Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Produkty roślinne o właściwościach prozdrowotnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkty roślinne o właściwościach prozdrowotnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu produkty roślinne o właściwościach prozdrowotnych powinien znać: podstawy ogólnej technologii żywnościi, charakterystykę surowców roślinnych, podstawy inżynierii procesowej, analizy chemicznej oraz powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji i posługiwać się literaturą naukową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości prozdrowotnych i wartości odżywczych produktów roślinnych, które mają potencjalne znaczenie w żywieniu człowieka.
C-2Celem zajęć praktycznych jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie oceny wartości żywieniowej przygotowanych w skali laboratoryjnej produktów roślinnych oraz modyfikacja ich składu z dodatkiem różnych komponentów roślinnych polepszających ich jakość żywieniową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne - zapoznanie z zasadami i regulaminem realizacji zajęć oraz z przepisami BHP.1
T-L-2Porównanie wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych i przecierowych.2
T-L-3Ocena wartości odżywczej produktów fermentowanych otrzymanych z różnych surowców roślinnych.2
T-L-4Porównanie wartości żywieniowej mrożonek owocowych i warzywnych w zalezności od surowca i zabiegów poprzedzających proces mrożenia.2
T-L-5Analiza profili kwasów tłuszczowych i właściwości wybranych olejów roślinnych i produktów oleistych.2
T-L-6Modyfikacje składu produktów owocowych, warzywnych i zbożowych celem poprawy wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.3
T-L-7Ocena zawartości składników bioaktywnych i właściwości przeciwutleniających w wybranych rodzajach herbat w zależności od ich przygotowania.3
T-L-8Ocena jakości i właściwości antyoksydacyjnych ziół i przypraw.2
T-L-9Podsumowanie i zaliczenie zajęć praktycznych.1
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu - z omówieniem podstawowych prozdrowotnych aspektów wybranych grup produktów roślinnych w żywieniu człowieka.2
T-W-2Zasady, kryteria i sposoby właściwego przygotowania produktów roślinnych celem zachowania ich właściwości prozdrowotnych.2
T-W-3Soki owocowe i warzywne, smoothie i napoje produkowane na bazie bioaktywnych surowców roślinnych.2
T-W-4Fermentowane produkty pochodzenia roślinnego.2
T-W-5Płatki zbożowe i kasze.2
T-W-6Warzywa przyprawowe i przyprawy.2
T-W-7Oleje, nasiona i produkty oleiste.2
T-W-8Substancje bioaktywne i właściwości prozdrowotne kawy, herbaty i kakao.2
T-W-9Przecierowe produkty z warzyw i owoców.1
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury18
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów12
50
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach18
A-W-2Samodzielna praca z literaturą27
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu26
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów w formie pytań otwartych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dietk1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z właściwościami prozdrowotnymi przygotowanych produktów roślinnych, modyfikacją ich składu w zależności od wybranych procesów ich przetwarzania oraz dodanych komponentów pochodzenia roślinnego celem projektowania wyrobów o ulepszonej wartosci żywieniowej.
D_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dietk1_U01
Student potrafi ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych, porównać również ich skład poddany modyfikacją z dodatkiem różnych komponentów roślinnych oraz potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianom wartości żywieniowej wytwarzanych produktów.
D_1A_U10, D_1A_U11C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_Dietk1_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia a także odpowiedzialności za swoją pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Działa w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
D_1A_K01, D_1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dietk1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z właściwościami prozdrowotnymi przygotowanych produktów roślinnych, modyfikacją ich składu w zależności od wybranych procesów ich przetwarzania oraz dodanych komponentów pochodzenia roślinnego celem projektowania wyrobów o ulepszonej wartosci żywieniowej.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat zasad racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwościach prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości żywieniowej jest niewystarczający.
3,0Student opanował minimalne kryteria wiedzy na temat zasad racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwości prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości żywieniowej.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znacznymi jeszcze brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie dobra ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student opanował w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwościach prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości odżywczej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dietk1_U01
Student potrafi ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych, porównać również ich skład poddany modyfikacją z dodatkiem różnych komponentów roślinnych oraz potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianom wartości żywieniowej wytwarzanych produktów.
2,0Student nie potrafi ocenić wartości odżywczej opracowanych produktów roślinnych oraz nie potrafi porównać ich składu z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roślinnego. Nie potrafi również podjąć działań zapobiegających niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.
3,0Student potrafi w stopniu minimalnego kryterium ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych oraz porównać ich skład z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roslinnego. Tylko w stopniu minimalnego kryterium potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.
3,5Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znacznymi jeszcze brakami.
4,0Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych oraz porównać ich skład z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roślinnego. W stopniu bardzo dobrym potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_Dietk1_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia a także odpowiedzialności za swoją pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Działa w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
2,0Kompetencje Studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być przywódcą ani liderem zespołu. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie przywiązuje uwagi do prowadzonych zajęć.
3,0Student wykazuje bierną postawę w swoim kształceniu. Nie jest przywódcą ani liderem. Jest minimalnie zaangażowany w pracę zespołową. Nie przywiązuje należytej uwagi w realizacji prowadzonych na zajęciach doświadczeń i ich interpretacji.
3,5Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale przejawiają jeszcze znaczne braki.
4,0Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi tylko błędami.
5,0Kompetencje Studenta w zakresie podnoszenia swoijej wiedzy i samokształcenia się a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym przywódcą i liderem zespołu. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Czapski J., Warzywa i owoce. Przetwórstwo i rola w żywieniu człowieka., UP, Poznań, 2017
  2. Jarczyk A., Płocharski W., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz.I i II., WSE-H, Skierniewice, 2010
  3. Bednarski W., Pietkiewicz J.J., Biotechnologia żywności dla dietetyków., Collegium Witelona UP, Legnica, 2018
  4. Dietz M., Żywność fermentowana i probiotyczna. Samodzielna fermentacja mlekowa trwale, smacznie i zdrowo., Vital, Białystok, 2017
  5. Gawęcki J., Obuchowski W., Produkty zbożowe. Technologia i rola w żywieniu człowieka., UP, Poznań, 2016
  6. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne., PWN, Warszawa, 2013
  7. Szymanderska H., Przyprawy i mieszanki przypraw., Świat Książki, Warszawa, 2014
  8. O*Brien R.D., Fats and oils: formulating and processing for applications., CRC press, Boca Raton, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jabor J., Szmitowska M., Technologia produktów roślinnych - leki, suplementy diety, kosmetyki., MedPharm, Wrocław, 2023
  2. Fortuna T., Gałkowska D., Pietrzyk S., Wybrane zagadnienia z chemii żywności., UR, Kraków, 2012
  3. Hui Y., Handbook of fruit and fruit processing., Willey-Blackwell, Hoboken, USA, 2008
  4. Świderski F., Żywność funkcjonalna i żywność wygodna., WNT, Warszawa, 2023
  5. Katz E.S., Sztuka fermentacji. Praktyczne wskazówki z całego świata na temat procesu kiszenia i fermentacji., Vivante, Białystok, 2019
  6. Machałek P., Siła ziół, Znak, Kraków, 2018
  7. Czasopisma: Przemysł Fermentacyjny i Owocow-Warzywny,Przemysł Spożywczy, Journal of Food Science.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne - zapoznanie z zasadami i regulaminem realizacji zajęć oraz z przepisami BHP.1
T-L-2Porównanie wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych i przecierowych.2
T-L-3Ocena wartości odżywczej produktów fermentowanych otrzymanych z różnych surowców roślinnych.2
T-L-4Porównanie wartości żywieniowej mrożonek owocowych i warzywnych w zalezności od surowca i zabiegów poprzedzających proces mrożenia.2
T-L-5Analiza profili kwasów tłuszczowych i właściwości wybranych olejów roślinnych i produktów oleistych.2
T-L-6Modyfikacje składu produktów owocowych, warzywnych i zbożowych celem poprawy wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.3
T-L-7Ocena zawartości składników bioaktywnych i właściwości przeciwutleniających w wybranych rodzajach herbat w zależności od ich przygotowania.3
T-L-8Ocena jakości i właściwości antyoksydacyjnych ziół i przypraw.2
T-L-9Podsumowanie i zaliczenie zajęć praktycznych.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu - z omówieniem podstawowych prozdrowotnych aspektów wybranych grup produktów roślinnych w żywieniu człowieka.2
T-W-2Zasady, kryteria i sposoby właściwego przygotowania produktów roślinnych celem zachowania ich właściwości prozdrowotnych.2
T-W-3Soki owocowe i warzywne, smoothie i napoje produkowane na bazie bioaktywnych surowców roślinnych.2
T-W-4Fermentowane produkty pochodzenia roślinnego.2
T-W-5Płatki zbożowe i kasze.2
T-W-6Warzywa przyprawowe i przyprawy.2
T-W-7Oleje, nasiona i produkty oleiste.2
T-W-8Substancje bioaktywne i właściwości prozdrowotne kawy, herbaty i kakao.2
T-W-9Przecierowe produkty z warzyw i owoców.1
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury18
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach18
A-W-2Samodzielna praca z literaturą27
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu26
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dietk1_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z właściwościami prozdrowotnymi przygotowanych produktów roślinnych, modyfikacją ich składu w zależności od wybranych procesów ich przetwarzania oraz dodanych komponentów pochodzenia roślinnego celem projektowania wyrobów o ulepszonej wartosci żywieniowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości prozdrowotnych i wartości odżywczych produktów roślinnych, które mają potencjalne znaczenie w żywieniu człowieka.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu - z omówieniem podstawowych prozdrowotnych aspektów wybranych grup produktów roślinnych w żywieniu człowieka.
T-W-2Zasady, kryteria i sposoby właściwego przygotowania produktów roślinnych celem zachowania ich właściwości prozdrowotnych.
T-W-3Soki owocowe i warzywne, smoothie i napoje produkowane na bazie bioaktywnych surowców roślinnych.
T-W-4Fermentowane produkty pochodzenia roślinnego.
T-W-5Płatki zbożowe i kasze.
T-W-6Warzywa przyprawowe i przyprawy.
T-W-7Oleje, nasiona i produkty oleiste.
T-W-8Substancje bioaktywne i właściwości prozdrowotne kawy, herbaty i kakao.
T-W-9Przecierowe produkty z warzyw i owoców.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów w formie pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat zasad racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwościach prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości żywieniowej jest niewystarczający.
3,0Student opanował minimalne kryteria wiedzy na temat zasad racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwości prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości żywieniowej.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znacznymi jeszcze brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie dobra ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student opanował w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwościach prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości odżywczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dietk1_U01Student potrafi ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych, porównać również ich skład poddany modyfikacją z dodatkiem różnych komponentów roślinnych oraz potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianom wartości żywieniowej wytwarzanych produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
D_1A_U11Potrafi zbadać i ocenić bezpieczeństwo i jakość zdrowotną żywności w aspekcie technologicznym, gastronomicznym, toksykologicznym, mikrobiologicznym i prawnym
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć praktycznych jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie oceny wartości żywieniowej przygotowanych w skali laboratoryjnej produktów roślinnych oraz modyfikacja ich składu z dodatkiem różnych komponentów roślinnych polepszających ich jakość żywieniową.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia organizacyjne - zapoznanie z zasadami i regulaminem realizacji zajęć oraz z przepisami BHP.
T-L-2Porównanie wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-3Ocena wartości odżywczej produktów fermentowanych otrzymanych z różnych surowców roślinnych.
T-L-4Porównanie wartości żywieniowej mrożonek owocowych i warzywnych w zalezności od surowca i zabiegów poprzedzających proces mrożenia.
T-L-5Analiza profili kwasów tłuszczowych i właściwości wybranych olejów roślinnych i produktów oleistych.
T-L-6Modyfikacje składu produktów owocowych, warzywnych i zbożowych celem poprawy wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.
T-L-7Ocena zawartości składników bioaktywnych i właściwości przeciwutleniających w wybranych rodzajach herbat w zależności od ich przygotowania.
T-L-8Ocena jakości i właściwości antyoksydacyjnych ziół i przypraw.
T-L-9Podsumowanie i zaliczenie zajęć praktycznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wartości odżywczej opracowanych produktów roślinnych oraz nie potrafi porównać ich składu z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roślinnego. Nie potrafi również podjąć działań zapobiegających niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.
3,0Student potrafi w stopniu minimalnego kryterium ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych oraz porównać ich skład z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roslinnego. Tylko w stopniu minimalnego kryterium potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.
3,5Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znacznymi jeszcze brakami.
4,0Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych oraz porównać ich skład z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roślinnego. W stopniu bardzo dobrym potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_Dietk1_K01Student jest gotów do ciągłego samokształcenia a także odpowiedzialności za swoją pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Działa w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
D_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości prozdrowotnych i wartości odżywczych produktów roślinnych, które mają potencjalne znaczenie w żywieniu człowieka.
C-2Celem zajęć praktycznych jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie oceny wartości żywieniowej przygotowanych w skali laboratoryjnej produktów roślinnych oraz modyfikacja ich składu z dodatkiem różnych komponentów roślinnych polepszających ich jakość żywieniową.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki przedmiotu - z omówieniem podstawowych prozdrowotnych aspektów wybranych grup produktów roślinnych w żywieniu człowieka.
T-W-2Zasady, kryteria i sposoby właściwego przygotowania produktów roślinnych celem zachowania ich właściwości prozdrowotnych.
T-W-3Soki owocowe i warzywne, smoothie i napoje produkowane na bazie bioaktywnych surowców roślinnych.
T-W-4Fermentowane produkty pochodzenia roślinnego.
T-W-5Płatki zbożowe i kasze.
T-W-6Warzywa przyprawowe i przyprawy.
T-W-7Oleje, nasiona i produkty oleiste.
T-W-8Substancje bioaktywne i właściwości prozdrowotne kawy, herbaty i kakao.
T-W-9Przecierowe produkty z warzyw i owoców.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne - zapoznanie z zasadami i regulaminem realizacji zajęć oraz z przepisami BHP.
T-L-2Porównanie wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-3Ocena wartości odżywczej produktów fermentowanych otrzymanych z różnych surowców roślinnych.
T-L-6Modyfikacje składu produktów owocowych, warzywnych i zbożowych celem poprawy wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.
T-L-7Ocena zawartości składników bioaktywnych i właściwości przeciwutleniających w wybranych rodzajach herbat w zależności od ich przygotowania.
T-L-8Ocena jakości i właściwości antyoksydacyjnych ziół i przypraw.
T-L-9Podsumowanie i zaliczenie zajęć praktycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów w formie pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje Studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być przywódcą ani liderem zespołu. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie przywiązuje uwagi do prowadzonych zajęć.
3,0Student wykazuje bierną postawę w swoim kształceniu. Nie jest przywódcą ani liderem. Jest minimalnie zaangażowany w pracę zespołową. Nie przywiązuje należytej uwagi w realizacji prowadzonych na zajęciach doświadczeń i ich interpretacji.
3,5Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale przejawiają jeszcze znaczne braki.
4,0Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne ale zauważa się jeszcze błędy.
4,5Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi tylko błędami.
5,0Kompetencje Studenta w zakresie podnoszenia swoijej wiedzy i samokształcenia się a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym przywódcą i liderem zespołu. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania.