Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Toksykologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Toksykologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 14 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii, chemii, biochemii oraz ogólnej bromatologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników niebiologicznych wpłiwających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Toksykologia żywności, cele i zadania2
T-W-2Zatrucia. Losy substancji obcych w organizmie.3
T-W-3Ocena toksyczności substancji chemicznej. Wyznaczanie ADI, TDI, TWI. Określanie dopuszczalnych zawartości substancji obcych w produktach spożywczych.4
T-W-4Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności. Oszacowanie pobrania z dietą wybranych substancji obcych.5
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu28
A-W-3Przygotowanie do zajęć14
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: krótkie testy wyboru przed rozpoczęciem wykładu
S-2Ocena formująca: udział w dyskusji, obecność na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne z uwzględnieniem dotychczasowych ocen

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_7_W01
Posiada podstawową wiedzę o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia czynnikami niebiologicznymi. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma wiedzę o: procesie zatrucia, substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i żywności, roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości oraz sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach.
ZC_10A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_7_U01
Umie wyszukiwać, ze źródeł pisanych i elektronicznych, informacje związane z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, analizować je, oceniać i selekcjonować, a następnie na ich podstawie sformułować wnioski, opracować i zaprezentować w mowie i w piśmie problem zagrożeń chemicznych bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada zdolność podejmowania standardowych działań rozwiązujących problemy w zakresie toksykologii żywności w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
ZC_10A_U16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_7_K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia przez całe życie w zakresie zapewnienia właściwego bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi odpowiednio określić priorytety niezbędne do osiągnięcia tego celu. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności spełniającej wszystkie wymagania oraz potrafi prawidłowo zidentyfikować problemy związane z zagrożeniem dobrej praktyki produkcyjnej zapewniającej właściwą jakość zdrowotną żywności.
ZC_10A_K04, ZC_10A_K13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_7_W01
Posiada podstawową wiedzę o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia czynnikami niebiologicznymi. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma wiedzę o: procesie zatrucia, substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i żywności, roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości oraz sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach.
2,0Student nia posiada podstawowej wiedzy
3,0Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_7_U01
Umie wyszukiwać, ze źródeł pisanych i elektronicznych, informacje związane z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, analizować je, oceniać i selekcjonować, a następnie na ich podstawie sformułować wnioski, opracować i zaprezentować w mowie i w piśmie problem zagrożeń chemicznych bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada zdolność podejmowania standardowych działań rozwiązujących problemy w zakresie toksykologii żywności w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
2,0Student nie posiada wymaganych miejętności
3,0Student umie wyszukiwać informacje źródłowe potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę krytyczną, sformułować i uzasadnić wnioski. Umie rozwiązywać problemy związane z zagrożeniem bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_7_K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia przez całe życie w zakresie zapewnienia właściwego bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi odpowiednio określić priorytety niezbędne do osiągnięcia tego celu. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności spełniającej wszystkie wymagania oraz potrafi prawidłowo zidentyfikować problemy związane z zagrożeniem dobrej praktyki produkcyjnej zapewniającej właściwą jakość zdrowotną żywności.
2,0Student nie dba o dalszy rozwój swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i chętnie podejmuje dyskusję
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  2. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Witczak A., Sikorski Z.E. (ed.), Toxins and other harmful compounds in foods, CRC Press, Taylor & Francis Group, USA, 2017, ISBN 978-1-4987-4852-0
  4. de Vries J. (ed.), Food Safety and Toxicity, CRC Press, Boca Raton New York London Tokyo, 1996

Literatura dodatkowa

  1. 1. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Przemysł Spożywczy; Acta Scientiarum Polonorum - Technologia Alimentaria.
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, PZWL, Warszawa, I (1990), (II (1994), III (2002)
  3. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Toksykologia żywności, cele i zadania2
T-W-2Zatrucia. Losy substancji obcych w organizmie.3
T-W-3Ocena toksyczności substancji chemicznej. Wyznaczanie ADI, TDI, TWI. Określanie dopuszczalnych zawartości substancji obcych w produktach spożywczych.4
T-W-4Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności. Oszacowanie pobrania z dietą wybranych substancji obcych.5
14

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu28
A-W-3Przygotowanie do zajęć14
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_7_W01Posiada podstawową wiedzę o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia czynnikami niebiologicznymi. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma wiedzę o: procesie zatrucia, substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i żywności, roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości oraz sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W13Posiada podstawową wiedzę o przyczynach powstania i rozwoju przedmiotu „Toksykologia żywności” związanego z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma ogólną wiedzę o procesie zatrucia i o czynnikach decydujących o jego przebiegu oraz wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i produktach przemysłu spożywczego, a także o roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada wiedzę o sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości w żywności oraz o sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników niebiologicznych wpłiwających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-1Toksykologia żywności, cele i zadania
T-W-2Zatrucia. Losy substancji obcych w organizmie.
T-W-3Ocena toksyczności substancji chemicznej. Wyznaczanie ADI, TDI, TWI. Określanie dopuszczalnych zawartości substancji obcych w produktach spożywczych.
T-W-4Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności. Oszacowanie pobrania z dietą wybranych substancji obcych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: krótkie testy wyboru przed rozpoczęciem wykładu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne z uwzględnieniem dotychczasowych ocen
S-2Ocena formująca: udział w dyskusji, obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nia posiada podstawowej wiedzy
3,0Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_7_U01Umie wyszukiwać, ze źródeł pisanych i elektronicznych, informacje związane z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, analizować je, oceniać i selekcjonować, a następnie na ich podstawie sformułować wnioski, opracować i zaprezentować w mowie i w piśmie problem zagrożeń chemicznych bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada zdolność podejmowania standardowych działań rozwiązujących problemy w zakresie toksykologii żywności w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U16Umie wyszukiwać, ze źródeł pisanych i elektronicznych, informacji związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, analizować je, oceniać i selekcjonować, a następnie na ich podstawie sformułować wnioski, opracować i zaprezentować w mowie i w piśmie problem zagrożeń chemicznych bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada zdolność podejmowania standardowych działań rozwiązujących problemy w zakresie toksykologii żywności w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników niebiologicznych wpłiwających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-1Toksykologia żywności, cele i zadania
T-W-2Zatrucia. Losy substancji obcych w organizmie.
T-W-3Ocena toksyczności substancji chemicznej. Wyznaczanie ADI, TDI, TWI. Określanie dopuszczalnych zawartości substancji obcych w produktach spożywczych.
T-W-4Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności. Oszacowanie pobrania z dietą wybranych substancji obcych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: krótkie testy wyboru przed rozpoczęciem wykładu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne z uwzględnieniem dotychczasowych ocen
S-2Ocena formująca: udział w dyskusji, obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganych miejętności
3,0Student umie wyszukiwać informacje źródłowe potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę krytyczną, sformułować i uzasadnić wnioski. Umie rozwiązywać problemy związane z zagrożeniem bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_7_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia przez całe życie w zakresie zapewnienia właściwego bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi odpowiednio określić priorytety niezbędne do osiągnięcia tego celu. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności spełniającej wszystkie wymagania oraz potrafi prawidłowo zidentyfikować problemy związane z zagrożeniem dobrej praktyki produkcyjnej zapewniającej właściwą jakość zdrowotną żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K04Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
ZC_10A_K13Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności spełniającej wszystkie wymagania oraz potrafi prawidłowo zidentyfikować problemy związane z zagrożeniem dobrej praktyki produkcyjnej zapewniającej właściwą jakość zdrowotną żywności. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników niebiologicznych wpłiwających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-1Toksykologia żywności, cele i zadania
T-W-2Zatrucia. Losy substancji obcych w organizmie.
T-W-3Ocena toksyczności substancji chemicznej. Wyznaczanie ADI, TDI, TWI. Określanie dopuszczalnych zawartości substancji obcych w produktach spożywczych.
T-W-4Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności. Oszacowanie pobrania z dietą wybranych substancji obcych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: krótkie testy wyboru przed rozpoczęciem wykładu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne z uwzględnieniem dotychczasowych ocen
S-2Ocena formująca: udział w dyskusji, obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o dalszy rozwój swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i chętnie podejmuje dyskusję
3,5
4,0
4,5
5,0