Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Sylabus przedmiotu Zioła i przyprawy w żywieniu człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Żywienie człowieka - promocja zdrowia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zioła i przyprawy w żywieniu człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość Fizjologii żywienia człowieka, Podstaw żywienia człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie Słuchaczy z podstawowymi ziołami i przyprawami mającymi wpływ na odżywianie człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie (definicja podstawowych pojęć: surowiec roślinny, substancje czynne pierwotne i wtórne roślin ). Podział ziół i ich substancji czynnych mających wpływ na funkcję układu pokarmowego. Omówienie technologii najczęściej występujących preparatów zawierających zioła. | 2 |
T-W-2 | Surowce roślinne w zaburzeniach czynnościowych żołądka i jelit (zaparcia i biegunki – podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie). | 1 |
T-W-3 | Surowce roślinne uzupełniające niedobory NNKT, działające przeciwmiażdżycowo i przeciwcukrzycowo, mające wpływ na wątrobę i drogi żółciowe, w chorobie wrzodowej żołądka i jelit (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie). | 2 |
T-W-4 | Surowce roślinne mające wpływ na zwiększone wydzielanie soku żołądkowego, surowce rozkurczowe (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie). | 1 |
T-W-5 | Surowce roślinne pobudzające układ odpornościowy (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie). | 1 |
T-W-6 | Surowce roślinne w geriatrii i zioła polecane w okresie okołomenopauzalnym. | 1 |
T-W-7 | Spożywanie ziół w pediatrii oraz ciąży i laktacji (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie). | 1 |
T-W-8 | Najważniejsze interakcje najczęściej stosowanych ziół z żywnością i lekami. Toksyczność niektórych surowców roślinnych. | 2 |
T-W-9 | Surowce roślinne oddziałujące na układ nerwowy - zioła uspokajające i pobudzające (podział, działanie i zastosowanie, przeciwskazania, dawkowanie). | 2 |
T-W-10 | Surowce roślinne oddziałujące na układ oddechowy (podział, działanie i zastosowanie, przeciwwskazania, dawkowanie) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 11 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury | 40 |
A-W-3 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania pracy zaliczeniowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_19_W01 Słuchacz ma wiedzę na temat z podstawowych ziół i przypraw mającymi wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym. | ZC_10A_W11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
ZC_10A_19_W02 Słuchacz ma wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania. | ZC_10A_W11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_19_U01 Słuchacz posiada umiejętność dobrania oraz scharakteryzowania surowców roślinnych przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym. | ZC_10A_U21 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_19_K01 Student ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół. Student odpowiedzialnie podejmuje decyzję o dobraniu odpowiedniego surowca roślinnego przy różnego rodzaju dolegliwościach. | ZC_10A_K17 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_19_W01 Słuchacz ma wiedzę na temat z podstawowych ziół i przypraw mającymi wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym. | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym. |
3,0 | Słuchacz posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mającymi wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym. | |
3,5 | Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym. | |
4,0 | Słuchacz posiada dobrą wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym. | |
4,5 | Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym. | |
5,0 | Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę na temat podstawowych ziół i przypraw mających wpływ na odżywianie człowieka oraz wykorzystywanych w dolegliwościach układu pokarmowego, odpornościowego także w geriatrii, pediatrii, okresie okołomenopauzalnym. | |
ZC_10A_19_W02 Słuchacz ma wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania. | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania. |
3,0 | Słuchacz posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania. | |
3,5 | Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania. | |
4,0 | Słuchacz posiada dobrą wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania. | |
4,5 | Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania. | |
5,0 | Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę na temat podstawowych grup roślin leczniczych oraz substancji czynnych znajdujących się w roślinach leczniczych oraz wytłumaczenie ich mechanizmu działania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_19_U01 Słuchacz posiada umiejętność dobrania oraz scharakteryzowania surowców roślinnych przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym. | 2,0 | Słuchacz nie potrafi dobrać oraz scharakteryzować surowców roślinnych przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym. |
3,0 | Słuchacz potrafi dostatecznie dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym. | |
3,5 | Słuchacz potrafi dość dostatecznie dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym. | |
4,0 | Słuchacz potrafi dobrze dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym. | |
4,5 | Słuchacz potrafi ponad dobrze dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym. | |
5,0 | Słuchacz potrafi bardzo dobrze dobrać oraz scharakteryzować surowce roślinne przy schorzeniach i dolegliwościach układu pokarmowego, wzmacniające układ odpornościowy, a także stosowane w pediatrii, geriatrii oraz okresie okołomenopauzalnym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_19_K01 Student ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół. Student odpowiedzialnie podejmuje decyzję o dobraniu odpowiedniego surowca roślinnego przy różnego rodzaju dolegliwościach. | 2,0 | Słuchacz nie uzyskał kompetencji, by rozumieć przydatność wiedzy i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół. |
3,0 | Kompetencje i wiedza słuchacza sprowadzają się do wiedzy wybiórczej z zakresu roślin leczniczych i ziół. | |
3,5 | Słuchacz posiada dość dostateczne kompetencje co do wiedzy z zakresu roślin leczniczych i ziół. | |
4,0 | Słuchacz posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu roślin leczniczych i ziół. | |
4,5 | Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej oraz potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. | |
5,0 | Słuchacz wykazuje się kreatywnością z zakresu posiadanej wiedzy z zakresu roślin leczniczych i ziół. |
Literatura podstawowa
- Lamer-Zarawska E, „Fitoterapia i leki roślinne”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Matławska I., „Farmakognozja”, AM Poznań, Poznań, 2005
- Schilcher H, „Ziołolecznictwo w pediatrii”, MedPharm, Wrocław, 2009