Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (S3)

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK2 20 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy i umiejętności wyniesione ze szkoły wyższej po ukończeniu studiów drugiego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pokazanie aktywności badawczej w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
C-2Ukształtowanie umiejętności przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
C-3Rozwinięcie umiejętności twórczego myślenia i postępowania zgodnego z zasadami etyki w badaniach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Badania naukowe i problemy badawcze2
T-K-2Źródła błędów i pułapki w nauce2
T-K-3Metoda naukowa2
T-K-4Systemowe ujęcie badań w nauce2
T-K-5Wiedza, nauka, umiejętność, inżynieria2
T-K-6Od informacji do mądrości2
T-K-7Modelowanie - symulacja2
T-K-8Problemy oceny, optymalizacja, decyzje2
T-K-9Naukowe i innowacyjne rozwiązanie problemów2
T-K-10Eksternalizacja wiedzy i nauki - publikacje2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2Studiowanie literatury40
A-K-3Przygotowanie referatów i prezentacji30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe i aktywizujące w oparciu o prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na konwersatoriach i referatów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_E.9_W01
Rozumie aktywność badawczą w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
TŻS3_3A_W04C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_E.9_U01
Posiada umiejętność przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
TŻS3_3A_U02, TŻS3_3A_U01C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_E.9_K01
Potrafi twórczo myśleć i postępuje zgodnie z zasadami etyki w badaniach
TŻS3_3A_K01, TŻS3_3A_K02, TŻS3_3A_K04C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_E.9_W01
Rozumie aktywność badawczą w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie aktywność badawczą w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_E.9_U01
Posiada umiejętność przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
2,0
3,0Student posiada dostateczną umiejętność przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_E.9_K01
Potrafi twórczo myśleć i postępuje zgodnie z zasadami etyki w badaniach
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie twórczo myśleć i postępuje zgodnie z zasadami etyki w badaniach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967
  2. Cempel C., Nowoczesne zagadnienia metodologii i filozofii badań, 2002, http://neur.am.put.poznan.pl/skrypty.htm

Literatura dodatkowa

  1. Coveney P., Highfield R., Granice Złożoności, w poszukiwaniu porządku w chaotycznym świecie, Prószyński i Ska, Warszawa, 1997
  2. Hajduk Z., Ogólna metodologia Nauk, Wyd. KUL, Lublin, 2001

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Badania naukowe i problemy badawcze2
T-K-2Źródła błędów i pułapki w nauce2
T-K-3Metoda naukowa2
T-K-4Systemowe ujęcie badań w nauce2
T-K-5Wiedza, nauka, umiejętność, inżynieria2
T-K-6Od informacji do mądrości2
T-K-7Modelowanie - symulacja2
T-K-8Problemy oceny, optymalizacja, decyzje2
T-K-9Naukowe i innowacyjne rozwiązanie problemów2
T-K-10Eksternalizacja wiedzy i nauki - publikacje2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2Studiowanie literatury40
A-K-3Przygotowanie referatów i prezentacji30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_E.9_W01Rozumie aktywność badawczą w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Pokazanie aktywności badawczej w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
Treści programoweT-K-1Badania naukowe i problemy badawcze
T-K-2Źródła błędów i pułapki w nauce
T-K-3Metoda naukowa
T-K-4Systemowe ujęcie badań w nauce
T-K-5Wiedza, nauka, umiejętność, inżynieria
T-K-6Od informacji do mądrości
T-K-7Modelowanie - symulacja
T-K-8Problemy oceny, optymalizacja, decyzje
T-K-9Naukowe i innowacyjne rozwiązanie problemów
T-K-10Eksternalizacja wiedzy i nauki - publikacje
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe i aktywizujące w oparciu o prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na konwersatoriach i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie aktywność badawczą w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_E.9_U01Posiada umiejętność przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_U02Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się nowoczesnymi technikami i narzędziami badawczymi.
TŻS3_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
Treści programoweT-K-1Badania naukowe i problemy badawcze
T-K-2Źródła błędów i pułapki w nauce
T-K-3Metoda naukowa
T-K-7Modelowanie - symulacja
T-K-8Problemy oceny, optymalizacja, decyzje
T-K-9Naukowe i innowacyjne rozwiązanie problemów
T-K-10Eksternalizacja wiedzy i nauki - publikacje
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe i aktywizujące w oparciu o prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na konwersatoriach i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną umiejętność przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_E.9_K01Potrafi twórczo myśleć i postępuje zgodnie z zasadami etyki w badaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
TŻS3_3A_K02Ma samokrytycyzm w pracy twórczej
TŻS3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-3Rozwinięcie umiejętności twórczego myślenia i postępowania zgodnego z zasadami etyki w badaniach
Treści programoweT-K-1Badania naukowe i problemy badawcze
T-K-2Źródła błędów i pułapki w nauce
T-K-3Metoda naukowa
T-K-4Systemowe ujęcie badań w nauce
T-K-5Wiedza, nauka, umiejętność, inżynieria
T-K-6Od informacji do mądrości
T-K-7Modelowanie - symulacja
T-K-8Problemy oceny, optymalizacja, decyzje
T-K-9Naukowe i innowacyjne rozwiązanie problemów
T-K-10Eksternalizacja wiedzy i nauki - publikacje
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe i aktywizujące w oparciu o prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na konwersatoriach i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie twórczo myśleć i postępuje zgodnie z zasadami etyki w badaniach
3,5
4,0
4,5
5,0