Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ryby, rybactwo i ekologia
Sylabus przedmiotu Prawo w rybactwie i ochrona wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ryby, rybactwo i ekologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo w rybactwie i ochrona wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawy prawa, ekologii wód i gospodarki rybackiej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z polskim i europejskim prawodawstwem z zakresu gospodarki rybackiej i akwakultury. Ukształtowanie umiejętności z zaktresu tworzenia operatów rybackiech , operatów wodnoprawnych oraz dokumentacji do prowadzenia której zobowiązany jest uprawniony do rybactwa. Student uzyska wiedzę na temat polityki rybackiej UE oraz istniejących form ochrony przyrody na terenach, na których prowadzona jest gospodarka rybacka |
C-2 | Student zyska przygotowanie do starania się o finansowanie projektów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Operat rybacki jako narzedzie gospodarowania rybami i środowiskiem wodnym | 4 |
T-A-2 | Przygotowanie dokumentacji projektowej do sporządzenia operatu wodno-prawnego | 4 |
T-A-3 | Pozyskiwanie funduszy na projekty związane z ochroną przyrody - zasady wypełniania formularzy, biznes plan, rozliczanie projektów | 3 |
11 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawa wodnego i rybackiego. | 2 |
T-W-2 | Zasady opracowywania operatów wodnoprawnych. | 2 |
T-W-3 | Polityka rybacka UE na tle uwarunkowań ochrony przyrody (dyrektywy ptasia, habitatowa, Natura 2000, rola Komisji Rybołówstwa PE, sens limitów połowowych) | 5 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-A-2 | praca własna przy przygotowaniu do ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | przygotowanie operatu wodnoprawnego | 6 |
A-A-4 | analiza istniejących operatów rybackich | 6 |
A-A-5 | Wypenianie unijnych formularzy | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | samodzielna analiza obowiązujących aktów prawnych | 12 |
A-W-3 | konsultacje z wykładowcami | 3 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Prezentacje, ćwiczenia audytoryjne, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: przygotowanie projeku |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RRE_10-_C-2_W01 Uczestnik ma wiedzę na temat polityki rybackiej Polski i UE na tle uwarunkowań ochrony przyrody | RRE_10-_W20, RRE_10-_W21 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-A-3, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
RRE_10-_C-2_W02 Uczestnik ma wiedzę na temat aktów prawnych stosowanych w rybactwie | RRE_10-_W20 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RRE_10-_C-2_U01 Uczestnik ma umiejętność zastosowania rybackiego prawa polskiego i UE w praktyce | RRE_10-_U11 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
RRE_10-_C-2_U02 Uczestnik potrafi opracować operat rybacki | RRE_10-_U11 | — | C-1 | T-A-2, T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
RRE_10-_C-2_U03 Uczestnik potrafi przygotować i przeanalizować operat wodnoprawny | RRE_10-_U01, RRE_10-_U22 | — | C-1 | T-A-2 | M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RRE_10-_C-2_K01 Uczestnik ma wiedzę na temat prawa regulującego politykę rybacką Polski i UE na tle uwarunkowań ochrony przyrody | RRE_10-_K01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
RRE_10-_C-2_K02 Uczestnik ma kompetencje do pracy w charakterze ichtiologa na jeziorach i rzekach | RRE_10-_K06, RRE_10-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RRE_10-_C-2_W01 Uczestnik ma wiedzę na temat polityki rybackiej Polski i UE na tle uwarunkowań ochrony przyrody | 2,0 | |
3,0 | Polityka rybacka UE na tle uwarunkowań ochrony przyrody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RRE_10-_C-2_W02 Uczestnik ma wiedzę na temat aktów prawnych stosowanych w rybactwie | 2,0 | |
3,0 | Student zna akty prawne w rybactwie i potrafi je zastosować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RRE_10-_C-2_U01 Uczestnik ma umiejętność zastosowania rybackiego prawa polskiego i UE w praktyce | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności zastosowania prawa rybackiego w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RRE_10-_C-2_U02 Uczestnik potrafi opracować operat rybacki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie opracowań operat rybacki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RRE_10-_C-2_U03 Uczestnik potrafi przygotować i przeanalizować operat wodnoprawny | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie w sposób podstawowy przygotować dokumentację do sporządzenia operatu wodnoprawnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RRE_10-_C-2_K01 Uczestnik ma wiedzę na temat prawa regulującego politykę rybacką Polski i UE na tle uwarunkowań ochrony przyrody | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat prawa obowiązującego w Polsce i w UE | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RRE_10-_C-2_K02 Uczestnik ma kompetencje do pracy w charakterze ichtiologa na jeziorach i rzekach | 2,0 | |
3,0 | Student ma kompetencje w zakesie znajomości aktów prawnych w rybactwie i potrafi je zastosować w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa Prawo Wodne, 2021
- Radecki W., Kompendium Prawa Rybackiego, 2018, VI
- Akty prawne Polski i UE regulujące wdrażanie programów operacyjnych, 2020