Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ryby, rybactwo i ekologia

Sylabus przedmiotu Podstawy ichtiologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ryby, rybactwo i ekologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy ichtiologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 24 4,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 28 5,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii
W-2Podstawowa wiedza z botaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób zwierząt wodnych o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
C-2Zapoznanie studentów z funkcją roślin w środowisku wodnym oraz znaczeniem dla rozwoju ryb
C-3Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością zwierząt wodnych w kategoriach taksonomicznych i biologicznych.
C-4Zapoznanie studentów z metodyką badań biologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja poszczególnych grup pasożytów identyfikowanych u zwierząt wodnych.6
T-L-2Praktyczne zapoznanie sie z cechami taksonomicznymi róznych gatunków ryb (rodzaje łusek, promieni w płetwach, budowa płetwy ogonowej, budowa łuku skrzelowego, rodzaje i budowa kosci gardłowych, przebieg linii nabocznej) w oparciu o prace z binokularem optycznym. Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z rzędów i rodzin waznych z punktu widzenia biologicznego i gospodarczego.6
T-L-3Prezentacja i oznaczanie gatunków zwierząt wodnych ważnych z punktu widzenia biologicznego oraz ochrony gatunków w Polsce i w Europie2
T-L-4Analiza materiału w badaniach nad tempem wzrostu i strukturą wieku w populacji. Identyfikacja pierścieni rocznych i dodatkowych na łuskach. Empiryczne i modelowe wykresy tempa wzrostu ryb. Analiza pokarmu.6
T-L-5Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa czaszki. Topografia mięśni ryb, budowa i położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Budowa i topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe. Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.6
T-L-6Przystosowanie roślin do życia w środowisku wodnym w róznych grupach systematycznych2
28
wykłady
T-W-1Podział chorób zwierząt wodnych. Omówienie patogenów należących do różnych grup taksonomicznych, o istotnym znaczeniu gospodarczym i epidemiologicznym.4
T-W-2Znaczenie roślin w ekosystemach wodnych i przystosowania różnych grup hydrofitów do życia w środowisku wodnym.4
T-W-3Wprowadzenie podstawowych pojęć zwiazanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwosci biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania sie kluczami taksonomicznymi. Klasyfikacje ryb o dużym znaczeniu biologicznym i użytecznym na rynku polskim i europejskim.4
T-W-4Klasyfikacja zwierząt wodnych, ważnych biologicznie i gospodarczo (bezkręgowce Invertebrata, płazy Amphibia, gady Reptilia, ptaki Aves, ssaki Mammalia).4
T-W-5Zagadnienia z zakresu biologii i ekologii ryb. Wędrówki i rozród ryb. Zbieżność składu pokarmu a konkurencja pokarmowa4
T-W-6Wybrane zagadnienia z anatomii ryb (Elementy strukturalne ciała ryby – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna. Układ krążenia. kład wydzielania wewnętrznego (endokrynny). Układ nerwowy. Układ pokarmowy. Ukad rozrodczy. Kości i mięśnie. Tkanki i komórki.4
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach28
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do zajęć60
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu44
A-L-4konsultacje z wykładowcami18
150
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia24
A-W-4praca własna- studiowanie piśmiennictwa przedmiotu48
A-W-5konsultacje z wykładowcami12
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykoanania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych laboratorii
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_A-1_W01
Student zna przyczyny i źródła chorób zwierząt wodnych. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Opisuje wybrane jednostki chorobowe. Zna choroby o istotnym znaczeniu gospodarczym.
RRE_10-_W13, RRE_10-_W05C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2, S-4
RRE_10-_A-1_W02
Student zna rolę hydrofitów w środowisku wodnym, potrafi wymienić i opisać przystosowania morfologiczno-anatomiczne oraz fizjologiczne roślin do życia w wodzie; rozpoznaje podstawowe grupy ekologiczne roślin i ich przedstawicieli w ekosystemie jeziornym, charakteryzuje ich rolę dla życia ryb i bezkręgowców.
RRE_10-_W04, RRE_10-_W03C-2T-W-2M-1S-4
RRE_10-_A-1_W03
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować ważne gatunki zwierząt wodnych, w aspekcie biologicznym, gospodarczym oraz ochronnym
RRE_10-_W01C-3T-W-3M-3, M-1S-1
RRE_10-_A-1_W04
Student po zakończeniu kursu będzie miał wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb różnych gatunków oraz wybranych bezkregowców wodnych
RRE_10-_W03C-3T-W-6, T-L-5M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3, S-4
RRE_10-_A-1_W05
Student posiada wiedzę dotyczącą problematyki biologii i ekologii ryb. Posiada wiedzę na temat badań ichtiobiologicznych w rybołówstwie, ich przydatność dla teorii połowów i dla szcowania zasobów ryb. Słuchaczowi znana jest również charakterystyka procesu odżywiania się ryb i innych funkcji życiowych w świetle podstawowych pojęć ekologicznych. Opanował zarys metodologii określania wieku, oblicznia tempa wzrostu różnymi metodami.
RRE_10-_W06, RRE_10-_W09, RRE_10-_W01C-3T-W-5M-1S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_A-1_U01
Uczestnik potrafi zinterpretować występowanie modyfikacji morfologiczno-anatomicznych oraz fizjologicznych hydrofitów zależnie od czynników środowiskowych oraz ocenić znaczenie roślin dla innych hydrobiontów
RRE_10-_U06, RRE_10-_U01C-2T-W-2M-2, M-1S-4
RRE_10-_A-1_U02
Uczestnik potrafi posłużyć się zdobytą wiedzą w celu zidentyfikowania i rozpoznania patogenów należących do różnych grup systematycznych w oparciu o samodzielnie przeprowadzone obserwacje makro- i mikroskopowe. Potrafi ocenić i scharakteryzować ich patogeniczność.
RRE_10-_U08, RRE_10-_U01C-1T-L-1, T-W-1M-3, M-2S-2, S-1
RRE_10-_A-1_U03
Uczestnik wykorzystuje wiedzę z zakresu rozpoznawania gatunków zwierząt wodnych w celu zarządzania środowiskiem wodnym
RRE_10-_U01, RRE_10-_U06C-3T-W-4, T-W-3M-1, M-3S-1
RRE_10-_A-1_U04
Po przeprowadzonych zajęciach uczestnik umie posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczącą anatomii ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych.
RRE_10-_U01C-3T-W-6, T-L-5M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1
RRE_10-_A-1_U05
Uczestnik zna metodykę badania składu pokarmu i intensowności żerowania ryb. Potrafi obliczyć wskażniki zbieżności i wybiórczości pokarmowej, oznaczyć wiek ryb na podstwie łusek, otolitów i kości. Posiada umiejętność wykonania pomiarów łusek a także obliczyć tempo wzrostu długości i masy ryb. Potrafi statystycznie i graficznie opracować otrzymany materiał.
RRE_10-_U01C-4T-L-4M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_A-1_K01
Uczestnik ma świadomość zagrożeń chorobotwórczych zwierząt wodnych. Rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania wiedzy z użyciem specjalistycznych źródeł. Potrafi postępować zgodnie z zasadami obowiązującymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt.
RRE_10-_K04, RRE_10-_K01C-1T-L-1, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-4, S-3, S-2
RRE_10-_A-1_K02
W wyniku zajęć uczestnik nabędzie aktywną postawę w zakresie poznawania fauny i roślinności wodnej oraz świadomość w zakresie ich znaczenia i wzajemnych relacji w ekosystemach wodnych
RRE_10-_K01, RRE_10-_K06C-3, C-2T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-4
RRE_10-_A-1_K03
Uczestnik ma kompetencje związane z pracą w grupie oraz ma odpowiedzialność za pracę własną i w grupie
RRE_10-_K03, RRE_10-_K04C-2, C-3, C-1T-L-5, T-W-6M-3, M-1, M-2S-3, S-4, S-2
RRE_10-_A-1_K04
W wyniku przeprowadzonych zajęć uczestnik potrafi samodzielnie wykonywać analizy i doświadczenia biologiczne. Jest w stanie samodzielnie opracować otrzymane wyniki, dobrać odpowiednie formuły do obliczania różnych parametrów. Uzyskane wyniki potrafi samodzielnie opisać, podsumować a także wyciągnąć wnioski.
RRE_10-_K04C-4T-W-5, T-L-4M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_A-1_W01
Student zna przyczyny i źródła chorób zwierząt wodnych. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Opisuje wybrane jednostki chorobowe. Zna choroby o istotnym znaczeniu gospodarczym.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu patogenów zwierząt wodnych i ich znaczenia dla gospodarki rybackiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_W02
Student zna rolę hydrofitów w środowisku wodnym, potrafi wymienić i opisać przystosowania morfologiczno-anatomiczne oraz fizjologiczne roślin do życia w wodzie; rozpoznaje podstawowe grupy ekologiczne roślin i ich przedstawicieli w ekosystemie jeziornym, charakteryzuje ich rolę dla życia ryb i bezkręgowców.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu znajmości znaczniea hydrofitów w ekosystemie wodnym i gospodarce rybackiej materiału.
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_W03
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować ważne gatunki zwierząt wodnych, w aspekcie biologicznym, gospodarczym oraz ochronnym
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_W04
Student po zakończeniu kursu będzie miał wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb różnych gatunków oraz wybranych bezkregowców wodnych
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat budowy ryb
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_W05
Student posiada wiedzę dotyczącą problematyki biologii i ekologii ryb. Posiada wiedzę na temat badań ichtiobiologicznych w rybołówstwie, ich przydatność dla teorii połowów i dla szcowania zasobów ryb. Słuchaczowi znana jest również charakterystyka procesu odżywiania się ryb i innych funkcji życiowych w świetle podstawowych pojęć ekologicznych. Opanował zarys metodologii określania wieku, oblicznia tempa wzrostu różnymi metodami.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedze w zakresie biologii i i ekologii ryb
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_A-1_U01
Uczestnik potrafi zinterpretować występowanie modyfikacji morfologiczno-anatomicznych oraz fizjologicznych hydrofitów zależnie od czynników środowiskowych oraz ocenić znaczenie roślin dla innych hydrobiontów
2,0
3,0W zakresie wyrażania umiejętności nie w pełni ocenia znaczenie hydrofitów
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_U02
Uczestnik potrafi posłużyć się zdobytą wiedzą w celu zidentyfikowania i rozpoznania patogenów należących do różnych grup systematycznych w oparciu o samodzielnie przeprowadzone obserwacje makro- i mikroskopowe. Potrafi ocenić i scharakteryzować ich patogeniczność.
2,0
3,0Student identyfikuje patogeny zwierząt wodnych w podstawowym zakresie, korzystając z wydatnej pomocy nauczyciela w zakresie identyfikacji i przygotowania zleconego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_U03
Uczestnik wykorzystuje wiedzę z zakresu rozpoznawania gatunków zwierząt wodnych w celu zarządzania środowiskiem wodnym
2,0
3,0Student wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu rozpoznawania gatunków zwierząt wodnych w celu zarządzania środowiskiem wodnym
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_U04
Po przeprowadzonych zajęciach uczestnik umie posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczącą anatomii ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych.
2,0
3,0Student umie w podstawowym zakresie dokonać rozbioru anatomicznego ryby
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_U05
Uczestnik zna metodykę badania składu pokarmu i intensowności żerowania ryb. Potrafi obliczyć wskażniki zbieżności i wybiórczości pokarmowej, oznaczyć wiek ryb na podstwie łusek, otolitów i kości. Posiada umiejętność wykonania pomiarów łusek a także obliczyć tempo wzrostu długości i masy ryb. Potrafi statystycznie i graficznie opracować otrzymany materiał.
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie dokonać analizy biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_A-1_K01
Uczestnik ma świadomość zagrożeń chorobotwórczych zwierząt wodnych. Rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania wiedzy z użyciem specjalistycznych źródeł. Potrafi postępować zgodnie z zasadami obowiązującymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt.
2,0
3,0Student ma świadomość oraz umiejętność uaktualniania swojej wiedzy, dotyczącej tematyki przedmiotu. Potrafi postępować zgodnie z zasadami pracy z kontaktem z patogenami zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_K02
W wyniku zajęć uczestnik nabędzie aktywną postawę w zakresie poznawania fauny i roślinności wodnej oraz świadomość w zakresie ich znaczenia i wzajemnych relacji w ekosystemach wodnych
2,0
3,0Student wykazuje umiarkowanie aktywną postawę w zakresie poznawania fauny i flory wodnej jak również świadomość w zakresie ich wzajemnych relacji
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_K03
Uczestnik ma kompetencje związane z pracą w grupie oraz ma odpowiedzialność za pracę własną i w grupie
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje do pracy samodzielnej i w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_A-1_K04
W wyniku przeprowadzonych zajęć uczestnik potrafi samodzielnie wykonywać analizy i doświadczenia biologiczne. Jest w stanie samodzielnie opracować otrzymane wyniki, dobrać odpowiednie formuły do obliczania różnych parametrów. Uzyskane wyniki potrafi samodzielnie opisać, podsumować a także wyciągnąć wnioski.
2,0
3,0Student ma świadomość oraz umiejętność uaktualniania swojej wiedzy, dotyczącej tematyki przedmiotu. Potrafi analizować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1996
  2. Antychowicz J., Choroby ryb słodkowodnych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2011
  3. Szmeja J., Przewodnik do badań roślinności wodnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2006
  4. Carl E. Bond, Biology of Fishes, Brooks Cole, 1996
  5. Szypuła J., Więski K., Rybczyk A., Ćwiczenia z biologii ryb z wykorzystaniem arkusza MS Excel, AR, Szczecin, 2001
  6. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2006
  7. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  8. Hempel-Zawistowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN Warszawa, Warszawa, 2021
  9. Wolska-Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz- Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia, część I: bezkręgowce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2006
  10. W. Kilarski, Anatomia ryb, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Woo P.T.K. (red.), Fisch diseases and disorders. T1, 3., CABI International, Aberdeen, UK, 2006
  2. Kottelat M., and J. Freyhof, Handbook of European Freshwater Fishes, Kottelat, Cornol and Freyhof, Berlin, Germany, 2007
  3. Fishes of the world, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja poszczególnych grup pasożytów identyfikowanych u zwierząt wodnych.6
T-L-2Praktyczne zapoznanie sie z cechami taksonomicznymi róznych gatunków ryb (rodzaje łusek, promieni w płetwach, budowa płetwy ogonowej, budowa łuku skrzelowego, rodzaje i budowa kosci gardłowych, przebieg linii nabocznej) w oparciu o prace z binokularem optycznym. Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z rzędów i rodzin waznych z punktu widzenia biologicznego i gospodarczego.6
T-L-3Prezentacja i oznaczanie gatunków zwierząt wodnych ważnych z punktu widzenia biologicznego oraz ochrony gatunków w Polsce i w Europie2
T-L-4Analiza materiału w badaniach nad tempem wzrostu i strukturą wieku w populacji. Identyfikacja pierścieni rocznych i dodatkowych na łuskach. Empiryczne i modelowe wykresy tempa wzrostu ryb. Analiza pokarmu.6
T-L-5Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa czaszki. Topografia mięśni ryb, budowa i położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Budowa i topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe. Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.6
T-L-6Przystosowanie roślin do życia w środowisku wodnym w róznych grupach systematycznych2
28

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział chorób zwierząt wodnych. Omówienie patogenów należących do różnych grup taksonomicznych, o istotnym znaczeniu gospodarczym i epidemiologicznym.4
T-W-2Znaczenie roślin w ekosystemach wodnych i przystosowania różnych grup hydrofitów do życia w środowisku wodnym.4
T-W-3Wprowadzenie podstawowych pojęć zwiazanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwosci biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania sie kluczami taksonomicznymi. Klasyfikacje ryb o dużym znaczeniu biologicznym i użytecznym na rynku polskim i europejskim.4
T-W-4Klasyfikacja zwierząt wodnych, ważnych biologicznie i gospodarczo (bezkręgowce Invertebrata, płazy Amphibia, gady Reptilia, ptaki Aves, ssaki Mammalia).4
T-W-5Zagadnienia z zakresu biologii i ekologii ryb. Wędrówki i rozród ryb. Zbieżność składu pokarmu a konkurencja pokarmowa4
T-W-6Wybrane zagadnienia z anatomii ryb (Elementy strukturalne ciała ryby – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna. Układ krążenia. kład wydzielania wewnętrznego (endokrynny). Układ nerwowy. Układ pokarmowy. Ukad rozrodczy. Kości i mięśnie. Tkanki i komórki.4
24

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach28
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do zajęć60
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu44
A-L-4konsultacje z wykładowcami18
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia24
A-W-4praca własna- studiowanie piśmiennictwa przedmiotu48
A-W-5konsultacje z wykładowcami12
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_W01Student zna przyczyny i źródła chorób zwierząt wodnych. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Opisuje wybrane jednostki chorobowe. Zna choroby o istotnym znaczeniu gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W13Zna zagrożenia jakości surowców żywnościowych pochodzenia wodnego
RRE_10-_W05Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii pasożytów i chorób zwierząt wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem organizmów wykorzystywanych gospodarczo. Zna metody wykrywania, oznaczania i zwalczania organizmów pasożytniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób zwierząt wodnych o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
Treści programoweT-L-1Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja poszczególnych grup pasożytów identyfikowanych u zwierząt wodnych.
T-W-1Podział chorób zwierząt wodnych. Omówienie patogenów należących do różnych grup taksonomicznych, o istotnym znaczeniu gospodarczym i epidemiologicznym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych laboratorii
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykoanania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu patogenów zwierząt wodnych i ich znaczenia dla gospodarki rybackiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_W02Student zna rolę hydrofitów w środowisku wodnym, potrafi wymienić i opisać przystosowania morfologiczno-anatomiczne oraz fizjologiczne roślin do życia w wodzie; rozpoznaje podstawowe grupy ekologiczne roślin i ich przedstawicieli w ekosystemie jeziornym, charakteryzuje ich rolę dla życia ryb i bezkręgowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W04Posiada podstawową wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii flory wodnej ze szczególnym uwzględnieniem gatunków mających znaczenie gospodarcze lub duże znaczenie biologiczne w ekosystemach wodnych
RRE_10-_W03Ma elementarną wiedzę z dziedziny anatomii hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ryb.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcją roślin w środowisku wodnym oraz znaczeniem dla rozwoju ryb
Treści programoweT-W-2Znaczenie roślin w ekosystemach wodnych i przystosowania różnych grup hydrofitów do życia w środowisku wodnym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu znajmości znaczniea hydrofitów w ekosystemie wodnym i gospodarce rybackiej materiału.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_W03Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować ważne gatunki zwierząt wodnych, w aspekcie biologicznym, gospodarczym oraz ochronnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W01Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb, innych kręgowców wodnych oraz bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie oraz duże znaczenie biologiczne w ekosystemach wodnych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością zwierząt wodnych w kategoriach taksonomicznych i biologicznych.
Treści programoweT-W-3Wprowadzenie podstawowych pojęć zwiazanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwosci biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania sie kluczami taksonomicznymi. Klasyfikacje ryb o dużym znaczeniu biologicznym i użytecznym na rynku polskim i europejskim.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_W04Student po zakończeniu kursu będzie miał wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb różnych gatunków oraz wybranych bezkregowców wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W03Ma elementarną wiedzę z dziedziny anatomii hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ryb.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością zwierząt wodnych w kategoriach taksonomicznych i biologicznych.
Treści programoweT-W-6Wybrane zagadnienia z anatomii ryb (Elementy strukturalne ciała ryby – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna. Układ krążenia. kład wydzielania wewnętrznego (endokrynny). Układ nerwowy. Układ pokarmowy. Ukad rozrodczy. Kości i mięśnie. Tkanki i komórki.
T-L-5Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa czaszki. Topografia mięśni ryb, budowa i położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Budowa i topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe. Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykoanania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych laboratorii
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat budowy ryb
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_W05Student posiada wiedzę dotyczącą problematyki biologii i ekologii ryb. Posiada wiedzę na temat badań ichtiobiologicznych w rybołówstwie, ich przydatność dla teorii połowów i dla szcowania zasobów ryb. Słuchaczowi znana jest również charakterystyka procesu odżywiania się ryb i innych funkcji życiowych w świetle podstawowych pojęć ekologicznych. Opanował zarys metodologii określania wieku, oblicznia tempa wzrostu różnymi metodami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W06Ma wiedzę w zakresie podstaw gospodarki rybackiej
RRE_10-_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu
RRE_10-_W01Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb, innych kręgowców wodnych oraz bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie oraz duże znaczenie biologiczne w ekosystemach wodnych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością zwierząt wodnych w kategoriach taksonomicznych i biologicznych.
Treści programoweT-W-5Zagadnienia z zakresu biologii i ekologii ryb. Wędrówki i rozród ryb. Zbieżność składu pokarmu a konkurencja pokarmowa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedze w zakresie biologii i i ekologii ryb
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_U01Uczestnik potrafi zinterpretować występowanie modyfikacji morfologiczno-anatomicznych oraz fizjologicznych hydrofitów zależnie od czynników środowiskowych oraz ocenić znaczenie roślin dla innych hydrobiontów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa i w procesie ochrony ekosystemów wodnych
RRE_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcją roślin w środowisku wodnym oraz znaczeniem dla rozwoju ryb
Treści programoweT-W-2Znaczenie roślin w ekosystemach wodnych i przystosowania różnych grup hydrofitów do życia w środowisku wodnym.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie wyrażania umiejętności nie w pełni ocenia znaczenie hydrofitów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_U02Uczestnik potrafi posłużyć się zdobytą wiedzą w celu zidentyfikowania i rozpoznania patogenów należących do różnych grup systematycznych w oparciu o samodzielnie przeprowadzone obserwacje makro- i mikroskopowe. Potrafi ocenić i scharakteryzować ich patogeniczność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U08Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozprzestrzenianie i utrzymywanie się pasożytów w różnych grupach organizmów wodnych
RRE_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób zwierząt wodnych o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
Treści programoweT-L-1Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja poszczególnych grup pasożytów identyfikowanych u zwierząt wodnych.
T-W-1Podział chorób zwierząt wodnych. Omówienie patogenów należących do różnych grup taksonomicznych, o istotnym znaczeniu gospodarczym i epidemiologicznym.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykoanania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student identyfikuje patogeny zwierząt wodnych w podstawowym zakresie, korzystając z wydatnej pomocy nauczyciela w zakresie identyfikacji i przygotowania zleconego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_U03Uczestnik wykorzystuje wiedzę z zakresu rozpoznawania gatunków zwierząt wodnych w celu zarządzania środowiskiem wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
RRE_10-_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa i w procesie ochrony ekosystemów wodnych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością zwierząt wodnych w kategoriach taksonomicznych i biologicznych.
Treści programoweT-W-4Klasyfikacja zwierząt wodnych, ważnych biologicznie i gospodarczo (bezkręgowce Invertebrata, płazy Amphibia, gady Reptilia, ptaki Aves, ssaki Mammalia).
T-W-3Wprowadzenie podstawowych pojęć zwiazanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwosci biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania sie kluczami taksonomicznymi. Klasyfikacje ryb o dużym znaczeniu biologicznym i użytecznym na rynku polskim i europejskim.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu rozpoznawania gatunków zwierząt wodnych w celu zarządzania środowiskiem wodnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_U04Po przeprowadzonych zajęciach uczestnik umie posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczącą anatomii ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością zwierząt wodnych w kategoriach taksonomicznych i biologicznych.
Treści programoweT-W-6Wybrane zagadnienia z anatomii ryb (Elementy strukturalne ciała ryby – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna. Układ krążenia. kład wydzielania wewnętrznego (endokrynny). Układ nerwowy. Układ pokarmowy. Ukad rozrodczy. Kości i mięśnie. Tkanki i komórki.
T-L-5Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa czaszki. Topografia mięśni ryb, budowa i położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Budowa i topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe. Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykoanania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych laboratorii
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie w podstawowym zakresie dokonać rozbioru anatomicznego ryby
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_U05Uczestnik zna metodykę badania składu pokarmu i intensowności żerowania ryb. Potrafi obliczyć wskażniki zbieżności i wybiórczości pokarmowej, oznaczyć wiek ryb na podstwie łusek, otolitów i kości. Posiada umiejętność wykonania pomiarów łusek a także obliczyć tempo wzrostu długości i masy ryb. Potrafi statystycznie i graficznie opracować otrzymany materiał.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodyką badań biologicznych
Treści programoweT-L-4Analiza materiału w badaniach nad tempem wzrostu i strukturą wieku w populacji. Identyfikacja pierścieni rocznych i dodatkowych na łuskach. Empiryczne i modelowe wykresy tempa wzrostu ryb. Analiza pokarmu.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykoanania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych laboratorii
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie dokonać analizy biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_K01Uczestnik ma świadomość zagrożeń chorobotwórczych zwierząt wodnych. Rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania wiedzy z użyciem specjalistycznych źródeł. Potrafi postępować zgodnie z zasadami obowiązującymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa, ekologii i gospodarki wodnej
RRE_10-_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób zwierząt wodnych o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
Treści programoweT-L-1Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja poszczególnych grup pasożytów identyfikowanych u zwierząt wodnych.
T-W-1Podział chorób zwierząt wodnych. Omówienie patogenów należących do różnych grup taksonomicznych, o istotnym znaczeniu gospodarczym i epidemiologicznym.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych laboratorii
S-2Ocena formująca: Ocena wykoanania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość oraz umiejętność uaktualniania swojej wiedzy, dotyczącej tematyki przedmiotu. Potrafi postępować zgodnie z zasadami pracy z kontaktem z patogenami zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_K02W wyniku zajęć uczestnik nabędzie aktywną postawę w zakresie poznawania fauny i roślinności wodnej oraz świadomość w zakresie ich znaczenia i wzajemnych relacji w ekosystemach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
RRE_10-_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością zwierząt wodnych w kategoriach taksonomicznych i biologicznych.
C-2Zapoznanie studentów z funkcją roślin w środowisku wodnym oraz znaczeniem dla rozwoju ryb
Treści programoweT-W-2Znaczenie roślin w ekosystemach wodnych i przystosowania różnych grup hydrofitów do życia w środowisku wodnym.
T-W-3Wprowadzenie podstawowych pojęć zwiazanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwosci biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania sie kluczami taksonomicznymi. Klasyfikacje ryb o dużym znaczeniu biologicznym i użytecznym na rynku polskim i europejskim.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiarkowanie aktywną postawę w zakresie poznawania fauny i flory wodnej jak również świadomość w zakresie ich wzajemnych relacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_K03Uczestnik ma kompetencje związane z pracą w grupie oraz ma odpowiedzialność za pracę własną i w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
RRE_10-_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa, ekologii i gospodarki wodnej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcją roślin w środowisku wodnym oraz znaczeniem dla rozwoju ryb
C-3Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością zwierząt wodnych w kategoriach taksonomicznych i biologicznych.
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób zwierząt wodnych o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
Treści programoweT-L-5Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa czaszki. Topografia mięśni ryb, budowa i położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Budowa i topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe. Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.
T-W-6Wybrane zagadnienia z anatomii ryb (Elementy strukturalne ciała ryby – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna. Układ krążenia. kład wydzielania wewnętrznego (endokrynny). Układ nerwowy. Układ pokarmowy. Ukad rozrodczy. Kości i mięśnie. Tkanki i komórki.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych laboratorii
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena wykoanania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje do pracy samodzielnej i w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_A-1_K04W wyniku przeprowadzonych zajęć uczestnik potrafi samodzielnie wykonywać analizy i doświadczenia biologiczne. Jest w stanie samodzielnie opracować otrzymane wyniki, dobrać odpowiednie formuły do obliczania różnych parametrów. Uzyskane wyniki potrafi samodzielnie opisać, podsumować a także wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa, ekologii i gospodarki wodnej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodyką badań biologicznych
Treści programoweT-W-5Zagadnienia z zakresu biologii i ekologii ryb. Wędrówki i rozród ryb. Zbieżność składu pokarmu a konkurencja pokarmowa
T-L-4Analiza materiału w badaniach nad tempem wzrostu i strukturą wieku w populacji. Identyfikacja pierścieni rocznych i dodatkowych na łuskach. Empiryczne i modelowe wykresy tempa wzrostu ryb. Analiza pokarmu.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawność pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość oraz umiejętność uaktualniania swojej wiedzy, dotyczącej tematyki przedmiotu. Potrafi analizować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0