Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Sylabus przedmiotu Technologia przygotowywania potraw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Żywienie człowieka - promocja zdrowia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia przygotowywania potraw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu Chemii żywności, Ogólnej technologii żywności oraz Analizy i oceny jakości żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych oraz umiejętności świadomego wyboru potraw i/lub produktów z funkcją prozdrowotną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na walory odżywcze i jakość sensoryczną potraw | 2 |
T-L-2 | Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi | 3 |
T-L-3 | Przyprawy i ich wielokierunkowe zastosowanie w technologii potraw | 3 |
T-L-4 | Potrawy ready-to-eat o obniżonej wartości energetycznej | 3 |
T-L-5 | Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food. | 3 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych. | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących walory sensoryczne i odżywcze potraw. | 2 |
T-W-4 | Bioróżnorodność w aspekcie prozdrowotnego stylu życia | 3 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 14 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 28 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe) | 23 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint. |
M-2 | Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej |
M-3 | Praca w zespole |
M-4 | Dyskusja |
M-5 | Rozwiązywanie problemów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa : średnia arytmetyczna z kolokwium oraz aktywności studenta i pracy w zespole |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_5_W01 Ma ogólną wiedzę na temat wpływu wybranych opreacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw oraz możliwości ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym. | ZC_10A_W16 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-5, M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_5_U01 Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie | ZC_10A_U20 | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-5, M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_5_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań. | ZC_10A_K16 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-5, M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_5_W01 Ma ogólną wiedzę na temat wpływu wybranych opreacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw oraz możliwości ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym. | 2,0 | |
3,0 | Wiedzy studenta na temat wpływu wybranych operacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw, a także możliwość ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_5_U01 Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność pracy indywidualnej lub w zespole, umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opinii spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_5_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań. | 2,0 | |
3,0 | Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czarniecka-Skubina E., Techologia gastronomiczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 2016, I
- Praca zbiorowa, Kucharz & gastronom Vademecum, REA, Warszawa, 2001
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 2003
- Milewska M., Prączko A., Stasiak A., Podstawy gastronomii, WNE, Warszawa, 2017, II
Literatura dodatkowa
- Czasopisma, Przegląd Gastronomiczny; Przemysł Spożywczy; Kuchnia
- Kunachowicz H. i inni, Wartość odżywcza produktów spożywczych i typowych potraw, PZWL, Warszawa, 2012
- Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I., Sensoryczne badania żywnosci, Wyd. Naukowe PTTŻ, Kraków, 2014