z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.