Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Zioła i przyprawy w żywieniu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Zioła i przyprawy w żywieniu człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość Fizjologii żywienia człowieka, Podstaw żywienia człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie Słuchaczy z podstawowymi ziołami i przyprawami mającymi wpływ na odżywianie człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie (definicja podstawowych pojęć: surowiec roślinny, substancje czynne pierwotne i wtórne roślin ). Podział ziół i ich substancji czynnych mających wpływ na funkcję układu pokarmowego. Omówienie technologii najczęściej występujących preparatów zawierających zioła.2
T-W-2Surowce roślinne w zaburzeniach czynnościowych żołądka i jelit (zaparcia i biegunki – podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).1
T-W-3Surowce roślinne uzupełniające niedobory NNKT, działające przeciwmiażdżycowo i przeciwcukrzycowo, mające wpływ na wątrobę i drogi żółciowe, w chorobie wrzodowej żołądka i jelit (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).2
T-W-4Surowce roślinne mające wpływ na zwiększone wydzielanie soku żołądkowego, surowce rozkurczowe (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).1
T-W-5Surowce roślinne pobudzające układ odpornościowy (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).1
T-W-6Surowce roślinne w geriatrii i zioła polecane w okresie okołomenopauzalnym.1
T-W-7Spożywanie ziół w pediatrii oraz ciąży i laktacji (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).1
T-W-8Najważniejsze interakcje najczęściej stosowanych ziół z żywnością i lekami. Toksyczność niektórych surowców roślinnych.2
T-W-9Surowce roślinne oddziałujące na układ nerwowy - zioła uspokajające i pobudzające (podział, działanie i zastosowanie, przeciwskazania, dawkowanie).2
T-W-10Surowce roślinne oddziałujące na układ oddechowy (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach11
A-W-2analiza wskazanej literatury40
A-W-3godziny kontaktowe z nauczycielem10
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania pracy zaliczeniowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_19_W01
Słuchacz ma wiedzę na temat z podstawowych ziół i przypraw mającymi wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
ZC_10A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1
ZC_10A_19_W02
Słuchacz ma wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
ZC_10A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_19_U01
Słuchacz posiada umiejętność dobrania oraz scharakteryzowania surowców roślinnych przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
ZC_10A_U21C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_19_K01
Student ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół. Student odpowiedzialnie podejmuje decyzję o dobraniu odpowiedniego surowca roślinnego przy różnego rodzaju dolegliwościach.
ZC_10A_K17C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_19_W01
Słuchacz ma wiedzę na temat z podstawowych ziół i przypraw mającymi wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mającymi wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
ZC_10A_19_W02
Słuchacz ma wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_19_U01
Słuchacz posiada umiejętność dobrania oraz scharakteryzowania surowców roślinnych przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
2,0Słuchacz nie potrafi dobrać oraz scharakteryzować surowców roślinnych przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
3,0Słuchacz potrafi dostatecznie dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
3,5Słuchacz potrafi dość dostatecznie dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
4,0Słuchacz potrafi dobrze dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
4,5Słuchacz potrafi ponad dobrze dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
5,0Słuchacz potrafi bardzo dobrze dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_19_K01
Student ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół. Student odpowiedzialnie podejmuje decyzję o dobraniu odpowiedniego surowca roślinnego przy różnego rodzaju dolegliwościach.
2,0Słuchacz nie uzyskał kompetencji, by rozumieć przydatność wiedzy i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół.
3,0Kompetencje i wiedza słuchacza sprowadzają się do wiedzy wybiórczej z zakresu roślin leczniczych i ziół.
3,5Słuchacz posiada dość dostateczne kompetencje co do wiedzy z zakresu roślin leczniczych i ziół.
4,0Słuchacz posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół.
4,5Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej oraz potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatywnością z zakresu posiadanej wiedzy z zakresu roślin leczniczych i ziół.

Literatura podstawowa

  1. Lamer-Zarawska E, „Fitoterapia i leki roślinne”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  2. Matławska I., „Farmakognozja”, AM Poznań, Poznań, 2005
  3. Schilcher H, „Ziołolecznictwo w pediatrii”, MedPharm, Wrocław, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie (definicja podstawowych pojęć: surowiec roślinny, substancje czynne pierwotne i wtórne roślin ). Podział ziół i ich substancji czynnych mających wpływ na funkcję układu pokarmowego. Omówienie technologii najczęściej występujących preparatów zawierających zioła.2
T-W-2Surowce roślinne w zaburzeniach czynnościowych żołądka i jelit (zaparcia i biegunki – podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).1
T-W-3Surowce roślinne uzupełniające niedobory NNKT, działające przeciwmiażdżycowo i przeciwcukrzycowo, mające wpływ na wątrobę i drogi żółciowe, w chorobie wrzodowej żołądka i jelit (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).2
T-W-4Surowce roślinne mające wpływ na zwiększone wydzielanie soku żołądkowego, surowce rozkurczowe (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).1
T-W-5Surowce roślinne pobudzające układ odpornościowy (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).1
T-W-6Surowce roślinne w geriatrii i zioła polecane w okresie okołomenopauzalnym.1
T-W-7Spożywanie ziół w pediatrii oraz ciąży i laktacji (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).1
T-W-8Najważniejsze interakcje najczęściej stosowanych ziół z żywnością i lekami. Toksyczność niektórych surowców roślinnych.2
T-W-9Surowce roślinne oddziałujące na układ nerwowy - zioła uspokajające i pobudzające (podział, działanie i zastosowanie, przeciwskazania, dawkowanie).2
T-W-10Surowce roślinne oddziałujące na układ oddechowy (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie)2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach11
A-W-2analiza wskazanej literatury40
A-W-3godziny kontaktowe z nauczycielem10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_19_W01Słuchacz ma wiedzę na temat z podstawowych ziół i przypraw mającymi wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W11Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka. Poznanie podstawowych roślin leczniczych wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, układu odpornościowego oraz surowcami roślinnymi najczęściej polecanymi w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie Słuchaczy z podstawowymi ziołami i przyprawami mającymi wpływ na odżywianie człowieka.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie (definicja podstawowych pojęć: surowiec roślinny, substancje czynne pierwotne i wtórne roślin ). Podział ziół i ich substancji czynnych mających wpływ na funkcję układu pokarmowego. Omówienie technologii najczęściej występujących preparatów zawierających zioła.
T-W-2Surowce roślinne w zaburzeniach czynnościowych żołądka i jelit (zaparcia i biegunki – podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-4Surowce roślinne mające wpływ na zwiększone wydzielanie soku żołądkowego, surowce rozkurczowe (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-5Surowce roślinne pobudzające układ odpornościowy (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-6Surowce roślinne w geriatrii i zioła polecane w okresie okołomenopauzalnym.
T-W-7Spożywanie ziół w pediatrii oraz ciąży i laktacji (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-8Najważniejsze interakcje najczęściej stosowanych ziół z żywnością i lekami. Toksyczność niektórych surowców roślinnych.
T-W-3Surowce roślinne uzupełniające niedobory NNKT, działające przeciwmiażdżycowo i przeciwcukrzycowo, mające wpływ na wątrobę i drogi żółciowe, w chorobie wrzodowej żołądka i jelit (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania pracy zaliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mającymi wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_19_W02Słuchacz ma wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W11Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka. Poznanie podstawowych roślin leczniczych wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, układu odpornościowego oraz surowcami roślinnymi najczęściej polecanymi w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie Słuchaczy z podstawowymi ziołami i przyprawami mającymi wpływ na odżywianie człowieka.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie (definicja podstawowych pojęć: surowiec roślinny, substancje czynne pierwotne i wtórne roślin ). Podział ziół i ich substancji czynnych mających wpływ na funkcję układu pokarmowego. Omówienie technologii najczęściej występujących preparatów zawierających zioła.
T-W-2Surowce roślinne w zaburzeniach czynnościowych żołądka i jelit (zaparcia i biegunki – podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-4Surowce roślinne mające wpływ na zwiększone wydzielanie soku żołądkowego, surowce rozkurczowe (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-5Surowce roślinne pobudzające układ odpornościowy (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-6Surowce roślinne w geriatrii i zioła polecane w okresie okołomenopauzalnym.
T-W-7Spożywanie ziół w pediatrii oraz ciąży i laktacji (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-8Najważniejsze interakcje najczęściej stosowanych ziół z żywnością i lekami. Toksyczność niektórych surowców roślinnych.
T-W-3Surowce roślinne uzupełniające niedobory NNKT, działające przeciwmiażdżycowo i przeciwcukrzycowo, mające wpływ na wątrobę i drogi żółciowe, w chorobie wrzodowej żołądka i jelit (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania pracy zaliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_19_U01Słuchacz posiada umiejętność dobrania oraz scharakteryzowania surowców roślinnych przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U21Potrafi wymienić i scharakteryzować surowce roślinne mające wpływ na odżywianie człowieka. Student umie trafnie dobrać surowiec roślinny przy różnego rodzaju schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniający układ odpornościowy, stosowany w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym. Student umie wymienić działania niepożądane i interakcje ziół i przypraw z innymi lekami czy żywnością. Student umie dobrać odpowiedni sposób przyrządzenia i dawkę surowca roślinnego w zależności od wieku i stanu zdrowia, a także umie skomponować mieszankę ziołową.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie Słuchaczy z podstawowymi ziołami i przyprawami mającymi wpływ na odżywianie człowieka.
Treści programoweT-W-2Surowce roślinne w zaburzeniach czynnościowych żołądka i jelit (zaparcia i biegunki – podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-4Surowce roślinne mające wpływ na zwiększone wydzielanie soku żołądkowego, surowce rozkurczowe (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-5Surowce roślinne pobudzające układ odpornościowy (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-6Surowce roślinne w geriatrii i zioła polecane w okresie okołomenopauzalnym.
T-W-7Spożywanie ziół w pediatrii oraz ciąży i laktacji (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-8Najważniejsze interakcje najczęściej stosowanych ziół z żywnością i lekami. Toksyczność niektórych surowców roślinnych.
T-W-3Surowce roślinne uzupełniające niedobory NNKT, działające przeciwmiażdżycowo i przeciwcukrzycowo, mające wpływ na wątrobę i drogi żółciowe, w chorobie wrzodowej żołądka i jelit (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania pracy zaliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi dobrać oraz scharakteryzować surowców roślinnych przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
3,0Słuchacz potrafi dostatecznie dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
3,5Słuchacz potrafi dość dostatecznie dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
4,0Słuchacz potrafi dobrze dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
4,5Słuchacz potrafi ponad dobrze dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
5,0Słuchacz potrafi bardzo dobrze dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_19_K01Student ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół. Student odpowiedzialnie podejmuje decyzję o dobraniu odpowiedniego surowca roślinnego przy różnego rodzaju dolegliwościach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K17Kształtuje postawę zainteresowania przyrodą, szczególnie roślinami leczniczymi i ziołami. Słuchacz odpowiedzialnie podejmuje decyzję o dobraniu odpowiedniego surowca roślinnego przy różnego rodzaju dolegliwościach.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie Słuchaczy z podstawowymi ziołami i przyprawami mającymi wpływ na odżywianie człowieka.
Treści programoweT-W-2Surowce roślinne w zaburzeniach czynnościowych żołądka i jelit (zaparcia i biegunki – podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-4Surowce roślinne mające wpływ na zwiększone wydzielanie soku żołądkowego, surowce rozkurczowe (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-5Surowce roślinne pobudzające układ odpornościowy (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-6Surowce roślinne w geriatrii i zioła polecane w okresie okołomenopauzalnym.
T-W-7Spożywanie ziół w pediatrii oraz ciąży i laktacji (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
T-W-8Najważniejsze interakcje najczęściej stosowanych ziół z żywnością i lekami. Toksyczność niektórych surowców roślinnych.
T-W-3Surowce roślinne uzupełniające niedobory NNKT, działające przeciwmiażdżycowo i przeciwcukrzycowo, mające wpływ na wątrobę i drogi żółciowe, w chorobie wrzodowej żołądka i jelit (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania pracy zaliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie uzyskał kompetencji, by rozumieć przydatność wiedzy i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół.
3,0Kompetencje i wiedza słuchacza sprowadzają się do wiedzy wybiórczej z zakresu roślin leczniczych i ziół.
3,5Słuchacz posiada dość dostateczne kompetencje co do wiedzy z zakresu roślin leczniczych i ziół.
4,0Słuchacz posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół.
4,5Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej oraz potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatywnością z zakresu posiadanej wiedzy z zakresu roślin leczniczych i ziół.